• Anonym (Lussekatt)

B12 brist, när kommer jag må bättre?

Fick reda på att jag har b12 brist för en vecka sedan. Då hade jag varit matt, blek, känt mig orolig och känt mig glömsk en längre tid. Har även haft magproblem, dålig aptit och tappat hår. Har celiaki men äter glutenfritt så borde inte bero på det. 

Har nu börjat äta Betolvidon i 4 dagar och har börjat känna mig lite bättre, fått mer färg i ansiktet men känner mig inte bra. Någon som har erfarenhet av b12 brist och hur lång tid innan jag mår helt bra?

Kan säga att jag hatar sprutor och vill testa tabletter först. Läkaren sa att de kan ge effekt också så nu testar jag tabletter i hög dos först. 

• Svar på tråden B12 brist, när kommer jag må bättre?
  • Anonym (Anna)

Du får nog räkna med ganska lång återhämtning. Med tabletter tar det lång tid att få upp nivåerna till bra. Men det är olika beroende på hur dina nivåer ligger, ingen kan svara på exakt när du känner dig som dig själv igen.

Förstår att du inte vill sprutor av dina anledningar men överväg en åtminstone. Jämför ditt mående nu och hur snabbt du vill må bra. Det ska inte vara problem att få göra en kombinerad behandling. B12 brist är inte kul.

Lycka till hur du än väljer och hoppas du snart får må bra igen.

• Anonym (Anna)

Men även om dina nivåer går upp så kan dina fysiska symtom stanna kvar länge, det beror på hur låga nivåerna varit. Googla lite så får du mer och bättre information.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Lussekatt)

Jag har börjat må lite bättre, orkat städa idag till o med. Kan se lite ljusare på framtiden. Men förstår att vägen tillbaka kan vara ganska lång, har ju mått dåligt rätt länge med massa konstiga symptom. Äter nu 4 Betolvidon om dagen. 

• Anonym (Manmedsamma)

Jag har B12-brist och jag åt först en burk med 100 tabletter, och tog då 2 tabletter på å morgonen och sen 2 på kvällen.

Sen tog jag tester och hade då fått upp värdena, och nu äter jag bara en tablett dagligen. Så sprutor har jag sluppit.

• Kiyah

Jag hade riktigt låga nivåer som upptäcktes för snart 2 år sen. 

Fick Betolvon utskrivet (läkaren sa inget om spruta eller så trots att dom påstod att nivåerna va så låga att dom knappt kunde mätas).

Jag började må bättre i stort sett direkt men är fortfarande trött. Det jag började märka av fortast va att min problemmage blev betydligt bättre. Äter fortfarande Betolvon för att hålla nivåerna uppe

• Anonym (Lussekatt)
    Kiyah skrev 2022-11-04 16:03:26 följande:

Jag hade riktigt låga nivåer som upptäcktes för snart 2 år sen. 

Fick Betolvon utskrivet (läkaren sa inget om spruta eller så trots att dom påstod att nivåerna va så låga att dom knappt kunde mätas).

Jag började må bättre i stort sett direkt men är fortfarande trött. Det jag började märka av fortast va att min problemmage blev betydligt bättre. Äter fortfarande Betolvon för att hålla nivåerna uppe

Jag har också märkt att min mage börjat bli bättre. Har aldrig haft magproblem tidigare men sen helt plötsligt så fick jag det så hoppas det har med min b12 brist att göra. Magen har som sagt varit lugnare de senaste dagarna. 
Svar på tråden B12 brist, när kommer jag må bättre?