• Danens

Granne som vill styra

Hej! 

Vi flyttade in förra sommaren i en villa och jag bor tillsammans med sambo och 1 barn. Vår granne 65 + (pensionär) vill liksom styra. Kommer in en dag till vår trädgård för att ta bort skrot från sitt garage utan meddela. Knackade två gånger förra året och klagade på att vi grillar och han inte gillar lukt av kött och rök. Som jag tolkar är han lite av hög integritet och bitter. Möjligen ultra-höger.

Jag känner att mitt tålamod snart tryter. Han gick tydligen vid en argumentation väldigt nära min sambo och känner att om han knackar på dörren en gång till så kommer det inte bli roligt. 

Vad är era erfarenheter? Hur bemöta denna typ? 

• Svar på tråden Granne som vill styra
  • Anonym (D)

Har han sitt garage i er trädgård? Eller hur kan han ta bort skrot från sitt garage genom att gå in i er trädgård?

Är det enda han har gjort att han tagit bort skrot från sitt garage (er trädgård?) och klagat på grillukt två gånger? Det låter inte så farligt.

Vad får dig att tro att han är bitter och ultrahöger?

Vad handlade argumentationen med din sambo om?

• Dexter dot com

Varför ska han meddela er om han vill gå till sitt garage? Även om gnället på grillning är lite löjligt kan ni vara schysta och flytta grillen så långt bort som det går från grannens tomt för att störa så lite som möjligt. Personligen tycker jag grannsämja är viktigt och hade bjudit över honom på fika eller ett glas vin för att lära känna honom.

• Anonym (E)

Sätt upp ett rejält staket åt det hållet så grannen inte kan gå in på er tomt. Grilla gör ni bäst ni vill men kanske sjysst om den kan stå någon annanstans än just vid tomtgränsen mot grannen, om du förstår. Om han beter sig hotfullt får din sambo lugnt förklara att det blir aktuellt med polissamtal om han inte går och att grannen ska lämna er ifred hädanefter.

Varför måste han in på er tomt för att ta saker från sitt garage...?

• Anonym (been there)
    Danens skrev 2022-11-05 22:45:40 följande:
    Granne som vill styra

Hej! 

Vi flyttade in förra sommaren i en villa och jag bor tillsammans med sambo och 1 barn. Vår granne 65 + (pensionär) vill liksom styra. Kommer in en dag till vår trädgård för att ta bort skrot från sitt garage utan meddela. Knackade två gånger förra året och klagade på att vi grillar och han inte gillar lukt av kött och rök. Som jag tolkar är han lite av hög integritet och bitter. Möjligen ultra-höger.

Jag känner att mitt tålamod snart tryter. Han gick tydligen vid en argumentation väldigt nära min sambo och känner att om han knackar på dörren en gång till så kommer det inte bli roligt. 

Vad är era erfarenheter? Hur bemöta denna typ? 

Been there och enda sättet att hantera såna idioter är att dra gränsen skarpt och så tidigt som möjligt. Dvs sätta idioten på plats.

Såna människor är vana vid att tjata/buffla sig till att få som de vill och kommer såklart testa eran gräns för att se hur långt han kan gå. En likadan kärring flyttade tyvärr in i huset bredvid, tog inte många dagar förrän hon började anmärka på allt och gnälla på saker ingen granne någpnsin klagat på tidigare.  I början försökte jag vara resonable, men när hon kom och gapade och krev så skrek jag tillbaka och bad henne hålla käften och inte visa sig här igen och att alla eventuella klagomål fick hon ta med föreningen.

Givetvis blev det inga klagomål för att kärringen visste mycket väl att hon inte hade nåt att komma med. 

Givetvis sätter det tonen för grannrelationen resten av tiden ni kommer vara grannar, men tro mig såna personer kommer ni inte kunna bli "tjenis penis" med ändå.
  • viktorjohan

Jag tillhör dem som anser att ett trevligt bemötande är det bästa i längden. Vi har grannar som inte pratar med varandra, men alla pratar och umgås med oss. En av grannarna har ett par mycket stora träd vars kronor delvis hänger över vår tomt och skuggar samt skräpar ner. Vi tog upp det med dem när vi nyligen flyttat in för några år sedan. De ville absolut inte ta ner träden eller beskära dem. De var också ganska korta i tonen mot oss. Efter en resa i somras upptäckte vi att de beskurit träden över vår tomt medan vi varit borta,  men även ett annat träd som enbart skuggade vår uteplats men som står långt in på deras tomt. När vi tackade dem sa mannen: "Ni är ju så trevliga, inte vill vi att ni ska ha besvär på grund av våra träd".
    Hade vi kört den hårda stilen hade vi förvisso kunnat beskära träden som hänger över vår tomt. Men inte andra träd som skuggar. Dessutom på vår egen bekostnad. Att vara trevlig och juste är dock inte detsamma som att vara undfallande. Men att bemöta en aggresiv och utåtagerande granne på samma sätt är i regel inte konstruktivt. Då uppstår lätt en permanent och eskalerande konflikt. 

• Anonym (X)

Vad menas med att han har hög integritet?

• Anonym (Haha)
    viktorjohan skrev 2022-11-07 19:46:37 följande:
    Jag tillhör dem som anser att ett trevligt bemötande är det bästa i längden. Vi har grannar som inte pratar med varandra, men alla pratar och umgås med oss. En av grannarna har ett par mycket stora träd vars kronor delvis hänger över vår tomt och skuggar samt skräpar ner. Vi tog upp det med dem när vi nyligen flyttat in för några år sedan. De ville absolut inte ta ner träden eller beskära dem. De var också ganska korta i tonen mot oss. Efter en resa i somras upptäckte vi att de beskurit träden över vår tomt medan vi varit borta,  men även ett annat träd som enbart skuggade vår uteplats men som står långt in på deras tomt. När vi tackade dem sa mannen: "Ni är ju så trevliga, inte vill vi att ni ska ha besvär på grund av våra träd".
    Hade vi kört den hårda stilen hade vi förvisso kunnat beskära träden som hänger över vår tomt. Men inte andra träd som skuggar. Dessutom på vår egen bekostnad. Att vara trevlig och juste är dock inte detsamma som att vara undfallande. Men att bemöta en aggresiv och utåtagerande granne på samma sätt är i regel inte konstruktivt. Då uppstår lätt en permanent och eskalerande konflikt. 
    Men ni fick vänta några år.
  • Anonym (D)

Med tanke på den märkliga och osammanhängande trådstarten, och att TS har lyst med sin frånvaro sedan dess, så var nog denna tråd bara en fyllepost i lördags kväll.

• viktorjohan
    Anonym (Haha) skrev 2022-11-07 20:47:35 följande:
    Men ni fick vänta några år.
    Ja, vi fick vänta. Men grannarna komner vi ha en relation till så länge vi bor kvar. Nu har vi mindre problem med deras träd än vi skulle haft om vi kört den hårda metoden. Dessutom kan vi småprata i god ton över tomtgränsen. 
Svar på tråden Granne som vill styra