• Majblommans

    namndilemma

    Jag och min sambo har haft ett namn på vår framtida son klart i flera år. Bruno. Jag blev så äntligen gravid och fick reda på att vi väntar en son, men plötsligt börjar vi båda tveka på namnet. Högst troligt därför att namnet börjat dyka upp lite varstans och vi anar en Bruno-trend. Vi började kolla namnlistor och bolla lite andra namn men inget kändes 100, men namnen Bo och Bertil växer på mig. Ut kom vår underbara lille son som förvånade oss genom att vara rödhårig och blåögd (jag är mörk med bruna ögon och min sambo blond), vilket inte gjorde saken lättare. Vi tänkte att vårt barn skulle få antingen mörkt hår, ögon eller båda. han kändes inte som en Bruno. Utan mer som en Bo eller Bertil. Så nu till vårt stora dilemma; ska vi hålla fast vid vårt barnnamn som vi haft så länge med risk för att ångra oss annars? Blir han en Bruno med tiden eller ska vi ge honom ett av de andra namnen vi nu överväger?

  • Svar på tråden namndilemma
  • fluu

    Vad är det egentligen som gör att ni tvekar kring Bruno? Jag har inte sett till någon Bruno-trend och att namnet är ovanligt eller otrendigt är inte viktigt för mig. Det känns som att ni hade en ganska bestämd bild av hur allt skulle bli och sedan när verkligheten inte stämmer över med fantasin så börjar ni tveka kring detaljer. Om ni helt släpper allt kring hyr ni tänkt er, hur känns namnen då? 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • trollhona

    Rent instinktivt tror jag att ni kommer ångra er mer om ni väljer ett annat namn nu, än att ni väljer det men inte känner er 100%.
    Ett barn ändrar ju utseende med tiden, blå ögon kan bli bruna och hår mörknar generellt. Eftersom ni bägge har haft Bruno som "arbetsnamn" och det är ett namn ni uppenbart tycker om så tror jag ni kanske gör ett misstag att låta tvivelhormonerna komma och spöka (Det är enormt vanligt att man tvivlar på sitt namnval första tiden) men som alternativ kanske ni kan ge honom namnet Bruno Bo Bertil Efternamn så har ni garderat er.

  • spöke

    Antal nyfödda Bruno per år:

    2002: 12
    2003: 13
    2004: 21
    2005: 23
    2006: 41
    2007: 48
    2008: 44
    2009: 50
    2010: 28
    2011: 36
    2012: 39
    2013: 35
    2014: 40
    2015: 39
    2016: 27
    2017: 27
    2018: 34
    2019: 36
    2020: 49
    2021: 66

    Visserligen har namnet ökat i popularitet. Men 66 st Bruno i hela Sverige på ett år är inte särskilt många (om det inte råkar vara en lokal trend just där ni bor).

Svar på tråden namndilemma