• Anonym (Ledsen)

    Hur ser mina chanser ut i en vårdnadstvist?

    Det jag har mot honom: Han befinner sig i en skuldsanering (hade en skuld på 1 miljon). Han har en ADHD-diagnos och i den står det att han tagit droger tidigare i livet (jag har inte tillgång till diagnosen). Han arbetar 9-18 och även heldagar helger och umgås väldigt lite med barnet. Jag har barnet 95% av tiden. Hans egen mor tycker att han behöver söka vård för sin depression och hon styrker att han är aggressiv och har problem. I perioder har han varit totalt frånvarande som förälder och inte betalt varken hyra eller mat eller förskoleplats osv (just nu gör han det, förutom barnets mat, han bidrar inget där).

    Vad han har mot mig: Han TYCKER att jag manipulerar vårt barn mot honom men det finns inga bevis (eftersom att jag inte gör det). Han tycker att jag är elak och dum och inte respekterar honom. Förskolan skulle förmodligen intyga att han är en bra pappa som lämnar ibland på morgonen och även gick på ett föräldramöte. Han har deltagit i ärenden kring barnet hos BVC och vårdcentralen tidigare när saker och ting såg annorlunda ut (jag tror dock absolut inte att han skulle göra det i dagsläget). 

    Anledningen för tvisten är att vi har separerat men han säger att han inte kan flytta på grund av sin skuldsanering så nu bor jag med en man som hatar mig och som inte tar hand om vårt barn. Jag vill egentligen inte ha ensam vårdnad men till historien hör ju att han beter sig som en röv och går inte ut med några bajsblöjor och ställer ingen mat på bordet och hittar aldrig på något kul med barnet som att gå till lekparken or whatever, sköter inte hennes smutskläder eller håller rent hemma över lag, utan han kommer hem då och då (sällan) och då sätter han sig framför sin dator och snackar i headset hellre än att vara med barnet. Han sover på soffan och ibland går barnet upp på morgonen och försöker väcka honom men då vaknar han inte, även om barnet säger att hen fryser eller är snorig eller vill ha välling, han sover bara vidare och barnet kommer till mig. Han tror att han ska ha det såhär tills hans skuldsanering är över och han fått fart på sin karriär och kan skaffa ett bra boende men jag står inte ut. Han exploderar och skriker framför vårt barn om jag försöker ta upp situationen för honom.

    Vad gör man???

  • Svar på tråden Hur ser mina chanser ut i en vårdnadstvist?
  • Anonym (x2y)

    Du söker hjälp juridiskt, hos en advokat. Familje. Alternativt vänder dig till din kommun.


    För att vara off topic. Eftersom jag sett många av dessa trådar på sistonde. Hur lyckas ni som kvinnor hitta dessa stjärnor att skaffa barn med till börja med? Jag har lite svårt tro att dessa gossar var "rena" som snö innan. Och problemen plötsligt slagit ner. Som från en klar himmel. Någonstans kan man ju ifrågasätta det sunda förnuftet.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (x2y) skrev 2022-10-30 23:34:50 följande:

    Du söker hjälp juridiskt, hos en advokat. Familje. Alternativt vänder dig till din kommun.


    För att vara off topic. Eftersom jag sett många av dessa trådar på sistonde. Hur lyckas ni som kvinnor hitta dessa stjärnor att skaffa barn med till börja med? Jag har lite svårt tro att dessa gossar var "rena" som snö innan. Och problemen plötsligt slagit ner. Som från en klar himmel. Någonstans kan man ju ifrågasätta det sunda förnuftet.
    Jag antar att man blev förd bakom ljuset så att säga. Jag läste i en annan tråd här nu på kvällen om att dessa män har narcissistiska drag, men ska läsa på lite mer om det innan jag utrycker mig. I mitt fall tror jag att mannen drabbades av en depression som han aldrig blivit riktigt frisk från. Han har svårt att leva med en sorg som drabbat honom och på något sätt blivit elak istället. Jag tror att jag har läst att man kan bli personlighetsförändrad av depression. Jag vet inte helt vad jag ska svara dig? Jag har också ifrågasatt om jag helt enkelt bara var dum i huvudet från början som valde honom eller vad man ska säga. Men sedan har jag även fått höra att hans pappa lämna familjen när han var 3 år och hans mamma träffade sin riktiga pappa första gången när hon var 16 år så kanske att det sociala arvet kommer ikapp? Ingen aning asså, jag känner mig som sagt dum ibland men samtidigt känner jag också att jag inte hade kunnat förutspå detta. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (X) skrev 2022-10-30 23:35:40 följande:

    Varför behöver du ensam vårdnad?


    Egentligen behöver jag att han flyttar främst. Och gaskar upp sig och börjar sköta om sitt barn. Men om jag kräver en sambodelning så kan lägenheten komma att dömas till hans, i och med att han har en skuldsanering och ses som bäst behövande av lägenheten. Så därför ser jag över andra möjligheter att bli av med honom. Han anses ju inte bäst behövande av bostaden om det är jag som ska bo med barnet tänker jag.
  • Clarissa10
    Anonym (Teddy) skrev 2022-10-30 23:48:46 följande:

    Varför slänger du inte ut honom?


    Säg till mig hur?!!?  Skrattande
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-10-30 23:48:46 följande:

    Varför slänger du inte ut honom?


    Det har jag försökt men jag hittar ingen väg! Läs vad jag skrev i en svarskommentar till en annan här ovan.
  • Clarissa10
    Anonym (X) skrev 2022-10-30 23:35:40 följande:

    Varför behöver du ensam vårdnad?


    För han är en så fantastisk förälder eller Flört
  • mammatill6

    Inte mycket av det du skriver är skäl till ensam vårdnad. Det är inte rätt väg att genom målet är att bli av med sambon.

Svar på tråden Hur ser mina chanser ut i en vårdnadstvist?