• Anonym (Irriterad)

    Bryta avtal

    Min sambo betalar underhållsbidrag till sitt ex för deras gemensamma son.

    Utöver UHB så betalar min sambo och exet, deras sons fritidsaktivitet, dvs hockey.

    Som alla vet är hockey inte en billig aktivitet men första åren va det "okej" i pris. Nu när deras son blivit tonåring skjuter priset iväg rejält och min sambo känner inte riktigt att kostnaderna är okej längre. 

    Föräldrarna skrev under ett avtal hos familjerätten där de kom överens om denna aktivitet, men FR skrev aldrig några exakta kostnader.

    Har min sambo rätt att bryta deras avtal då kostnaderna ökat 30%? Eller ska han han va tvungen att hänga på ekonomins brant för att det ska gå?

  • Svar på tråden Bryta avtal
  • Anonym (Perra)

    Har man satt barn till världen får man se till att betala för dem.

  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Perra) skrev 2022-10-31 18:22:59 följande:

    Har man satt barn till världen får man se till att betala för dem.


    Det va inte det som frågan gällde!
  • Anonym (Hmm)

    Ja han kan fortsätta bidra med så mycket som han gjort hittills, men då får han förklara att han inte har råd med mer och alternativet är väl att sonen slutar spela hockey. Han lär väl knappast vara på väg till Tre kronor direkt ändå, annars kunde det vara värt att satsa på.

  • Anonym (Hmm)

    Sedan undrar jag hur pissig ekonomi din sambo har om han/hon hamnar på "ekonomins brant" av att sonen spelar hockey.

  • EnAnonumius
    Anonym (Irriterad) skrev 2022-10-31 18:04:17 följande:
    Bryta avtal

    Min sambo betalar underhållsbidrag till sitt ex för deras gemensamma son.

    Utöver UHB så betalar min sambo och exet, deras sons fritidsaktivitet, dvs hockey.

    Som alla vet är hockey inte en billig aktivitet men första åren va det "okej" i pris. Nu när deras son blivit tonåring skjuter priset iväg rejält och min sambo känner inte riktigt att kostnaderna är okej längre. 

    Föräldrarna skrev under ett avtal hos familjerätten där de kom överens om denna aktivitet, men FR skrev aldrig några exakta kostnader.

    Har min sambo rätt att bryta deras avtal då kostnaderna ökat 30%? Eller ska han han va tvungen att hänga på ekonomins brant för att det ska gå?


    Fritidsaktiviteter kostar.
    Har man valt att bli förälder så får man vackert stå för kostnaderna också. 50% var från de separerade föräldrarnas sida är rimligt för deras gemensamma barns fritidsaktivitet. 

    Och hur hade din sambo (och eventuellt du) kunna begära att FR skulle skriva något om kostnader? Tror ni på allvar att FR har en spåkula och skall då kunna sia i framtiden om hur kostnaderna kommer att bli?

    Priser är inte statiska. En 10åring som börjar med hockey idag har ju det dyrare än en 10åring som började med hockey typ  2019. 
    Ja din sambos son är ju tonåring och man kan ju knappast förvänta sig att prisbilden skall vara samma som när killen var mindre. Priser ökar alltid på två sätt dels att det ökar årligen normalt, plus då att killen är äldre och hockey grejor blir ju dyrare till äldre än till mindre barn.

    Vad anser din sambo att hans son skall ha för fritidsaktivitet om han nu anser att det har blivit  "så dyrt med hockeyn"?

    Dessutom skriver man ett avtal hos Familjerätten så är det juridiskt bindande faktiskt.

    "Ett avtal som skrivs hos familjerätten blir juridiskt bindande på samma sätt som en dom i tingsrätten om socialnämnden i kommunen beslutar att godkänna avtalet."

    (Står under "Avtal om ni är överens" vid "pluset" "Mer om avtal". )

    https://www.domstol.se/amnen/familj/foraldrar-och-barn/vardnad-boende-och-umgange/
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Hmm) skrev 2022-10-31 18:27:05 följande:

    Sedan undrar jag hur pissig ekonomi din sambo har om han/hon hamnar på "ekonomins brant" av att sonen spelar hockey.


    Precis, då mamman är ju med och betalar en hel del med, För annars så hade det ju knappast behövts ett avtal.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (S)
    Anonym (Irriterad) skrev 2022-10-31 18:04:17 följande:
    Bryta avtal

    Min sambo betalar underhållsbidrag till sitt ex för deras gemensamma son.

    Utöver UHB så betalar min sambo och exet, deras sons fritidsaktivitet, dvs hockey.

    Som alla vet är hockey inte en billig aktivitet men första åren va det "okej" i pris. Nu när deras son blivit tonåring skjuter priset iväg rejält och min sambo känner inte riktigt att kostnaderna är okej längre. 

    Föräldrarna skrev under ett avtal hos familjerätten där de kom överens om denna aktivitet, men FR skrev aldrig några exakta kostnader.

    Har min sambo rätt att bryta deras avtal då kostnaderna ökat 30%? Eller ska han han va tvungen att hänga på ekonomins brant för att det ska gå?


    Förstod inte din sambo att det skulle bli dyrare ju äldre sonen blir? Så naiv kan han väl inte vara. 
    Men ja, avtalet gäller. Annars hade de ju inte behövt skriva något, om det inte är giltigt.
    Din sambo verkar inte vara den smartaste, men han kan ju vara bra ändå. 
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-10-31 18:26:17 följande:

    Ja han kan fortsätta bidra med så mycket som han gjort hittills, men då får han förklara att han inte har råd med mer och alternativet är väl att sonen slutar spela hockey. Han lär väl knappast vara på väg till Tre kronor direkt ändå, annars kunde det vara värt att satsa på.


    Ja men rent juridiskt, funkar det?
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-10-31 18:27:05 följande:

    Sedan undrar jag hur pissig ekonomi din sambo har om han/hon hamnar på "ekonomins brant" av att sonen spelar hockey.


    Det är många familjer som inte har råd med dyra aktiviteter till sina barn, framför allt nu när bränsle, mat och el m.m. bara blir dyrare och dyrare.

    Han har en vanlig medellön om du behöver veta, men allt handlar inte bara om inkomst utan även utgifter. Vi har dyra lån på vårt hus m.m.

    Vi ska inte behöva sälja vårt hus pga av hans pengar behöver gå till hockeyavgifter och utrustning + alla körningar hela tiden + cuper osv??? Vi måste ju kunna leva drägligt också, kunna spara en buffert för renoveringar osv. Eller låter det vettigt tycker du?
  • Anonym (Irriterad)
    EnAnonumius skrev 2022-10-31 18:35:36 följande:
    Fritidsaktiviteter kostar.
    Har man valt att bli förälder så får man vackert stå för kostnaderna också. 50% var från de separerade föräldrarnas sida är rimligt för deras gemensamma barns fritidsaktivitet. 

    Och hur hade din sambo (och eventuellt du) kunna begära att FR skulle skriva något om kostnader? Tror ni på allvar att FR har en spåkula och skall då kunna sia i framtiden om hur kostnaderna kommer att bli?

    Priser är inte statiska. En 10åring som börjar med hockey idag har ju det dyrare än en 10åring som började med hockey typ  2019. 
    Ja din sambos son är ju tonåring och man kan ju knappast förvänta sig att prisbilden skall vara samma som när killen var mindre. Priser ökar alltid på två sätt dels att det ökar årligen normalt, plus då att killen är äldre och hockey grejor blir ju dyrare till äldre än till mindre barn.

    Vad anser din sambo att hans son skall ha för fritidsaktivitet om han nu anser att det har blivit  "så dyrt med hockeyn"?

    Dessutom skriver man ett avtal hos Familjerätten så är det juridiskt bindande faktiskt.

    "Ett avtal som skrivs hos familjerätten blir juridiskt bindande på samma sätt som en dom i tingsrätten om socialnämnden i kommunen beslutar att godkänna avtalet."

    (Står under "Avtal om ni är överens" vid "pluset" "Mer om avtal". )

    https://www.domstol.se/amnen/familj/foraldrar-och-barn/vardnad-boende-och-umgange/
    FR skrev ett avtal men inga siffror skrevs ned, va väldigt luddigt🤔

    Nog förstår jag att priser ökar även inom sporten, men om min sambo nu anser att det är för dyrt måste man väl ändå kunna avbryta ett avtal?

    Föräldrar som lever i en kärnfamilj kan ju diskutera sinsemellan och komma överens men i detta fall är exet hopplös i allt som handlar om diskussioner och att komma överens. 

    Jag har också en son sedan tidigare förhållande, han började på hockey som liten men han fick sluta pga kostnaderna, och då levde jag men en rik sambo som inte behövde vända på kronorna MEN han va realistisk jämfört men min nuvarande sambos ex.

    Man behöver inte spela hockey, åka skridskor kan man ändå. Killen har fler intressen, och barn måste lära sig att man måste anpassa magsäcken efter munnen. Man kan inte få saker om det inte finns ekonomi för det.
Svar på tråden Bryta avtal