• Sommarochsyrener

    Mensproblem

    Hejsan 
    19 år
    med mensproblem

    Så här:
    Bindor funkar inte för mig. Jag sitter mycket i sängen och blodet från fifi åker iväg till röven så hela baksidan av trosorna blir blodiga. 

    Det har hjälpt att ha tighta trosor samt en till binda resp. trosskydd bakifrån men asså tycker redan att det känns blöjigt men en så blir bara mer blöjigt. Man har ju mensat ner sig i skolan som sent tonåring och så jävla pinsamt. Och förstört en massa sänglakan, trosor och byxor..... på riktigt. Det här kan inte fortsätta mer.

    Tampong funkar inte heller. Får inte in den och även om så blir jag liksom torr. 

    Menskopp hur faan ska jag kunna få in den om jag inte kan få in en tampong? Spelar väl ingen roll om jag viker den, den är ju som tampong.

    Hjälp sån ångest varenda gång jag får mens. 

  • Svar på tråden Mensproblem
  • Sommarochsyrener
    Jag är bara jag skrev 2022-10-26 13:51:52 följande:

    Använd nattbindor som du byter ofta. Ät Cyklo-F. Det minskar mängden blod.


    Det har inte att göra med att det är mycket blod fär det är det inte. De är att när jag sitter med mobilen på sängen så åker blod ner från fifi till röven och blöter ner där. Bindan täcker ju inte bakdelen av trosan ju
  • Jag är bara jag
    Sommarochsyrener skrev 2022-10-26 14:24:08 följande:
    Det har inte att göra med att det är mycket blod fär det är det inte. De är att när jag sitter med mobilen på sängen så åker blod ner från fifi till röven och blöter ner där. Bindan täcker ju inte bakdelen av trosan ju
    Då har du satt den fel eller har fel sort.
  • Sommarochsyrener
    Jag är bara jag skrev 2022-10-26 15:13:43 följande:
    Då har du satt den fel eller har fel sort.
    Nej jag har inte satt den fel. 

    Den kan ju inte vara hur lång som helst. 

    De har ju gjort då att den bara täcker lite av trosans bakre del.

    När det kommer till nattbinda så täcker den mer men när jag sitter/ halvligger på sängen så hamnar allt blod där bak och bakre delen är ju något tunnare än i mitten där tanken är att all blod ska vara, så blir samma sak eller måste byta väldigt ofta sen är det oskönt.
  • Anonym (Cyklo-F)

    Två saker:

    1. Olika bindor har olika uppsugningsförmåga. En tjockare binda i ett material som inte är lika 'glatt' kan suga upp mer. Alla bindor är inte gjorda i samma material... och tjockare bindor med 'bomullskänsla' brukar uppleva som de suger upp mer än de flesta Always- bindor.

    2. Prova Cyklo-F. Det ska göra att man blöder mindre.

  • Anonym (Cyklo-F)
    Sommarochsyrener skrev 2022-10-26 16:29:05 följande:

    Kan man inte på något sett få blodet att inte transpotrera sig bakåt???

    Nä 

    orkar inte mer med det här


    Nej. Men du kan prova en binda som suger upp mer mängd.
  • Sommarochsyrener
    Anonym (Cyklo-F) skrev 2022-10-27 21:52:07 följande:
    Nej. Men du kan prova en binda som suger upp mer mängd.
    Är cyklo- F receptfritt?Har den biverkningar?

    Känns inte binda med bättre uppsugningsförmåga blöjig ? Känner du till ett märke? Jag använder de vanliga

    Är inte det bättre med menskopp då? Den är väl mer miljövänlig o skönt att slippa byta så ofta. Men hur fasen kan man få in något så stort jag menar trots att man viker så är den ju stor. Finns det inga hjälpmedel att få in den?
  • Anonym (Cyklo-F)
    Sommarochsyrener skrev 2022-10-28 10:27:40 följande:
    Är cyklo- F receptfritt?Har den biverkningar?

    Känns inte binda med bättre uppsugningsförmåga blöjig ? Känner du till ett märke? Jag använder de vanliga

    Är inte det bättre med menskopp då? Den är väl mer miljövänlig o skönt att slippa byta så ofta. Men hur fasen kan man få in något så stort jag menar trots att man viker så är den ju stor. Finns det inga hjälpmedel att få in den?
    Cyklo-F finns receptfritt på apotek.
    Biverkningar är möjligt att det finns, som med de flesta (alla?) läkemedel. 

    visst kan en tjockare binda kännas 'blöjig' men å andra sidan kan tunna bindor vara jobbiga för att de suger dåligt, så det är ett val man gör.

    Själv använder jag ofta tampong och en tunn binda tillsammans, för säkerhets skull. 

    Menskopp har jag inte provat,  men det går att få in den, absolut. :) 
  • Anonym (tips)

    Vänj dig vid att använda tampong, kommer underlätta ditt liv. Smörj in tampongen med intim tvättolja (finns på apoteket, måste vara olja) och sätt in tampongen. du kan också smörja där det känns torrt med oljan när du byter tampong eller efter du har torkat dig när du varit på toaletten.

Svar på tråden Mensproblem