• Anonym (Killeutanstil)

Kommer jag förbli singel för evigt?

Hej

Är en kille på 26 år som är en hopplös singel. Har testat nätdejting och pratat med några tjejer på olika nätforum, men utan resultat. Ibland klickar vi med varandra och har en intensiv period där vi chattar och pratar mycket, men oftast så svalnar intresset från tjejens sida relativt fort och vi glider isär. 

Jag lider även av högfungerande autism och har svårt för att se nyanser i vardagen och i det sociala samspelet. Ibland tolkar jag skämt bokstavligen eller så övertolkar jag sociala situationer (oftast till min nackdel). På universitet klarar jag tentorna utan större problem och har lätt för att förstå koncept och samband, men i sociala sammanhang är jag som en vilsen tonåring. 

Alla säger till mig att "det kommer när du minst anar det" eller "det finns någon för alla", men börjar tvivla på om detta stämmer. Ser hur människor som har missbrukarproblem eller är arbetslösa kan hitta en tjej, medan jag står kvar ensam och isolerad. 

Vet inte riktigt vad jag vill få ut av detta inlägg. Vad tror ni, kommer jag träffa någon en dag eller kommer jag att förbli singel livet ut? 

Allt gott

• Svar på tråden Kommer jag förbli singel för evigt?
  • Anonym (Andreas)

Jag tror att du behöver hitta rätt sorts ställe att leta tjej på. Om det sociala samspelet inte riktigt fungerar alla gånger via nätet kanske det är bättre att byta sätt att hitta nån på. Kanske funkar det bättre IRL via tex intressen? Hitta ett sammanhang som kanske fungerar bättre där du får kontakt med tjejer på naturligt sätt. 

• Anonym (Killeutanstil)
    Anonym (Andreas) skrev 2022-11-02 00:21:44 följande:

Jag tror att du behöver hitta rätt sorts ställe att leta tjej på. Om det sociala samspelet inte riktigt fungerar alla gånger via nätet kanske det är bättre att byta sätt att hitta nån på. Kanske funkar det bättre IRL via tex intressen? Hitta ett sammanhang som kanske fungerar bättre där du får kontakt med tjejer på naturligt sätt. 

Svårt. Finns inte många sociala sammanhang IRL som jag deltar i. 

Får acceptera att jag kommer att förbli singel Flört
  • Kunniglingvist

Se inte dig själv som ett offer som alltid kommer vara singel till att börja med. Ingen gillar offerkoftor. Dejting är svårt. Speciellt som kille, att sticka ut. Jag tror du behöver vara ärlig med vem du är. Jag tror du tjänar på att vara öppen med att du har svårt med sociala koder. Bättre att få veta det direkt än att ha kontakt med en massa tjejer som förväntar sig något annat. För att ett förhållande ska fungera måste man ändå acceptera varandra för vem man är. 

Men varför är du någon värd att vara tillsammans med? Vad är dina fina egenskaper? Hur ser du på förhållande? Vad söker du för sorts relation? Ta dig en funderare och våga stå för det. Det är enklare att förbise brister om man känner att personen söker samma sak

• Kunniglingvist

För att gå ett steg längre, det du kan göra för att se till att du är mer attraktiv på marknaden är att arbeta på dig själv. Få ditt liv i ordning. Utveckla hälsosamma träningsrutiner. Utbilda dig. Få din ekonomi i ordning. Satsa på din hobby. Sök vänner som accepterar dig. Sök dig utanför din comfort zone - det kanske känns fördjävligt ibland men lita du kommer bli testad den dag du börjar bo med en kvinna. Speciellt om du befinner dig på spektrumet. Lika bra att utmana dig själv nu. Satsa på dig

• Anonym (Killeutanstil)
    Kunniglingvist skrev 2022-11-02 00:48:11 följande:

Se inte dig själv som ett offer som alltid kommer vara singel till att börja med. Ingen gillar offerkoftor. Dejting är svårt. Speciellt som kille, att sticka ut. Jag tror du behöver vara ärlig med vem du är. Jag tror du tjänar på att vara öppen med att du har svårt med sociala koder. Bättre att få veta det direkt än att ha kontakt med en massa tjejer som förväntar sig något annat. För att ett förhållande ska fungera måste man ändå acceptera varandra för vem man är. 

Men varför är du någon värd att vara tillsammans med? Vad är dina fina egenskaper? Hur ser du på förhållande? Vad söker du för sorts relation? Ta dig en funderare och våga stå för det. Det är enklare att förbise brister om man känner att personen söker samma sak

Ser mig inte som ett offer utan är bara ärlig med hur jag tror livet kommer att se ut för mig inom en överskådlig tid. På många sätt gillar jag singellivet, jag kan fokusera på det jag tycker är kul utan att behöva ta hänsyn till någon annan. 

Jag är ärlig med vem jag är. Jag säger att jag har svårt för det sociala och lider ibland av social ångest. 

Vad för fina egenskaper har jag? Hm. Jag kanske inte har några. Kanske är det därför en arbetslös missbrukare kan skaffa tjej med inte jag. Jag är bra på att studera, men saknar fina egenskaper.
  • Anonym (Killeutanstil)
    Kunniglingvist skrev 2022-11-02 00:56:10 följande:

För att gå ett steg längre, det du kan göra för att se till att du är mer attraktiv på marknaden är att arbeta på dig själv. Få ditt liv i ordning. Utveckla hälsosamma träningsrutiner. Utbilda dig. Få din ekonomi i ordning. Satsa på din hobby. Sök vänner som accepterar dig. Sök dig utanför din comfort zone - det kanske känns fördjävligt ibland men lita du kommer bli testad den dag du börjar bo med en kvinna. Speciellt om du befinner dig på spektrumet. Lika bra att utmana dig själv nu. Satsa på dig

Tror jag har ändrat mig. Vill nog inte ha ett förhållande trots allt.
  • Anonym (Han Solo)
    Anonym (Killeutanstil) skrev 2022-11-02 01:04:28 följande:
    Tror jag har ändrat mig. Vill nog inte ha ett förhållande trots allt.

Det är inte ett dåligt beslut. Tvärtom, det är förmodligen det bästa beslutet. 

Jag har själv ett långt och ett kortare förhållande (totalt 25 år) i bagaget. Nu har jag varit singel i tre år och det är de bästa åren i mitt liv ur ett mentalt hälsoperspektiv. 

Jag gillar mig själv mer när jag är singel. Jag prioriterar mig utan att behöva ta hänsyn till henne, jag tränar bättre, är mer fokuserad på arbetet, mår bättre och tar hand om mig själv (både inre och yttre).
    När man tränar bra, äter bra och och har full kontroll både privat och på arbetet så kommer självsäkerheten som ett brev på posten. Är man dessutom självvald singel så skiter man totalt i hur kvinnor uppfattar en. Frigjord och avslappnad.
    Däremot är det bra att han någon kvinnlig bekant man kan bjuda ut på middag eller bio ibland. Men det räcker med lördag kväll till söndag morgon, sen ska man återgå till sitt singelliv.  

• Anonym (Hanna)

Du ska ju för det första sluta jämföra dig med andra och sluta döma andra.
    Är det något fel i att arbetslösa människor finner kärlek, tex?
    Att vara arbetslös betyder inte att man är en dålig människa och inte värd att älskas.
    Jag tror inte att din autismdiagnos behöver hindra dig från att träffa någon, däremot dina fördomar kommer att hindra dig.

• Anonym (T)

Låter som jag...24 år och tjej men troligen samma diagnos eller i alla fall nåt åt det hållet. Jag har inte nätdejtat visserligen men att varje kontakt feltolkas och att jag inte vet hur man ska bete sig...

Jag hoppas på "ödet", att man kanske ändå möter någon där allt känns rätt även om det tar tid.

• Anonym (Ikzo)
    Anonym (Killeutanstil) skrev 2022-11-02 00:08:35 följande:
    Kommer jag förbli singel för evigt?

Hej

Är en kille på 26 år som är en hopplös singel. Har testat nätdejting och pratat med några tjejer på olika nätforum, men utan resultat. Ibland klickar vi med varandra och har en intensiv period där vi chattar och pratar mycket, men oftast så svalnar intresset från tjejens sida relativt fort och vi glider isär. 

Jag lider även av högfungerande autism och har svårt för att se nyanser i vardagen och i det sociala samspelet. Ibland tolkar jag skämt bokstavligen eller så övertolkar jag sociala situationer (oftast till min nackdel). På universitet klarar jag tentorna utan större problem och har lätt för att förstå koncept och samband, men i sociala sammanhang är jag som en vilsen tonåring. 

Alla säger till mig att "det kommer när du minst anar det" eller "det finns någon för alla", men börjar tvivla på om detta stämmer. Ser hur människor som har missbrukarproblem eller är arbetslösa kan hitta en tjej, medan jag står kvar ensam och isolerad. 

Vet inte riktigt vad jag vill få ut av detta inlägg. Vad tror ni, kommer jag träffa någon en dag eller kommer jag att förbli singel livet ut? 

Allt gott

Beror på om du tänker bli rik eller inte. 
Svar på tråden Kommer jag förbli singel för evigt?