Toxoplasma dör i diskmaskin?
Står på Livsmedelsverkets websida att toxoplasmabakterien dör vid 60-65 grader. Om man diskar saker i maskin i ett 70-graders-program då så borde väl alla eventuella bakterier på det som diskas dö?
Står på Livsmedelsverkets websida att toxoplasmabakterien dör vid 60-65 grader. Om man diskar saker i maskin i ett 70-graders-program då så borde väl alla eventuella bakterier på det som diskas dö?
Jag skulle inte chansa på att maskinen verkligen värmer upp till 70 grader.
Jag skulle inte köra kattlådan i diskmaskinen, för att vara på den säkra sidan. Men maskinen diskar ju bort praktiskt taget allt, både matrester och bakterier.
Jag skulle inte köra kattlådan i diskmaskinen, för att vara på den säkra sidan. Men maskinen diskar ju bort praktiskt taget allt, både matrester och bakterier.
Brukar katten bajsa i matskålen? Om inte så kan du diska det fatet som du diskar allt annat.
Haha, fick också den synen att någon diskar kattlådan i maskinen.
Har de senaste åren fått lära mig att om man bott med katt länge så är man med största sannolikhet immun mot toxoplasman katten bär.
Katten går ju i kattlådan, ska du stoppa katten i diskmaskinen så hans tassr blir rena? Han slickar dem ju i och for sig, och dricker sedan ur vattenskålen, så den får toxoplasman i sig från tungan. Den borde du ju diska i maskinen då.