• stor grön drake

    Magsjuk torsdag. OK att skicka till fsk på måndag fast jag är sjuk?

    Ett (av tre) barn blev magsjukt på fsk i torsdags. Tog hem båda barnen som var där (äldsta går i skola så där finns inget val så länge inte han är sjuk själv) och höll dem hemma fredag med. Det sjuka barnet var fit for fight igen redan på fredag, normal aptit och energi, normal avföring. Det andra fsk barnet visar inga symptom. Men inatt blev jag sjuk.
    Problemet är att de är högenergiska barn, de älskar utelek, lekparker, cykelturer, springlekar osv. men det har vi inte kunnat höra eftersom barnet som kräktes skulle hållas borta från andra. Så de har varit inne i tre dygn och de gör inget annat än strider. Lekarna är så vilda att jag inte får göra annat skälla på dem att lugna sig innan någon blir skadad. Givetvis är det friska fsk barnet i en trottsperiod som heter duga, och skriker i högan sky (med all sin kapacitet, kontinuerligt) om det inte får varara med de andra. Är de alla tillsammans dlåss de rent fysiskt.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Magsjuk torsdag. OK att skicka till fsk på måndag fast jag är sjuk?
  • complicit

    Inte skicka till förskola om ni har magsjuka hemma!

    Skola/jobb för friska familjemedlemmar är en annan sak, men vad gäller förskola så stannar alla barn hemma om något barn eller en förälder är magsjuk.

    Det är ju för allas skull, kommer det in magsjuka på fsk så riskerar det ju att gå runt och komma tillbaka till er igen och då står du där och är i samma situation som nu.

    Förstår att det är jättejobbigt men rid ut stormen så gott du kan. 

  • Grusibrallan1

    om ni nu har mått bra hela helgen så borde ni ju kunnat ha gått ut och cyklat eller liknande. Det är ju inga aktiviteter som innebär att ni smittar ner andra. Så du hade kunna göra av med lite energi för barnen. 

  • Um Hamza

    Det är sant att det är en risk att det kommer rotera i barngruppen om ni tar dit det. Jag, som jobbar i verksamheten, tycker att magsjukan stannar i genomsnitt 2 månader varje gång. Då har den oftast jobbat sig igenom de flesta familjer i alla fall två gånger, och all personal brukar också få det. Jag antar att det blivit ett kortare förlopp om föräldrarna tagit de 72 timmarna på allvar. Totalt blir det i slutändan ändå alltid mer. Hade jag kunnat förstå vad man vinner på att strunta i reglerna hade jag kunnat köpa det, men det är verkligen en situation alla förlorar på. Jag tror att syskonen är eller blir smittade också, men att inkubationstiden är lite längre, som för dig. Så jag hade hållt dem hemma. 

  • stor grön drake

    Jag har inte mått bra, jag har varit helt slut hela dagen pga två nätter utan sömn.
    Men nu blev frågan faktiskt oviktig då yngsta barnet mitt i allt på eftermidsagen kräktes magen tom.
    Hon var ynklig i en halvtimme (tills hon torkat efter duschen) och började sedan tjata om att få blåbärssoppa och har varit full av energi, så det har varit ett elände att få henne att hållas på angiven plats (där det är minst arbete att städa upp) samtidigt som mellanbarnet fick panik över att börja spy igen och var helt hysterisk. Så han ville bara äta blåbärssoppa han med.
    Här gäller 48 timmar frisk och normalt ätande, mitt största problem är att jag är ensam på mitt jobb och kan inte jobba hemifrån just nu pga teknikstrul, det var därför jag ställde frågan från början. Att jag fick magsjuka (jag brukar -aldrig- få det) berodde antagligen på att mitt magsår är väldigt aktivt just nu pgs stress på jobbet och att jag måste ta smärtstillande natten till lördag för jag föll i trappan hemma och slog stortån ur led. Verkligen min helg det här...

  • complicit
    stor grön drake skrev 2022-11-06 21:14:42 följande:

    Jag har inte mått bra, jag har varit helt slut hela dagen pga två nätter utan sömn.
    Men nu blev frågan faktiskt oviktig då yngsta barnet mitt i allt på eftermidsagen kräktes magen tom.
    Hon var ynklig i en halvtimme (tills hon torkat efter duschen) och började sedan tjata om att få blåbärssoppa och har varit full av energi, så det har varit ett elände att få henne att hållas på angiven plats (där det är minst arbete att städa upp) samtidigt som mellanbarnet fick panik över att börja spy igen och var helt hysterisk. Så han ville bara äta blåbärssoppa han med.
    Här gäller 48 timmar frisk och normalt ätande, mitt största problem är att jag är ensam på mitt jobb och kan inte jobba hemifrån just nu pga teknikstrul, det var därför jag ställde frågan från början. Att jag fick magsjuka (jag brukar -aldrig- få det) berodde antagligen på att mitt magsår är väldigt aktivt just nu pgs stress på jobbet och att jag måste ta smärtstillande natten till lördag för jag föll i trappan hemma och slog stortån ur led. Verkligen min helg det här...


    Jag lider med dig. Förstår att du ställde frågan för ibland blir man desperat trots att man vet vad som är det rätta att göra.

    Angående ditt jobb så är det arbetsgivarens uppdrag att lösa, om ni är sjuka hemma så blir det inte ditt problem att du inte kan jobba utan arbetsgivarens. Det måste ju finnas en plan för vem som kan ta över när du har semester eller är sjuk eller måste vabba?

    Gillar barnen att titta på tv, spela tv-spel eller dataspel så är det helt ok att använda dessa som hjälp vid sjukdom.
  • Marie7

    Till Um Hamza, superbra skrivet! Verkligen så det är. Önskar fler föräldrar lyssnade och inte endast såg sitt. Då kanske dessa eviga rundgångar av smittor höst och vinter mildras. 

  • stor grön drake

    Verkar inte funka att citera, Complicit:
    Så är det såklart, problemet är att enda vikarien är 73... semestrar planeras till tider när arbetsplatsen är stängd. Största problemet är det som gjort mitt magsår aktivt, som jag faktiskt inte vet hur jag ska lösa, men all info jag behöver för att gräva i det finns på jobbet. Jag har iof grävt i 3 veckor utan att bli klok på det, men det måste lösas denna vecka. Tyvärr vet ingen av mina föregångare något om saken, de har aldrig hört talas om frågan förut.
    Idag kom vi ut till lekpark, yngsta barnet i vagn (definitivt ett tecken på att hon inte är i skick ännu) och just nu skriker hon i högan sky för att hon får precis som hon vill...

  • nernu
    stor grön drake skrev 2022-11-07 09:00:32 följande:

    Verkar inte funka att citera, Complicit:
    Så är det såklart, problemet är att enda vikarien är 73... semestrar planeras till tider när arbetsplatsen är stängd. Största problemet är det som gjort mitt magsår aktivt, som jag faktiskt inte vet hur jag ska lösa, men all info jag behöver för att gräva i det finns på jobbet. Jag har iof grävt i 3 veckor utan att bli klok på det, men det måste lösas denna vecka. Tyvärr vet ingen av mina föregångare något om saken, de har aldrig hört talas om frågan förut.
    Idag kom vi ut till lekpark, yngsta barnet i vagn (definitivt ett tecken på att hon inte är i skick ännu) och just nu skriker hon i högan sky för att hon får precis som hon vill...


    Känner verkligen med dig. Har haft en liknande höst där sjukdomarna bara har kommit så olägligt de kan. I ditt fall låter det inte som att det är magsjukan som är problemet utan jobbet. Man kan inte ha ett jobb där man är oersättlig när man har små barn. Det fungerar helt enkelt inte. 
Svar på tråden Magsjuk torsdag. OK att skicka till fsk på måndag fast jag är sjuk?