• Anonym (Pengar)

Byta karriär och få mindre i lön

Någon som har erfarenhet av detta? Jag har en akademisk utbildning men orkar helt enkelt inte jobba inom detta yrke längre, har känt så länge så det är inte bara tillfälligt. De flesta med min utbildning jobbar med krävande arbetsuppgifter och mycket stress/ansvar.

Det finns en utbildning jag är intresserad av, det är en YH på 2 år och det verkar som att det finns gott om jobb i flera år framöver. Grejen är ju lönen som troligt hamnar på 10000 under det jag har nu. Är dessutom ensamstående så bara jag som drar in pengar till hushållet. 

Ska jag fortsätta med högre lön (inte så hög eg) med risken att bli utbränd eller ska jag sadla om?

• Svar på tråden Byta karriär och få mindre i lön
  • Anonym (pengar är inte allt)

Pengar är inte allt...ens hälsa är viktigare. 

Men finns det inget jobb du kan få som passar dig med den utbildning du har nu? 

• Anonym (665)

Jag skulle göra det som jag och familjen mår bäst av 

• Anonym (Intevärt)
    Anonym (Pengar) skrev 2022-10-27 14:18:44 följande:
    Byta karriär och få mindre i lön

Någon som har erfarenhet av detta? Jag har en akademisk utbildning men orkar helt enkelt inte jobba inom detta yrke längre, har känt så länge så det är inte bara tillfälligt. De flesta med min utbildning jobbar med krävande arbetsuppgifter och mycket stress/ansvar.

Det finns en utbildning jag är intresserad av, det är en YH på 2 år och det verkar som att det finns gott om jobb i flera år framöver. Grejen är ju lönen som troligt hamnar på 10000 under det jag har nu. Är dessutom ensamstående så bara jag som drar in pengar till hushållet. 

Ska jag fortsätta med högre lön (inte så hög eg) med risken att bli utbränd eller ska jag sadla om?

Pengar betyder en hel del men är inte allt här i livet. 
    Ditt mående och hälsa betyder otroligt mycket mer i längden. Här har du en som gjorde just det misstaget och fick betala ett högt pris vad gäller hälsan. Prioriterade lönen trots att jag innerst inne kände sedan lång tid tillbaka tecken på att jag var på väg mot utbrändhet. Tänkte hela tiden att det går nog ett tag till. Tills det var tvärstopp. Och tilläggas bör att när man väl är inne i den berömda väggen så räcker det inte alltid med att sluta och vila sig ur det utan jag triggade igång en livslång sjukdom som definitivt kommer påverka min livskvalitet för resten av livet. Om människor bara känner till hur många stressrelaterade sjukdomar vi har så skulle nog många tänka två gånger. Absolut inte värt det! Utbilda dig till något du vet du kommer trivas att jobba med och du känner att du kommer mår bra i. 
    Önskar jag kunde vrida klockan tillbaka.
  • Anonym (Civilingenjör)
    Anonym (pengar är inte allt) skrev 2022-10-27 14:21:23 följande:

Pengar är inte allt...ens hälsa är viktigare. 

Men finns det inget jobb du kan få som passar dig med den utbildning du har nu? 

Jag gjorde så att jag bytte jobb till ett något enklare jobb med mindre resor och gick ner i lön . För att minska stressen då jag kände symptom som bara blev värre. För mig gick det utan ny utbildning. Om du har en kvalificerad utbildning tror jag att du borde kunna byta utan att utbilda dig på nytt? Det kan bli hög stress av ekonomiska bekymmer också och att leva på studielån med familj är ju inte lätt. Jag tycker inte alltid att det är roligt, jag är överkvalificerad känner jag, men det är väl också det som gör att stressen minskar. Svårt att få ett jobb som både stimulerar men inte kräver för mycket, tycker jag. Men jag vet ju inte i vilken bransch du jobbar. 
  • Anonym (Career woman)

Om det är stress som är grejen är det viktigt att 
    1)Du inte blir mer stressad av studierna
    2)Det du studerar till inte är lika stressande eller mer än det du jobbar med nu. 

• Anonym (Pengar)

TS här. Jag är socionom och de flesta socionomjobb involverar sånt jag inte vill göra längr, dvs möta människor med svåra psykiska, sociala el ekonomiska problem. Jag orkar helt enkelt inte längre och vet inte vilka ?enklare? jobb jag skulle kunna få på en socionomexamen. 

• Anonym (Pengar)
    Anonym (Career woman) skrev 2022-10-27 15:16:09 följande:

Om det är stress som är grejen är det viktigt att 
    1)Du inte blir mer stressad av studierna
    2)Det du studerar till inte är lika stressande eller mer än det du jobbar med nu. 

Det jag funderar på att läsa till kan såklart vara stressigt men man jobbar inte med människor på det sättet jag gör idag utan det är ett mer administrativt jobb.
  • Anonym (Career woman)
    Anonym (Pengar) skrev 2022-10-27 15:19:38 följande:
    Det jag funderar på att läsa till kan såklart vara stressigt men man jobbar inte med människor på det sättet jag gör idag utan det är ett mer administrativt jobb.
    Jag fattar, men tänk ändå efter först. Jag tänkte som du men har med tiden insett att det är själva stressen i sig som är mitt problem. Den blir inte bättre av att jag är mindre intresserad av det jag jobbar med.

Om du jobbar med människor kan det vara så att det finns andra arbetsplatser som passar bättre. Så sa folk till mig men jag ville inte lyssna, och det kan jag faktiskt ångra lite idag. Tycker att nya studier varit en omväg för min del, men skillnad om du verkligen känner att du gjorde fel yrkesval. 
  • Anonym (Civilingenjör)
    Anonym (Pengar) skrev 2022-10-27 15:18:02 följande:

TS här. Jag är socionom och de flesta socionomjobb involverar sånt jag inte vill göra längr, dvs möta människor med svåra psykiska, sociala el ekonomiska problem. Jag orkar helt enkelt inte längre och vet inte vilka ?enklare? jobb jag skulle kunna få på en socionomexamen. 

Som socionom kan du ju söka som kurator på en gymnasieskola, jag tror inte att det är så stressigt. Eleverna är ju oftast inte jättesjuka utan många har ju lite lättare problem och behöver någon vuxen att prata med. Är de jättedåliga får de ju gå till skolpsykologen. Alternativt kurator på en sjukhusavdelning? 

Mina barns studie och yrkesvägledare på högstadiet var socionom, det verkar inte så stressigt. Han hade en kombinationstjänst och jobbade lite som kurator när han inte hade SYV-uppgifter. 

• Anonym (Civilingenjör)
    Anonym (Pengar) skrev 2022-10-27 15:19:38 följande:
    Kan du inte jobba 75% som socionom , då får du mer tid för återhämtning?
  • Anonym (Career woman)

Det beror på vart du bor, men jag kan tänka mig många enklare jobb du skulle kunna ha och få med den examen. Sen beror det på vad du gjort innan om du är intressant, din personlighet osv. 
  • Anonym (Pengar)
    Anonym (Civilingenjör) skrev 2022-10-27 15:26:18 följande:
    Kan du inte jobba 75% som socionom , då får du mer tid för återhämtning?
    Gör redan det och jobbet är inte jättestressigt utan det går mer i vågor. Känner mer att jag inte har det rätta intresset av att jobba med människor.
  • Anonym (Pengar)
    Anonym (Career woman) skrev 2022-10-27 15:27:16 följande:
    Det beror på vart du bor, men jag kan tänka mig många enklare jobb du skulle kunna ha och få med den examen. Sen beror det på vad du gjort innan om du är intressant, din personlighet osv. 
    Du får gärna ge ett ex på ett sådant jobb
  • Anonym (Career woman)
    Anonym (Pengar) skrev 2022-10-27 15:30:44 följande:
    Du får gärna ge ett ex på ett sådant jobb
    Jag kan tänka mig samhällsvetarjobb, organisationer, löneadmin/personaladmin, rekryterare... 
  • Anonym (S)

Jag är också socionom och håller på att utbilda mig till ett annat yrke. Inte på grund av stressen utan på grund av att jag vill jobba med målgruppen barn utan att bara vara inne i det problematiska.

Du kan ju alltid gå tillbaka till socionomyrket om du skulle vilja meeeen det kan ju vara bra att skaffa sig andra alternativ medans ork och tid finns. När man väl blivit utbränd kan det vara försent...

Sök tjänstledigt så har du din anställning kvar om studierna inte skulle bli som du tänkt dig.
    Om du har funderingar kring ekonomin kan du alltid ta hjälp av kommunens budget och skuldrådgivare för råd.

Lycka till
  • Anonym (S)
    Anonym (Civilingenjör) skrev 2022-10-27 15:25:00 följande:

Som socionom kan du ju söka som kurator på en gymnasieskola, jag tror inte att det är så stressigt. Eleverna är ju oftast inte jättesjuka utan många har ju lite lättare problem och behöver någon vuxen att prata med. Är de jättedåliga får de ju gå till skolpsykologen. Alternativt kurator på en sjukhusavdelning? 

Mina barns studie och yrkesvägledare på högstadiet var socionom, det verkar inte så stressigt. Han hade en kombinationstjänst och jobbade lite som kurator när han inte hade SYV-uppgifter. 

Ursäkta men du vet inte riktigt vad du pratar om.
    Jag har jobbat 20 år som socionom och skolkurator på olika stadier under ca 7 år av dem.
    Ofta är man ensam som kurator och många gånger har extremt många elever på sin skola/skolor, jättetuffa samtal och svåra bedömningar i kombination med otydlig arbetsbeskrivning. Allt mellan himmel och jord läggs på ens bord
    Suicid, våldtäkter, självskadebeteende, droger och svåra kränkningar och lärare som jagar en är vardagsmat. Man hinner oftast inte jobba förbyggande och främjande utan mycket blir akutstyrt.
    Jag skulle INTE rekommendera någon som är sönderstressad att hoppa på detta tåg....
  • Anonym (A)
    Anonym (665) skrev 2022-10-27 14:21:35 följande:
    Jag skulle göra det som jag och familjen mår bäst av 
    Samma här
Svar på tråden Byta karriär och få mindre i lön