• Kfkgkfnfndic

    Fertilitetsutredning

    Jag och min sambo som är i 30 års åldern har precis gjort en fertilitetsutredning där båda resultat har varit sjukt bra. Han har mer än snittet i spermier och jag har mycket ägg. Till min fråga vad kan det bero på att jag inte blir gravid? Vi har försökt i 1,5 år. 
    vi har nu gjort alla steg i utredning och väntar på ett brev som kan ta två månader att få när det har kommit kan vi boka ivf. Någon som har koll på om det är lång kö i Stockholm för ivf Nu? Dom sammanarbetar med 5 ivf kliniker. 
    hur går ivf till när resultatet innan är bra? Barnmorskan nämnde bara att jag inte behöver lika mycket hormoner. Hur lång är processen innan man befruktar ägget?

  • Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Jag är bara jag

    Om man inte hittar nån orsak brukar man ibland spola äggledarna för att se om felet ligger där. Eller också får man remiss till IVF direkt vilket ni fått. Det finns två metoder vid IVF. Korta el. långa metoden. Vid den korta börjar man med sprutor dag 3 och vid den långa börjar man ( om det går lika till idag som på min tid) med nässpray och sen sprutor.. Man gör VUL minst 2 ggr för att kolla äggblåsornas tillväxt. När äggblåsorna blivit tillräckligt stora är äggen mogna att plockas. Hela processen fram till äggplocket tar ca 2-2,5 vecka med korta och minst nån vecka till med långa.

    På ert första besök kommer metod, medicin och dos att bestämmas. Jag hoppas kön är kort!

  • Kfkgkfnfndic

    åh tack för ett grymt svar! Känner inte någon som gått igenom detta så man har inte super många att pratat med. 


    täbkte kolla om du vet om man befruktar ägget med en gång när dom gjort äggplock? Eller hur lång är processen efter äggplock?

  • Jag är bara jag
    Kfkgkfnfndic skrev 2022-11-04 07:36:30 följande:

    åh tack för ett grymt svar! Känner inte någon som gått igenom detta så man har inte super många att pratat med. 


    täbkte kolla om du vet om man befruktar ägget med en gång när dom gjort äggplock? Eller hur lång är processen efter äggplock?


    Jag har gjort många behandlingar så fråga på du så svarar jag om jag kan. 

    Direkt efter äggplocket tillsätts de tvättade och sorterade spermierna och sen är det bara vänta och se. Beroende på hur många befruktade ägg man får odlas sen embryona 2,3 eller 5 dagar. Sen är det dags för insättning.
Svar på tråden Fertilitetsutredning