-
Jag fick diagnosen ADHD för något år sedan och äter medicin så min vardag fungerar. Även om medicinen mot ADHD hjälper allt som rör det så har jag fortfarande andra problem som höstdepression och ätstörningar. Jag har inte än någon diagnos på ätstörning men det skulle kunna bli bulimi eller hetsätningstörning. Vilket jag pratat med en tidigare psykolog om vid denna mottagning. Jag har fått bytt läkare många gånger på ett år men har nu träffat samma läkare 3 gånger.Jag läste i min journal efter det senaste besöket för att skriva till patientnämnden och såg då att det antecknats saker jag inte sagt eller som vi pratat om. Men också att läkaren skrivit kommentarer om min vikt. Detta fick mig att må ännu sämre än vad jag redan gör och jag har inte kunnat äta som vanligt samt tränar mer.Vid varje besök så ifrågasätter också läkaren min diagnos då jag är så ''lugn'' för en person med diagnosen (fast jag påpekat att jag ätit medicinen och den hjälper mot det hyperaktiva). Förutom att tycka att jag är lugn så berättar läkaren också för mig hur jag ''borde'' bete mig med ADHD som att tex slänga runt saker, skaka med någon kroppsdel eller prata oavbrutet då detta anses mer normalt.Denna läkare har också nekat mig till antidepressiva nu när jag börjar känna av min höstdepression, med grund till att jag har depressioner hela tiden så då hjälper inte medicinen för mig. Jag ifrågasatte beslutet och berättade om en oro att det ska utvecklas till djupare depression eller försökt till självmord. Läkaren förklarar då att om jag inte har möjligheten att söka vård hos akutpsykiatrin så får det som sker ske..Är det någon som varit i någon liknande situation och vad har då du gjort?Jag väntar på att få träffa en ny läkare men ska tillbaka igen till denna läkare på måndag för att ta blodtryck och diskutera medicinen mot ADHD igen. Om jag inte går på besöket får jag ingen medicin utskriven.
-
Svar på tråden Konstig läkare?
-
Prata med vårdcentralens chef om hur läkaren beter sig och gör en anmälan till IVO, du kan också prata med patientnämnden om ärendet. För det första verkar läkaren inte fatta hur diagnosen yttrar sig hos olika individer (du äter ju dessutom medicin), för det andra är det klart att medicin kan hjälpa dig med just höstdepressioner. Du ska självklart begära att få träffa någon annan, vägra denna person helt.
-
Det bör ju inte vara en läkare på vårdcentralen det handlar om eftersom det handlar om adhd-medicin, åtminstone så länge den är narkotikaklassad, snarare en neuropsykiatrisk mottagning.Anonym (Jag) skrev 2022-11-04 12:00:27 följande:
Prata med vårdcentralens chef om hur läkaren beter sig och gör en anmälan till IVO, du kan också prata med patientnämnden om ärendet. För det första verkar läkaren inte fatta hur diagnosen yttrar sig hos olika individer (du äter ju dessutom medicin), för det andra är det klart att medicin kan hjälpa dig med just höstdepressioner. Du ska självklart begära att få träffa någon annan, vägra denna person helt.
Däremot borde ts kunna gå till sin vårdcentral för behandling av sin depression. -
Var du tvungen att påpeka det?? Ts fattar väl själv vilken mottagning hen går till och får ta det med den chefen.Anonym (Nja?) skrev 2022-11-04 13:47:06 följande:Det bör ju inte vara en läkare på vårdcentralen det handlar om eftersom det handlar om adhd-medicin, åtminstone så länge den är narkotikaklassad, snarare en neuropsykiatrisk mottagning.
Däremot borde ts kunna gå till sin vårdcentral för behandling av sin depression. -
Konstig läkare ja, jag har adhd men jag är överdrivet lugn även omedicinerad. Mer omotiverad och ledsen än kastar saker och är helt galen. Jag har hyperaktiviteten inuti huvudet, och skulle säkert fått diagnosen add om det var så att man fick den nu.
-
Ja för tydlighetens skull alltså att ts inte behöver ta diskussionen om depressionen på mottagningen vilket ju ts verkar ha gjort, utan kan vända sig till sin vårdcentral i den frågan. Där ts förmodligen har en mer tillmötesgående läkare.Anonym (Jag) skrev 2022-11-04 13:49:13 följande:Var du tvungen att påpeka det?? Ts fattar väl själv vilken mottagning hen går till och får ta det med den chefen.
-
Jo det kan hen så klart göra, mitt inlägg handlade dock mer om läkaren och där borde man ta det med hens chef, oavsett instans.Anonym (Nja?) skrev 2022-11-04 15:31:36 följande:Ja för tydlighetens skull alltså att ts inte behöver ta diskussionen om depressionen på mottagningen vilket ju ts verkar ha gjort, utan kan vända sig till sin vårdcentral i den frågan. Där ts förmodligen har en mer tillmötesgående läkare.
-
Fast om du misstänker att du har en ätstörning, så är det väl av yttersta vikt att läkaren tar upp din vikt i journalen.