• Intekul1

    8årig kille vaknar flera gånger varje natt hjälp

    Hej har blivit en så kallad bonufar till en kille på 8år och blir inte klok på vad som händer eller vad man ska göra hoppas ni kan komma på nåt bra utifrån denna text av min syn på situationen


    Som sagt så är jag tillsammans med en kvinna som har barn och är frånskild från barnets far. Hursom är killen 8 år och har enligt modern aldrig eller iallafall nästan aldrig kunnat sova en hel natts sömn utan att vakna flera gånger per natt i gråt/förvirring har hänt exakt varenda  natt mer eller mindre som vi har barnet hos oss och detta börjar bli otroligt frustrerande inte minst för mamman (min sambo) som mer än nåt annat vill hjälpa barnet såklart hursom så vaknar killen i gråt/skrik och är lite panikslagen uppfattar jag det som men får aldrig någonsin ur honom vad som är fel när man frågar han varför han är ledsen. Alla tänkbara för mig saker som skulle kunna vara boven här nekar killen till när man frågar han om det är dräflr han är ledsen som exempel mardrömmar nattskräck säger han bestämt nej till att det inte skulle vara därför som han vaknar och skriker efter mamma eller annan vuxen 

    Börjar misstänka att det inte finns någon som helst anledning till dessa utbrott? Som han får utan endast är för att han vill ha mer uppmärksamhet utav sin mamma? Eller att det är någon diagnos som gör detta med honom? Jag rä verkligen clueless har aldrig tidigare hört eller upplevt något liknande detta förut, finns liksom inget för honom som kan motivera honom att göra såhär varenda natt.  När man försöker trösta/veta vad felet är så pratar han bara om allt mellan himmel och jord som inte har med saken att göra alls helt totalt osammanhängande saker som inte är mer än random ord ihopsatta till en mening och det blir bara värre och värre ju mer man försöker prata/få veta vad han upplever som är så hemskt att han storbölar? Vad tror ni andra är detta endast ett sätt att kontrollera mamman? Är det uppmärksamhet som killen gråter efter? Vad ska man göra för att få det att upphöra? Mvh 
  • Svar på tråden 8årig kille vaknar flera gånger varje natt hjälp
  • nytt eller gammalt

    Tänker lite på min egen son som kom in till oss i princip varje natt rätt långt upp i åldern. Han behövde den tryggheten och slutade successivt komma av sig själv när han blev större.

    Nu ropar den här killen istället för att komma in till er som jag förstår det. Kanske kan man hjälpa honom att ändra vad han gör på natten när han vaknar så det blir mindre jobbigt för er vuxna. Jag kan tänka mig att mamman redan provat allt i och för sig...men annars så tänker man ju direkt på att han behöver trygghet och närhet på natten, dvs inte sova ensam. 

    För om det inte finns något tungt på dagtid som spökar (hur är relationen till pappan, hur var skilsmässan? Hur är det i skolan? Mamman borde ha full koll på om det finns några traumatiska faktorer i barnets liv) så är det ju ändå så att vissa barn behöver mer trygghet än andra på natten. 

  • majgrönska

    Inte kan man vakna med avsikt, för att få uppmärksamhet. Eftersom han verkar lite förvirrad tycker jag det låter som en variant av nattskräck. Det är ju inte ett tillstånd som ett barn själv kan bedöma, han förstår nog inte vad det betyder. 
    Har ni talat med en läkare om det kan vara något fysiskt problem?
    Jag förstår att det är jobbigt för er alla men säkert värst för barnet. 

  • Mortiscia80

    Låter som nattskräck och otrygghet. Det hjälper inte att fråga ut pojken om orsakerna mm, mamman behöver visa närhet och trösta honom när han har de här upplevelserna. Kan så klart ha att göra med hans uppväxt, finns väl en orsak varför föräldrarna gick isär.... Det kan ta tid att läka, och han är också i en ålder där det är vanligt med mardrömmar.

    Målet här ska inte vara att få det att "upphöra" utan att ge honom så pass mycket trygghet att det går över med tiden.

    Info som saknas är hur länge du och mamman varit tillsammans, hur snabbt du började sova över från det att barnet träffade dig och hur er relation ser ut. Sådant kan också påverka.

Svar på tråden 8årig kille vaknar flera gånger varje natt hjälp