• I63637373

Fick reda på att min mamma röker

Igår fick jag reda på att min mamma röker! Jag kom hem och såg min mamma sitta på balkongen med en cigg i handen! 

Jag visste inte vad jag skulle säga, hon berättade att hon gjort det länge, så hon har då ljugit hela mitt liv, jag känner mig besviken men vet samtidigt att man inte alltid vill berätta sina brister för alla 

Känner mig ledsen eller mest besviken över det här. Är det någon som varit i ungefärlig situation eller har några tankar om detta så skriv, kände bara att jag behövde dela med dig av detta för det har känts jobbigt! 

• Svar på tråden Fick reda på att min mamma röker
  • Anonym (Gjort som din mamma)

Har varit i samma situation som din mamma och rökt i smyg för mina barn. Precis som du skriver var det åtminstone så för mig att jag inte ville vara en dålig förebild och tänkte varje dag att jag skulle sluta nästa dag.

Hur gammal är du? Hur länge har din mamma smygrökt för dig? Har du aldrig misstänkt något tidigare?

• Anonym (Em)

Jag skulle känna precis som du om jag upptäckte att min mamma rökte. Jag drömde faktiskt att jag upptäckte att hon börjar igen efter 25 år uppehåll, drömmen kändes så verklig och jag vet hur besviken jag kände mig bara av drömmen, och då var det ju inte ens på riktigt. 

• Anonym (Mia)

Jag smygrökte när min son var yngre. Lyckligtvis har jag lyckats sluta nu. För min del så var det oerhört viktigt att inte låta honom växa upp med att rökning var något normalt. Skulle jag fortsatt och han upptäckt det som vuxen och blivit arg och besviken så hade jag på sätt och vis känt att jag lyckats, för då har han ju den uppfattning om rökning som jag önskade att han skulle ha. Mycket hellre att det blir så än att han se mig röka hela livet och inte tycker att det är så farligt, och sen kanske börjar röka själv. 

Med detta sagt så förstår jag att du är arg och besviken och det har du förstås all rätt att vara. 

• Um Hamza

Det var nog lika bra att hon gjorde så, ärligt talat. Det är mitt största problem med att mina barns pappor och bonusmamma röker, att jag är rädd att barnen tar efter

• Anonym (Nej)

Nej hon har inte ljugit. Du har inte med det att göra och hon har så klart dolt det för att inte påverka dig till att börja röka också, så det var väldigt bra av henne.

• Anonym (Förstår)

Jag förstår din stora besvikelse. Vad känns värst? Att hon röker eller att hon ljugit för dig? Har ni kunnat prata om det nu efteråt?

Jag tror, som andra har skrivit, att hon velat skydda dig från något som är dåligt och har skämts för att hon röker. Att du kom på henne kanske gör att hon slutar röka nu.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Förstår) skrev 2022-10-30 18:35:05 följande:

Jag förstår din stora besvikelse. Vad känns värst? Att hon röker eller att hon ljugit för dig? Har ni kunnat prata om det nu efteråt?

Jag tror, som andra har skrivit, att hon velat skydda dig från något som är dåligt och har skämts för att hon röker. Att du kom på henne kanske gör att hon slutar röka nu.

Att inte berätta är inte att ljuga.

Ungar har inte med allt att göra i deras föräldrars liv. 
    Det finns inget att prata om!

Det är väl för f*n bra att hon rökt när ungarna inte sett det. Varför skulle en sur unge få mamman att sluta röka om hon inte vill det?

Lägg bara ner.
  • Tukt

Det finns mycket vi människor gör, som andra människor inte har med att göra. I synnerhet då det gäller barn och vuxna.
    Däremot är de lite oroande att du, TS gör en så pass stor grej av det. För om det här är stort nog att känna besvikelse för, så är det bra n vindpust av vad du kommer möta ute i livet senare,

• Anonym (Jinni)
    I63637373 skrev 2022-10-30 00:07:39 följande:
    Fick reda på att min mamma röker

Igår fick jag reda på att min mamma röker! Jag kom hem och såg min mamma sitta på balkongen med en cigg i handen! 

Jag visste inte vad jag skulle säga, hon berättade att hon gjort det länge, så hon har då ljugit hela mitt liv, jag känner mig besviken men vet samtidigt att man inte alltid vill berätta sina brister för alla 

Känner mig ledsen eller mest besviken över det här. Är det någon som varit i ungefärlig situation eller har några tankar om detta så skriv, kände bara att jag behövde dela med dig av detta för det har känts jobbigt! 

Jag tror knappt på dig om du inte har världens sämsta luktsinne- finns väl ingen ickerökare som missar att deras förälder luktar skunk?

Vi har två rökare på jobbet och jag luktar dem på flera meters håll.
Svar på tråden Fick reda på att min mamma röker