• Fredrik2992

    Vaknar upp hela tiden på natten

    Hej allesammans
     
    Jag hoppas man kan få några råd av nån här som kanske haft/har ett barn med samma problem som mig..
     
    Killen är på 1½år fyller 2 i mars.
    Har haft samma problem sen första dagen han föddes typ.
    Ogillar extremt att ligga på rygg och är ingen ställning han själv väljer att sova på.
     
    Problemet är att han har extremt mycket uppvak på nätterna.
    Uppvaken är inte så långa kanske 30-120 sekunder tills han lugnat sig och somnar om igen.
    Han behöver nästa alltid hjälp att somna om igen, jag har försökt låta han själv somna om men det enda som händer är att han skriker och sen tar det 1-2 timmar för honom att somna igen... 
    Så just nu ger jag honom napp när han vaknar klappar på stjärten och gör"shhh shhh " ljud och då somnar han hyfsat snabbt om.
     
    I fredags förde jag en logg på alla hans uppvak och nedanför ser ni 
    Somnar vid 19
    20:40 napp ledsen 
    2131 napp ledsen 
    2141 dricka ledsen 
    2153 dricka  ledsen 
    2158 ledsen
    2237 ledsen från ingenstans
    2247 lfi
    2310 lfi
    2314 lfi somna om själv 
    00:12 lfi
    0140 lfi
    0315 lfi
    0400 lfi
    0444 lfi (vid mig)
    0514 lfi (vid mig)
    0545 lfi (vid mig) vatten
    Sov till 0630
     
    Detta är en helt "normal" natt för oss. ibland lite mindre ibland lite fler men oftast minst 10 uppvak.
     
    Min sömn är riktigt dålig och det är inget kul att gå runt trött senaste 1½åren... Och pojken är också väldigt trött och grinig mycket om dagarna.. 
    Han sover nästan hela natten själv i sin säng, jag tar upp honom framåt kl halv 5 för då oftast vill han ej somna om annars.
    Vi äter ca 18:30 så han kan inte vara hungrig..
     
    Jag tar gärna emot förslag och tips vad ni kan tro som är fel. Lider han av något? Eller har ni andra tips att testa köör!
    Jag skriver nedanför vad jag har testat utan resultat...
     
    Sova på mig
    Sova bredvid mig
    Många nappar i sängen
    Tänd lampa
    Strumpor på/av
    Tygntäcke
    Höja stödet på sängen
    Kudde
    Testat honom på öra/näsa/hals inga fel påträffat
    Testat laktosfri 
    Blodprov på andra allergi
    Snuttis filt
    Gosedjur
  • Svar på tråden Vaknar upp hela tiden på natten
  • Pimpinellan

    Min första tanke var att han är hnb:are. Läser jag om barn som inte vill sova och/eller vaknar ofta och sover dåligt är det alltid min första tanke. Men det brukar vara mer saker än sömnen som sticker ut då. Hur som helst... Jag känner igen mig, Väldigt väl! Det har blivit bättre med tiden, men antal nätter min har sovit hela nätter är oerhört lätträknade. Jag har inte hittat nån universallösning, men en sak min alltid vaknar av är när han ligger "lös". Han vill ligga intryckt i ett hörn av sängen och med täcket omstoppat runt. Kanske känns tryggare då, mer ombonad, varmare? Jag vet inte.

  • Fredrik2992
    Pimpinellan skrev 2022-10-30 20:41:53 följande:

    Min första tanke var att han är hnb:are. Läser jag om barn som inte vill sova och/eller vaknar ofta och sover dåligt är det alltid min första tanke. Men det brukar vara mer saker än sömnen som sticker ut då. Hur som helst... Jag känner igen mig, Väldigt väl! Det har blivit bättre med tiden, men antal nätter min har sovit hela nätter är oerhört lätträknade. Jag har inte hittat nån universallösning, men en sak min alltid vaknar av är när han ligger "lös". Han vill ligga intryckt i ett hörn av sängen och med täcket omstoppat runt. Kanske känns tryggare då, mer ombonad, varmare? Jag vet inte.


    Min pojk hatar att vara omstoppad, han sparkar och skriker då:( 
    Min första älska det men denna helt tvärtom..
    Tow2Mater skrev 2022-10-30 20:46:27 följande:

    Lägga en 1/12 åring vid 19 är väl aningens tidigt. Prova lägg vid 20 eller 21.




    Det skulle han aldrig klara, han somnar typ framför maten vid 18;30 ..
    Min 3åring snart 4 lägger sig också kl 19 och sover till 06.
    Gasellen87 skrev 2022-10-30 20:43:18 följande:

    Kanske är helt fel men tänker på nattskräck? men då kanske de är vakna längre varje stund? 



    Jag har läst om det men tycker inte han passar in där, då han är talbar och inte är vild eller skriker för länge..
  • Pimpinellan

    Övrigt att testa:
    annan sorts kudde och täcke
    annan sorts pyjamas
    white noise- dvs nåt brusljud i bakgrunden som lugnar. En kompis till mig satte på klassisk lugn musik på låg volym.
    annan sorts napp
    annan kvällsmat

    Du skriver laktosfritt, men det är ju oerhört ovanligt att så små är laktosintoleranta. Mjölkprotein brukar det vara vissa inte tål. 

  • eme141

    Hej, 
    Vi hade en liknande situation med vårt ena barn... Var först när vi uteslöt mjölk, alltså inte laktos, utan mjölk som han sov bra. Visade sig även att han var förstoppad, även om de ofta kom ganska fast... 
    Så kanske kan det vara magsmärtor och obehag. 
    Följer han sina vikt / längdkurvor? Har han vart hos barnläkare? 
    Magbesvär, eller allergi... glutenintolerans, astma osv....

    Hur är det i övrigt hemma, dagtid, är det lungt och fridfullt? Eller är det mycket som händer... osv...

    Lycka till! All kärlek...till er. Kämpa på.

Svar på tråden Vaknar upp hela tiden på natten