Danens skrev 2022-11-05 22:45:40 följande:
Granne som vill styra
Hej!
Vi flyttade in förra sommaren i en villa och jag bor tillsammans med sambo och 1 barn. Vår granne 65 + (pensionär) vill liksom styra. Kommer in en dag till vår trädgård för att ta bort skrot från sitt garage utan meddela. Knackade två gånger förra året och klagade på att vi grillar och han inte gillar lukt av kött och rök. Som jag tolkar är han lite av hög integritet och bitter. Möjligen ultra-höger.
Jag känner att mitt tålamod snart tryter. Han gick tydligen vid en argumentation väldigt nära min sambo och känner att om han knackar på dörren en gång till så kommer det inte bli roligt.
Vad är era erfarenheter? Hur bemöta denna typ?
Been there och enda sättet att hantera såna idioter är att dra gränsen skarpt och så tidigt som möjligt. Dvs sätta idioten på plats.
Såna människor är vana vid att tjata/buffla sig till att få som de vill och kommer såklart testa eran gräns för att se hur långt han kan gå. En likadan kärring flyttade tyvärr in i huset bredvid, tog inte många dagar förrän hon började anmärka på allt och gnälla på saker ingen granne någpnsin klagat på tidigare. I början försökte jag vara resonable, men när hon kom och gapade och krev så skrek jag tillbaka och bad henne hålla käften och inte visa sig här igen och att alla eventuella klagomål fick hon ta med föreningen.
Givetvis blev det inga klagomål för att kärringen visste mycket väl att hon inte hade nåt att komma med.
Givetvis sätter det tonen för grannrelationen resten av tiden ni kommer vara grannar, men tro mig såna personer kommer ni inte kunna bli "tjenis penis" med ändå.