Anonym (Orolig) skrev 2022-10-29 13:28:52 följande:
Tack för utförligt svar. Ska man tolka det som att det är cellprovet som visat avvikelser och vävnadsproverna som togs var normala då eller? Vet du om det här är ett vanlig resultat på en sådan här undersökning? Gjorde samma undersökning för ca 1,5 år sedan och då var det normalt.
Det står inte om de här förändringarna dokumenterats via cellprovet eller kolposkopin, min gissning är att det utgår från det senare provet (k), det beror ju på om detta är den senaste journalanteckningen. Jag vill vara tydlig med att det inte handlar om "normala" prover här. Det som står är det jag skrev förut; att provet som togs visar cellförändringar, resultatet visar att de är benigna (godartade) och utan dysplasier (kan återgå till det normala i framtiden istället för utvecklas vidare). Du har alltså INTE normala prover NU - resultatet visar cellförändringar.
Cellförändringar är rätt vanliga och i den mån man har dem så är det inte alla som utvecklas till farlig cancer. Du har någonting, nu måste de ta reda på exakt vad.
Kort förklaring kring dysplasi:
sv.wikipedia.org/wiki/Dysplasi