Varför är kunskapen om depression fortfarande så dålig?
Hur kommer det sig att folk i allmänhet är dåligt insatta i vad depression (och annan psykisk ohälsa) innebär för den drabbade, trots att det blivit såpass uppmärksammat och omskrivet de senaste åren?
Knappt någon som jag har berättat för har kunnat relatera till mina upplevelser, ingen som varit i närheten av att må lika dåligt som jag!
Med tanke på att varannan kvinna och var 4:e man någon gång drabbas av depression (enligt uppgift) så borde jag väl iallafall ibland träffa på någon som mår eller har mått som jag, tycker jag.
Trots all uppmärksamhet i media runt bl a depression så är kunskapen om det pinsamt dålig generellt sett!
Jag har träffat en eller två som verkligen förstått, och det var guld värt!
Men annars: det verkar inte finnas mycket förståelse för hur sjukdomen påverkar en. Väldigt många tror dessutom inte att det är en sjukdom, utan att det bara är att bestämma sig för att må bra!
Folk förväntar sig liksom att allt ska vara som vanligt och att man ska orka och klara allting som man gör när man inte är deprimerad! Alla har full förståelse när någon säger nej eller ställer in pga fysisk sjukdom, men knappt någon accepterar om en gör det pga att man är sjuk psykiskt och inte orkar! Jag har läst många trådar här på FL som handlar om det, så det här gäller uppenbarligen inte bara mig.
Alla krav och förväntningar från både vård, myndigheter, såna man jobbar med, vänner, bekanta m fl får mig att må sämre och känna att jag inte duger..
Varför är alla så dåligt pålästa?