• Annalarsson1

    Dum fråga om el som nyinflyttad

    Förlåt för en extremt korkad fråga. Det är så att jag är en ung vuxen som nyligen flyttat till en egen lägenhet för första gången. Och jag har ingen som helst aning om hur jag ska teckna elavtal Rynkar på näsan Det verkar så komplicerat och ju mer jag läser och googlar desto mer förvirrad blir jag. Tydligen måste jag ha två olika slags elavtal. Och jag förstår inte hur man tecknar något av dom. Har tyvärr inga föräldrar att fråga om detta. Jag har bott här i ett par dagar nu och idag nämnde en bekant att jag kan vara glad för att elen ännu funkar eftersom jag inte tecknat elavtal än. Nu har jag förståss ångest för jag inser att det när som helst kommer slockna här hemma och bli mörkt när den förra hyresgästens el stängs av. Så dumt att jag inte tänkte på det här när jag flyttade in. Kan någon förklara på ett så enkelt sätt som möjligt hur man gör om man ska fixa el hemma för första gången man bor i egen hyresrätt? 

  • Svar på tråden Dum fråga om el som nyinflyttad
  • Anonym (ååå)

    Först tar du reda på vilket elnät som gäller där du bor. Fråga en granne eller hyresvärden. Det brukar vara så att man inte kan välja det utan får ta det som området har. Det är själva abonnemanget du har där. Det kan du säkert kontakta om redan idag bara du vet vilket det är. 

    Sedan måste du bestämma om du ska ha din elförbrukning via samma bolag eller något annat. Här brukar man titta på priser och erbjudanden. Titta på elskling.se så får du jämförelser där. 

  • Annalarsson1
    Anonym (ååå) skrev 2022-11-02 20:31:31 följande:

    Först tar du reda på vilket elnät som gäller där du bor. Fråga en granne eller hyresvärden. Det brukar vara så att man inte kan välja det utan får ta det som området har. Det är själva abonnemanget du har där. Det kan du säkert kontakta om redan idag bara du vet vilket det är. 

    Sedan måste du bestämma om du ska ha din elförbrukning via samma bolag eller något annat. Här brukar man titta på priser och erbjudanden. Titta på elskling.se så får du jämförelser där. 


    Jag hittade vilket elnät jag tillhör och beställde elavtal hos dom med start från imorgon. Det står på bekräftelsen att jag måste kontakta ett elhandelsföretag och teckna avtal om elleverans, vill helst ha båda avtalen på samma ställe så det blir så enkelt som möjligt. får ringa imorgon och fråga om jag får teckna avtal om elleverans hos dom. 


    Tack för hjälpen!

  • Anonym (Märkligt)

    Jag tycker det är konstigt att elen funkar eftersom förra hyresgästen borde avslutat abonnemanget. 

  • Jag är bara jag
    Annalarsson1 skrev 2022-11-02 20:47:50 följande:

    Jag hittade vilket elnät jag tillhör och beställde elavtal hos dom med start från imorgon. Det står på bekräftelsen att jag måste kontakta ett elhandelsföretag och teckna avtal om elleverans, vill helst ha båda avtalen på samma ställe så det blir så enkelt som möjligt. får ringa imorgon och fråga om jag får teckna avtal om elleverans hos dom. 


    Tack för hjälpen!


    Det är inte krångligt alls att ha två olika bolag. Vi har alltid haft EON på nätet och några olika som leverantör av elen. Kolla åtminstone upp några bolag innan du bestämmer dig. Och kolla vilka olika alternativ som finns. Bundet/rörlig/både ock/timpris. Nu skiljer det förstås mycket mindre i elräkning på en liten lägenhet jämfört med ett stor hus eftersom man gör av med mindre el, men det kan skilja så pass mycket att det är lönsamt kolla upp.
  • Anonym (det kan löna sig)
    Annalarsson1 skrev 2022-11-02 20:47:50 följande:

    Jag hittade vilket elnät jag tillhör och beställde elavtal hos dom med start från imorgon. Det står på bekräftelsen att jag måste kontakta ett elhandelsföretag och teckna avtal om elleverans, vill helst ha båda avtalen på samma ställe så det blir så enkelt som möjligt. får ringa imorgon och fråga om jag får teckna avtal om elleverans hos dom. 


    Tack för hjälpen!


    ja det finns ju billigare elleverantörer (elhandelsföretag), t ex Göta energi är billigt. 
Svar på tråden Dum fråga om el som nyinflyttad