• Anonym (Maj)

Tonåringar i centrala Stockholm

Jag bor i Belgien sen 30 år så har noll koll på hur det är i Stockholm.

Jag har en gammal vän i Stockholmstrakten, som bor i en idyllisk närförort. Nu har jag hört att hennes 13åring (nästan 14) brukar hänga med kompisar i centrala Stockholm, jag antar i närheten av Sergels torg. 

Jag vet inte riktigt hur sent och hur ofta men för mig låter detta helt fel. Min vän är kanske något naiv när det gäller detta. Hon beklagar sig men gör inget åt det. 
    Hur pass orolig ska man vara som förälder om ens 13åring hänger i centrum? Finns det ungdomar som hänger där utan att det är en massa droger etc inblandade? Eller är alla som hänger där ute efter fel saker? Vill gärna höra vad ni som bor i Stockholmstrakten tycker, innan jag pratar med min kompis om detta. Killens tvillingsyster och äldre bror är väldigt skötsamma och hänger aldrig i centrum. 

Här i Belgien har jag koll på alla vänner till mina barn och deras föräldrar, inte en chans att barnen skulle få hänga i centrum av en stor stad med vänner jag inte känner. 

Tack!

• Svar på tråden Tonåringar i centrala Stockholm
  • Anonym (Biobonus)

Det beror på när? Tisdag kl 18? Helt okej! Fredag kl 22.30? Nix

• Anonym (Ja)

Vi bor i stan och har en tonåring. Hon umgås med rätt många som åker in från förorterna. Just Sergels torg hänger dem inte på och det hoppas jag att de fortsätter att undvika.

• Anonym (Plattan)
    Anonym (Ja) skrev 2022-11-08 06:46:12 följande:

Vi bor i stan och har en tonåring. Hon umgås med rätt många som åker in från förorterna. Just Sergels torg hänger dem inte på och det hoppas jag att de fortsätter att undvika.

Tack för ditt svar. Jag tyckte det lät konstigt med Plattan då man sällan ser unga där. Har ingen ungdom själv. 
  • Anonym (Ja)

Du antar Plattan men vet inte så det kan mycket väl vara någon annanstans de hänger? Stan är ju stor.

• Anonym (Plattan)

Jag måste säga att jag blir glad över att höra en förälder från stan med en ungdom som har vänner från förorten. Det är alltså inte total inlåsning som gäller. Unga människor har fortfarande den öppenhet som unga människor alltid har haft. Det är vi vuxna som låser in oss. 

• Anonym (A)
    Anonym (Maj) skrev 2022-11-07 22:28:09 följande:
    Tonåringar i centrala Stockholm

Jag bor i Belgien sen 30 år så har noll koll på hur det är i Stockholm.

Jag har en gammal vän i Stockholmstrakten, som bor i en idyllisk närförort. Nu har jag hört att hennes 13åring (nästan 14) brukar hänga med kompisar i centrala Stockholm, jag antar i närheten av Sergels torg. 

Jag vet inte riktigt hur sent och hur ofta men för mig låter detta helt fel. Min vän är kanske något naiv när det gäller detta. Hon beklagar sig men gör inget åt det. 
    Hur pass orolig ska man vara som förälder om ens 13åring hänger i centrum? Finns det ungdomar som hänger där utan att det är en massa droger etc inblandade? Eller är alla som hänger där ute efter fel saker? Vill gärna höra vad ni som bor i Stockholmstrakten tycker, innan jag pratar med min kompis om detta. Killens tvillingsyster och äldre bror är väldigt skötsamma och hänger aldrig i centrum. 

Här i Belgien har jag koll på alla vänner till mina barn och deras föräldrar, inte en chans att barnen skulle få hänga i centrum av en stor stad med vänner jag inte känner. 

Tack!

Varför ska du prata med din vän om detta? Känns gränslöst att du först ska ta reda på "fakta" för att sedan ta upp detta med din vän. 
  • Anonym (M)

Det är förmodligen farligare att hänga i förorten än i centrum nuförtiden. Det finns massor av aktiviteter i centrum som inte innebär att man, som förr, ligger på plattan med en kanyl i armvecket. Fika, gaming, etc. 

• Anonym (Plattan)
    Anonym (M) skrev 2022-11-08 13:07:07 följande:

Det är förmodligen farligare att hänga i förorten än i centrum nuförtiden. Det finns massor av aktiviteter i centrum som inte innebär att man, som förr, ligger på plattan med en kanyl i armvecket. Fika, gaming, etc. 

Hon skriver ju "välmående närförort" . Fast jag tycker att det verkar skrivet av någon som tappat kontakten med dagens Stockholm. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Plattan) skrev 2022-11-08 13:12:29 följande:
    Hon skriver ju "välmående närförort" . Fast jag tycker att det verkar skrivet av någon som tappat kontakten med dagens Stockholm. 
    En sådan som Einár blev skjuten i? 
    Ja, det är väl uppenbart att hon inte följt nyheterna så noga... 
  • Blajsson

Om du vill att ditt barn ska få kontakt med uteliggare, pundare, afganer, knarklangar från utanförskapsområden, papperlösa migranter och annat skräp så är sergels torg jättebra

Svar på tråden Tonåringar i centrala Stockholm