• Anonym (Ibland missar man)

Bus-eller-godisdag - 31 oktober

Så här i Halloween tider kommer de varje år återkommande frågorna om ?bus-eller-godis-knackande?, hos vem och vilken dag. Och om i år när rätta dagen, måndag, inte passar så kommer vi gå runt på lördagen för att det är godisätardagen eller söndag eftersom det passar vår familj osv osv osv,

Halloween är alltid 31/10

?Bus-eller-godis-knackande? sker den dagen och för att inte störa de som inte är intresserade knackar man på hos dem som tydligt har Halloween-pyntat (som vid påsk och påskkärring-gående, endast hos de med påskpyntat utomhus).

Jag vet att det var någon lam förståsigpåare som i tidningen menade att man kan ta en dag som passar och det är väl så klart att det låta så lamt för att vara korrekt. Jomen gör som du vill och som det passar dig.

Första helgen i november är det Allhelgona, vilket är en stillsam högtid och rent respektlöst gå och knacka på dörrar och busa.

Min fundering nu, i samhället påtalas ofta att man har en egoistisk syn och mycket me myself and I (and my family) mentalitet. Respekt och hänsyn till andra är inte vanligt förekommande. Vi gör som det passar för vår familj oavsett hur det påverkar andra... Kan det vara så att just ovan inställning, att det firas när det passar istället för rätt dag och  man är van att göra som man vill istället för att acceptera att man kanske får hoppa över om det inte passar? Och att det är egna anpassningar som gäller även om det stör och/eller urholkar för andra och de egna iom att alla inte står redo övriga dagar och rent av kan bli irriterade.

Det blev ett långt ut lägg?

Vad tänker ni andra? Har jag bara blivit medelålders och grinig eller kan det ligga något i det?

• Svar på tråden Bus-eller-godisdag - 31 oktober
  • Anonym (Irriterande)

Det är ytterst sällan någon går påskkärring lördagen innan skärtorsdagen, för att det passar dem bättre. Så resonerar jag också med halloween. Det här med att gå till pyntade hus är inte heller något som respekteras. Sjukt irriterande när det ringer på dörren flera kvällar, precis när man nattat minstingen. Förstår inte varför inte föräldrar kan lära ungarna vad som gäller!

• Anonym (Häxan)

Godis får de bara på rätt dag 31/10
    Ska vi införa en ny tradition så får man göra något rätt.
    Brukar med len stämma förklara för de små barnen att tyvärr är de ute fel dag då då blir det inget godis.
    Föräldrarna brukar se smått besvärade ut då!

• Anonym (Annat)

Jag är rätt fyrkantig och tycker att 31/10 är dagen för godisknackande. Bara för att det passar nån att göra det på en lördag betyder det inte att det är rätt.
    Sen kommer dubbelmoralen in för min egen unge har fått knacka dörr med sina kusiner en lördag i anslutning till 31:a om vi har varit där på besök då. Dock inget hon gjort om vi har varit hemma.
    I år infaller 31:a på höstlovet så då borde funka för de flesta att köra då.

• Anonym (Här)

I vårt område (villaområde i sthlm) är det bestämt att man får gå fre-sön.

Anonym (Här) skrev 2022-10-27 09:24:48 följande:

I vårt område (villaområde i sthlm) är det bestämt att man får gå fre-sön.

Varför?

Jag bor också i villaområde i Stockholm och här verkar det vara 31/10 som de flesta går.

Anonym (Häxan) skrev 2022-10-27 09:18:36 följande:

Godis får de bara på rätt dag 31/10
    Ska vi införa en ny tradition så får man göra något rätt.
    Brukar med len stämma förklara för de små barnen att tyvärr är de ute fel dag då då blir det inget godis.
    Föräldrarna brukar se smått besvärade ut då!

Så gör vi också "tyvärr inget bus-eller-godis, Halloween är inte idag"
  • Anonym (Rätt)

Ska vi importera seder från USA så ska vi importera dem helt rätt..framför allt eftersom just den här seden  ligger så nära en gammal svensk helg som ska hedras på ett helt motsatt sätt.. 

Där halloween är bus o godis o högljudda uppspelta barn för att de gör något roligt så är Allhelgona något högstämt,tystlåtet där man tänder ljus och tänker på och minns dem man förlorat..för många där förlusten ligger nära i tiden så är det en sorgensdag och detta ska respekteras !

I USA firas det på rätt dag oavsett veckodag  …man går ut den 31 :a …på em / tidig kväll.. och något annat som jag tycker är tråkigt är att när du i svenska butiker tittar på reklamen för utklädnad så är det bara otäcka läskiga kläder…i USA så självklart klär barn ut sig till vampyrer och spöken o häxor…meeen minst lika många prinsessor, robotar, pumpor,tacosar,drakar,paw patrol figurer osv… det är en salig blandning bland barnen på både läskiga och roliga utklädande och det saknar kan i det svenska firandet..
    ( sen kan man precis som i Sverige ha en fest på en helg i anslutning till den 31:a..men man går runt och tigger den 31:a o ingen annan dag) 

Anonym (Rätt) skrev 2022-10-27 09:43:27 följande:

Ska vi importera seder från USA så ska vi importera dem helt rätt..framför allt eftersom just den här seden  ligger så nära en gammal svensk helg som ska hedras på ett helt motsatt sätt.. 

Där halloween är bus o godis o högljudda uppspelta barn för att de gör något roligt så är Allhelgona något högstämt,tystlåtet där man tänder ljus och tänker på och minns dem man förlorat..för många där förlusten ligger nära i tiden så är det en sorgensdag och detta ska respekteras !

I USA firas det på rätt dag oavsett veckodag  ?man går ut den 31 :a ?på em / tidig kväll.. och något annat som jag tycker är tråkigt är att när du i svenska butiker tittar på reklamen för utklädnad så är det bara otäcka läskiga kläder?i USA så självklart klär barn ut sig till vampyrer och spöken o häxor?meeen minst lika många prinsessor, robotar, pumpor,tacosar,drakar,paw patrol figurer osv? det är en salig blandning bland barnen på både läskiga och roliga utklädande och det saknar kan i det svenska firandet..
    ( sen kan man precis som i Sverige ha en fest på en helg i anslutning till den 31:a..men man går runt och tigger den 31:a o ingen annan dag) 

Håller med, att det kan vara roliga och fina utklädningar och inte bara skräck-, död- och lemlästningstema saknar jag också.
  • Anonym (Jag)

Jag tycker personligen att man bara ska fira den 31 oktober eftersom det är rätt dag. Vi firar väl jul den 24 december också, eller hur? Sedan verkar det tyvärr som att det är allmänt spritt att man går på lördagen som är närmast, jag störs inte så mycket av det egentligen men problemet är att folk inte håller sig till det heller, utan det kan bli vilken dag som helst av fre-sön den helgen. Jag förstår det där med smidighet osv men det är väl inte så svårt att gå rätt kväll bara...? Eller åtminstone då bara EN dag på helgen. Lämna mig ifred liksom.

Jag älskar Halloween själv ska tilläggas! Men lite mer ordning vore bra.

• Anonym (mjau)

I vårt område är halloween-godis-vandringen imorgon fredag 28:e oktober. Vi har dessutom bestämt att man bara ringer på hos de som har anmält att de vill dela ut godis och gå runt med sina barn så slipper övriga få påhälsningar och det blir inget spring i trapphusen osv. Folk står utanför sina portar och delar ut godis. 

Det har blivit väldigt populärt här och ca 200 familjer är anmälda i år. Spöke Skrattande

Självklart vet alla att man i USA firar detta 31 oktober. Men då är många bortresta här och alla barnen vill vara med om det här spektaklet innan de åker bort. 

Svar på tråden Bus-eller-godisdag - 31 oktober