• Anonym (Janne)

Någon som har haft uppehåll med Sertralin i 2 år och börjat om igen?

Har ni haft samma effekt? Funkade samma dos?

• Svar på tråden Någon som har haft uppehåll med Sertralin i 2 år och börjat om igen?
  • Anonym (pånytt)

Jag använde sertralin mellan 2009-2016 men har nu sen ett par månader tillbaka börjat igen. Tidigare körde jag med 100mg som fungerade på mig. Jag slutade med sertralin för jag föreställde mig att efter så lång tid borde synapserna ha anpassat sig och bildat nya banor och därför inte behövde det. Det fungerade i några år. Men nu när jag börjat igen, som sagt, på 50mg, och sen höjde till 75mg (utan att prata med läkaren) för att försöka arbeta mig upp till min gamla dos märkte jag att jag fick diarré direkt. Efter några timmar bara. Vet inte om det är övergående. Vet inte heller om det har någon betydelse vilket märke man har. Tidigare hade jag bluefish, nu Accord. Eller om det beror på att jag blivit äldre (60år nu) då kroppen får det allt svårare för mediciner.

• Anonym (pånytt)
    Anonym (pånytt) skrev 2022-11-08 16:50:21 följande:

Jag använde sertralin mellan 2009-2016 men har nu sen ett par månader tillbaka börjat igen. Tidigare körde jag med 100mg som fungerade på mig. Jag slutade med sertralin för jag föreställde mig att efter så lång tid borde synapserna ha anpassat sig och bildat nya banor och därför inte behövde det. Det fungerade i några år. Men nu när jag börjat igen, som sagt, på 50mg, och sen höjde till 75mg (utan att prata med läkaren) för att försöka arbeta mig upp till min gamla dos märkte jag att jag fick diarré direkt. Efter några timmar bara. Vet inte om det är övergående. Vet inte heller om det har någon betydelse vilket märke man har. Tidigare hade jag bluefish, nu Accord. Eller om det beror på att jag blivit äldre (60år nu) då kroppen får det allt svårare för mediciner.

Glömde nämna att det gett lite effekt. Jag fastnar inte i grubblande så mycket som innan.
  • Anonym (Janne)
    Anonym (pånytt) skrev 2022-11-08 16:52:17 följande:
    Glömde nämna att det gett lite effekt. Jag fastnar inte i grubblande så mycket som innan.
    Har den gett samma effekt som förra gången?
  • Anonym (pånytt)

Inte än fullt ut. Delvis, men jag inbillar mig att jag behöver gå upp till samma nivå som förut. Har bara använt 50mg i ett par månader, effekten är inte imedelbar utan kan ta några veckor. Men man ska komma ihåg att vi alla är individer och det betyder att det av naturen blir olika utfall. Hur det fungerar för dig behöver inte betyda att det är detsamma för mig. Jag måste kolla med läkaren om den bieffekt jag fått nu är beständig eller tillfällig. Jag hade som sagt inte bieffekten med diarré förra gången.

Såg i min journal att läkaren funderade på nåt annat medel (som jag inte kommer ihåg namnet på just nu) ifall diarrén inte gick över. Som sagt är jag äldre nu och mediciner i allmänhet fungerar annorlunda/sämre ju äldre i kroppen man blir.

Svar på tråden Någon som har haft uppehåll med Sertralin i 2 år och börjat om igen?