• Anonym (Anna)

Problem med strängen

Hej!

Min sambo har problem att han blir öm i strängen under ollonet när vi haft sex. En gång sprack den lite och blödde och flera gånger har han överansträngt den så vi inte kunnat ha sex på några dagar men sen har det blivit som vanligt igen. han har haft problemet länge men ibland går det bättre och nu har det varit dåligt ett tag.
    Någon som känner igen sig i det här?
    har ni opererat?

Vi har pratat om att han ska åtgärda det men han har nu ganska mycket förhud som ibland åker upp över ollonet när vi har sex och minskar känseln. Det är svårt med kondom också. Han är rädd att detta blir värre om han opererar bort strängen. 

Är det bättre att försöka be om att typ få en omskärelse för att lösa båda problemen? Gör man det i Sverige? Eller blir det sämre på något vis? Någon som vet mer om det eller haft liknande problem? Snälla hjälp oss!

/Anna, stöttande sambo

• Svar på tråden Problem med strängen
  • Anonym (Mr Jök)

Det går att göra omskärelse i Sverige...
    Min polare gjorde det...
    Lycka till

• Anonym (Anna)

Hur tycker din kompis att det blev efteråt?

• Anonym (Mr Jök)

Han ångrar att han inte gjorde det tidigare och vad jag har förstått så är han supernöjd även hans tjej...

• Anonym (Anna)

Låter positivt!

Vet du varför gjorde han det?

• Anonym (Mr Jök)

För han hade problem med just strängen och förhuden..

• Anonym (Klippa)

Jag klippte först av strängen, men gjorde sedan en omskärelse efter två år. Och jag ångrar det inte. Skulle ha gjort det långt tidigare. 
    Både jag och frun är super nöjda.
    Han kommer inte ångra sig!

• Anonym (Mr Jök)

Han pratade med en gynekolog och fick remiss om jag kommer ihåg det rätt..
    Tror ni båda kommer att bli lyckliga 👍...
    Lycka till...

• Anonym (Anna)
    Anonym (Mr Jök) skrev 2022-10-30 21:46:14 följande:

Han pratade med en gynekolog och fick remiss om jag kommer ihåg det rätt..
    Tror ni båda kommer att bli lyckliga 👍...
    Lycka till...

Tack! Hoppas det löser sig lika bra för oss!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Klippa) skrev 2022-10-30 21:42:55 följande:

Jag klippte först av strängen, men gjorde sedan en omskärelse efter två år. Och jag ångrar det inte. Skulle ha gjort det långt tidigare. 
    Både jag och frun är super nöjda.
    Han kommer inte ångra sig!

Tack! Intressant att höra om dina erfarenheter! Hade du också kort sträng? Kan du beskriva skillnaden i känsla förening efter? Någon annan skillnad? Tycker ni det gör något att utseendet förändras?
  • Anonym (Hanna)

Ja det går att göra omskärelse i Sverige, jag vet för min sambo har gjort det

• Anonym (Anna)
    Anonym (Hanna) skrev 2022-11-02 01:05:30 följande:

Ja det går att göra omskärelse i Sverige, jag vet för min sambo har gjort det

Ok! Kan du berätta lite mer hur ni upplever det? Varför gjorde han det? vad tycker ni det blir för skillnad? hur är känseln? Går det bra att runka honom utan glidmedel etc?
  • Anonym (Klippa)
    Anonym (Anna) skrev 2022-10-30 22:45:22 följande:
    Tack! Intressant att höra om dina erfarenheter! Hade du också kort sträng? Kan du beskriva skillnaden i känsla förening efter? Någon annan skillnad? Tycker ni det gör något att utseendet förändras?
    Strängen var kort och det började blöda vid något tillfälle. När ollonet är blottat så blir det lite mindre känsligt. Men det är inget jag lider av. Det är lite svårare att onanera. Det är klart lättare om man använder olja, då är det som med skinn. Vad det gäller utseendet så tycker min fru att det är riktigt sexigt, jag tycker också det är bra. 

Hur känner du Anna inför att din pojkvän eventuellt ska omskära sig? Om ingreppet och utseendet?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Klippa) skrev 2022-11-03 19:22:24 följande:
    Strängen var kort och det började blöda vid något tillfälle. När ollonet är blottat så blir det lite mindre känsligt. Men det är inget jag lider av. Det är lite svårare att onanera. Det är klart lättare om man använder olja, då är det som med skinn. Vad det gäller utseendet så tycker min fru att det är riktigt sexigt, jag tycker också det är bra. 

Hur känner du Anna inför att din pojkvän eventuellt ska omskära sig? Om ingreppet och utseendet?
    Aha samma problem som min sambo då!

Jag vet inte vad jag känner. Jag försöker hjälpa honom främst att förstå vad som går att göra. Han är inte så duktig på sånt. Så fokus har ju varit hans perspektiv då det är han som har problemet. Jag är för egen del såklart orolig över operation och att det ska bli bra. Utseendet har vi tittat på bilder och jag som partner har inget problem med det. Det är mer hur han själv känner om det som jag undrar över.

Men blir det skillnad för mig? Kan du fråga din fru och berätta lite hur hon upplever skillnaden före/efter?

Får jag också fråga varför du gjorde en operation till? Hur blev resultatet av första? Löste det inte problemet? Tappar man känsel av att ta bort endast strängen?
  • Tukt

Har man problem med frenulum som strängen heter, så är kanske inte omskärelse det första man gör. Initialt sköter man om "strängen" med kräm för att läka ut och mjuka upp. Om inte kan man gör ett ingrepp i själva strängen, för att underlätta.

• Anonym (Klippa)
    Anonym (Anna) skrev 2022-11-04 09:51:52 följande:
    Aha samma problem som min sambo då!

Jag vet inte vad jag känner. Jag försöker hjälpa honom främst att förstå vad som går att göra. Han är inte så duktig på sånt. Så fokus har ju varit hans perspektiv då det är han som har problemet. Jag är för egen del såklart orolig över operation och att det ska bli bra. Utseendet har vi tittat på bilder och jag som partner har inget problem med det. Det är mer hur han själv känner om det som jag undrar över.

Men blir det skillnad för mig? Kan du fråga din fru och berätta lite hur hon upplever skillnaden före/efter?

Får jag också fråga varför du gjorde en operation till? Hur blev resultatet av första? Löste det inte problemet? Tappar man känsel av att ta bort endast strängen?
    För min frus del så blir det lite besvärligare att runka så klart. Men det är inget stort problem, det fungerar att göra precis som med förhud, eller så använder man lite olja, så tänk inte på det,.
     Det är det som skiljer för hennes del. 
    Jag klippte strängen först och då hände det att förhuden i mellanåt kröp tillbaka och sedan efter en stund kröp tillbaka över ollonet och då hamnade håret i mellan och luggades. Ingen hitt! Så då tog jag bort förhuden, vilket var väldigt skönt. Skrattande
    Han behöver definitivt inte vara orolig för operationen, det tar ca 25-30 min. Jag åkte tillbaka till jobbet efter och fortsatte jobba efteråt. 
    Så här efteråt så skulle jag ha gjort det när jag var 20 år.

Jag vet inte om jag svarade på dina frågor?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Klippa) skrev 2022-11-06 14:56:50 följande:
    För min frus del så blir det lite besvärligare att runka så klart. Men det är inget stort problem, det fungerar att göra precis som med förhud, eller så använder man lite olja, så tänk inte på det,.
     Det är det som skiljer för hennes del. 
    Jag klippte strängen först och då hände det att förhuden i mellanåt kröp tillbaka och sedan efter en stund kröp tillbaka över ollonet och då hamnade håret i mellan och luggades. Ingen hitt! Så då tog jag bort förhuden, vilket var väldigt skönt.  // Skrattande
    Han behöver definitivt inte vara orolig för operationen, det tar ca 25-30 min. Jag åkte tillbaka till jobbet efter och fortsatte jobba efteråt. 
    Så här efteråt så skulle jag ha gjort det när jag var 20 år.

Jag vet inte om jag svarade på dina frågor?
    Tack

Gick du till urolog för andra operationen? Jag förstår inte riktigt. Var problemet när den var slak? Det kom alltså efter du tog bort strängen? Fick du välja att bara ta bort strängen först eller var det läkaren som bestämde?

hur skiljer sig sexet med borttagen sträng och nu helt utan förhud? Hur länge tog det att vänja sig med det nya för er?
  • Anonym (Klippa)
    Anonym (Anna) skrev 2022-11-13 14:04:44 följande:
    Tack

Gick du till urolog för andra operationen? Jag förstår inte riktigt. Var problemet när den var slak? Det kom alltså efter du tog bort strängen? Fick du välja att bara ta bort strängen först eller var det läkaren som bestämde?

hur skiljer sig sexet med borttagen sträng och nu helt utan förhud? Hur länge tog det att vänja sig med det nya för er?
    Jag gick till vårdcentralen båda gångerna och pratade med min läkare där. Som skickade en kallelse vidare för operation. Ja problemet var när jag var slak. Jag hade inte så mycket förhud, det tänkte ungefär 2/3 av ollonet. Så det hände att förhuden gled tillbaka av sig själv och sedan fram igen. Jag valde att ta bort strängen först ihop med min läkare. 
    Det skiljer inte sig så mycket utan strängen och utan förhud när gäller sex. Men det skiljer så klart mer vid onani. 
    Det tog några månader att vänja sig vid att vara omskuren. När jag skulle duscha eller kissa så stämde utseendet, det var konstigt. 
    Sedan när jag skulle kissa så brukade jag föra tillbaka förhuden för att inte få någon urin under förhud och det behöver jag inte göra, men handrörelsen gjorde jag ändå. Det bara blev så under en tid efteråt. Min fru ville titta på kuken nästa varje kväll i början för att se hur den såg ut. 

Har du pratat mer med din kille om att göra det? 
    Har du fler frågor? 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Klippa) skrev 2022-11-14 18:57:34 följande:
    Jag gick till vårdcentralen båda gångerna och pratade med min läkare där. Som skickade en kallelse vidare för operation. Ja problemet var när jag var slak. Jag hade inte så mycket förhud, det tänkte ungefär 2/3 av ollonet. Så det hände att förhuden gled tillbaka av sig själv och sedan fram igen. Jag valde att ta bort strängen först ihop med min läkare. 
    Det skiljer inte sig så mycket utan strängen och utan förhud när gäller sex. Men det skiljer så klart mer vid onani. 
    Det tog några månader att vänja sig vid att vara omskuren. När jag skulle duscha eller kissa så stämde utseendet, det var konstigt. 
    Sedan när jag skulle kissa så brukade jag föra tillbaka förhuden för att inte få någon urin under förhud och det behöver jag inte göra, men handrörelsen gjorde jag ändå. Det bara blev så under en tid efteråt. Min fru ville titta på kuken nästa varje kväll i början för att se hur den såg ut. 

Har du pratat mer med din kille om att göra det? 
    Har du fler frågor? 

Aha

Är det vanligt att få det problemet om man tar bort strängen? diskuterade ni att ta bort även förhuden första gången?

vad sa läkaren andra gången? Fanns det något alternativ?  var det svårt att få en remiss även om du inte hade smärta?

Förstår om det kändes konstigt i början. Men känns allt bra nu? Tänker du på detta alls längre?

Har det blivit svårare att komma?

Ja vi har pratat en hel del om detta nu och han vill fixa det men han är lite rädd för omskärelse.

vad säger din fru om det nu?

• Anonym (Klippa)
    Anonym (Anna) skrev 2022-11-21 23:26:51 följande:

Aha

Är det vanligt att få det problemet om man tar bort strängen? diskuterade ni att ta bort även förhuden första gången?

vad sa läkaren andra gången? Fanns det något alternativ?  var det svårt att få en remiss även om du inte hade smärta?

Förstår om det kändes konstigt i början. Men känns allt bra nu? Tänker du på detta alls längre?

Har det blivit svårare att komma?

Ja vi har pratat en hel del om detta nu och han vill fixa det men han är lite rädd för omskärelse.

vad säger din fru om det nu?

Om det är vanligt att man får andra problem om man tar bort strängen vet jag inte. Men så blev det för mig.

Läkaren var väldigt förstående när jag kom tillbaka och förklarade problemet för henne. Jag tror hon skickade remissen till urologen, och sedan dröjde det inte så länge tills dess att jag fick en kallelse.

Nu för tiden är jag super nöjd, och jag tänker inte på det längre. Och det tror jag inte min fru gör heller. "Det är ju så det ser ut nu för tiden."

Ja det har bliv lite svårare att få utlösning om man inte använder olja vid onani. Med förhud så är det ju den man drar över ollonet och tillbaka. Utan olja blir det stramt. Vid samlag så skiljer det inte mycket.

Bra att ni har pratat om det, om jag får rekommendera så tycker jag absolut att han ska omskära sig. Han/ni kommer inte att bli missnöjda, snarare tvärt om, super nöjda då ni inte behöver tänka på det.
    Hur går era tankar?

När jag någon gång, nu för tiden pratar om det min fru, då säger hon att jag skulle ha gjort det när jag var typ 20år, inte väntat. Det enda hon tycker var bra med att jag väntade var att hon har fått se hur jag såg ut med förhud också. 
Svar på tråden Problem med strängen