• vofflan

Kastrera hund?

Känner ingen som gjort det, finns det någon på fl som gjort det?

Hur funkar det?
    Hur mycket ändrar sig hunden?
    Vad kostar det?

Är det värt det??

• Svar på tråden Kastrera hund?
  • jeanna

hej!

Kostnaden beror på om det är en tik eller hanne. Många föredrar att kastrera sina hanhundar om dom är mkt"på" så att säga. Jag skulle själv aldrig kastrera min hund om det inte behövdes,men en del hanhundar mår ju mkt bättre av att bli kastrerade. Om det är värt det beror ju på hur du själv upplever din hund. Är han (om det nu är en hane) orolig,jobbig med tikar osv så kan det nog vara bra. Tycker du ska prata med ett vet hur du upplever din hund och rådfråga om en kantrering vore lämpligt. Vad jag har märkt på kastrerade hundar så är det mest att dom lugnar ner sig en hel del och har därmed lite lättare att lägga på sig. MVH Jenny

• TereseJörgen

Ska kastera min tik och det kommer kosta ca 4000 kr.
    Har haft två kastrerade hanar och dom förändrades inte ett dugg. Efter som mina föräldrar jagar med dom så har hundarna blivit mer konsentrade på jakten. Men ingen av dom har mått sämre.

• Ancha

Hejsan! Min mamma kastrerade sin pudel hanne, och han vart mycket bättre. Tilläggas är att han var ca.6 år då Det sägs ju att ju äldre dom är dess större chans att dom inte blir bättre.

Men som sagt, tycker inte att man ska kastera ett djur om det inte finns anledning.

• veronicaermanbriks

jag ska kastrera min hane om ca 2 veckor och det kostar 3000 kr.
    hoppas på att han kommer lugna sig och koppla ner lite lättare. han är 9 månader nu och förhoppningsvis kommer han inte hinna bli "hanilsk"

• vofflan

Är det så dyrt, Jag funderar allvarligt på att göra det, med min han hund, efter som det antagligen ändå inte går att ställa ut honom,

• veronicaermanbriks

japp.
    det går tydligen en gräns vid 20 kg. över det kostar det mer. vad väger din?
    men du kan ställa ut honom även om han blir kastrerad!
    jag är jätte glad att jag tagit beslutet.
    jag ska ändå inte avla på honom så jag tror det kommer bli kanon!
    men tyvärr kostar det lite. fick en smärre chock själv :)

Svar på tråden Kastrera hund?