• Tue 1 Nov 2022 17:26
    8251 visningar
    4 svar
    4
    8251

    6 månaders vill plötsligt äta oftare på natten

    Hej!
    Har en 6 månaders bebis som den senaste månaden plötsligt börja äta oftare på natten. De första 4-5 månaderna vaknade han 1-2 ggr per natt för mat men nu vaknar han var tredje timme och slutar inte skrika förrän han får mat. Han vaknar ibland oftare än så men då duger nappen för att somna om. Till en början tänkte jag att det var en tillväxtfas och att han faktiskt var hungrig men nu börjar jag misstänka att det blivit en dålig vana att somna om till flaskan?
    Förut sov han mellan 20-03 (ibland 05) innan han ville ha mat men nu vaknar han redan runt 23 första gången.

    Är ni fler som har barn som börjat nattäta oftare trots att det ?borde? minska vid den här åldern? BVC tycker vi ska försöka avvänja och få honom att äta mer under dagen istället men det tar emot att se honom så ledsen och tänk om han faktiskt är hungrig? 

  • Svar på tråden 6 månaders vill plötsligt äta oftare på natten
  • Tue 1 Nov 2022 17:28
    #1

    Tillägger att han flaskmatas om det nu har någon roll

  • Anonym (Klipp­an centru­m)
    Tue 1 Nov 2022 17:46
    #2

    Vad äter han på kvällen innan läggdags? Det kanske behövs mer eller något stadigare då, typ en rejäl klick smör i gröten. 

  • Tue 1 Nov 2022 22:29
    #3
    Anonym (Klippan centrum) skrev 2022-11-01 17:46:53 följande:

    Vad äter han på kvällen innan läggdags? Det kanske behövs mer eller något stadigare då, typ en rejäl klick smör i gröten. 


    Vi kämpar på med smakportioner men han är inte så intresserad ännu. Brukar få i honom några skedar gröt på kvällen men annars är det ersättning som gäller. Välling tycker han inte heller om?
  • Anonym (Klipp­an centru­m)
    Wed 2 Nov 2022 08:58
    #4
    Majblomman5 skrev 2022-11-01 22:29:39 följande:
    Vi kämpar på med smakportioner men han är inte så intresserad ännu. Brukar få i honom några skedar gröt på kvällen men annars är det ersättning som gäller. Välling tycker han inte heller om?
    Då är han nog hungrig på natten, skulle jag tro. Jag hade fortsatt intressera honom för mat, och så får ni stå ut med lite mindre sömn tills han kommer in i nästa fas. 
Svar på tråden 6 månaders vill plötsligt äta oftare på natten