• LittleSunshine84

    Kattproblematik?

    Jag har ett återkommande problem med att en av mina katter hoppar på mig och biter mig helt oprovocerat. 


    Ni med rejäl kattvana, vad gör man? 


    Det är en hona, född februari i år, steriliserad för en månad sedan, kan se detta beteende på videos från när hon var pytteliten. Men inga sånna problem när hon kom, men efter en karantän med ganska lite kontakt med mig och barnen (pga vansinnig ringorm som inte gav sig) så har det här beteende eskalerat. Hon hoppar på mig flera gången per dag. Jag kan nästan se det på henne, för hon stelnar till, fryser till och sen smack. Men händer ofta att hon gör det helt från ingenstans och bakifrån  


    Däremellan jättekelig, sover på min huvudkudde. Hamnar mina kläder på golvet spöar hon dom.

  • Svar på tråden Kattproblematik?
  • LittleSunshine84

    Jag har feeliway hemma, veterinären sa att hon såg jättefin ut i skicket inför steriliseringen, jag/vi leker med henne, många ställen att vara i fred på. Kan betee sig ganska ?puckat? ibland dvs verkar inte lära sig av sina misstag? Hoppar hon en sträcka och missar så kommer hon göra det 100gr till, samma visa med att hoppa upp på badkarskanten varje kväll - hon kommer att ramla i och gör det.
    Verkar inte förstå lagom lek med den andra katten. 

    Jag känner ju att det här är mitt ansvar att lösa men hur? Jag har testat att bara ge uppmärksamhet när hon söker den, bara klappa på huvudet, inte klappa alls, leva brevid bara etc. Men ingen skillnad. 

  • LittleSunshine84
    Anonym (B) skrev 2022-11-04 22:29:15 följande:

    Du ska INTE klappa katten på huvudet om ni inte har så god kontakt, det är en aggressiv handling som kan trigga. Annars kan du läsa de här länkarna:

    www.agria.se/katt/artiklar/om-katt/kel-och-bitaggression/
    www.kattproblem.se/onsdagsfragan-katten-bits-avlivning/


    Jag har läst dessa länkar och googlat som bara den. Men Hon spinner? trampar på mig? Pratar med mig? Lägger sig i knäet och myser? Vi leker fint? Om jag skulle hitta ngt som triggar henne det minsta så är det att bli klappad på kroppen. 

  • Anonym (Kils)

    Leker ni mycket med henne? Laserpekare, papperstuss på snöre, kasta bollar och möss. Aktivera henne när hon är vaken. 

  • LittleSunshine84
    Anonym (Kils) skrev 2022-11-05 00:21:01 följande:

    Leker ni mycket med henne? Laserpekare, papperstuss på snöre, kasta bollar och möss. Aktivera henne när hon är vaken. 


    Ja, hon aktiveras. Hon är även duktig på att leka mkt själv. Älskar apport 
Svar på tråden Kattproblematik?