• SskEmma

    Vad skulle ni gjort?

    Hej!

    gjorde precis kub med mitt andra barn. 


    fick 1/5600 på downs syndrom och 1/20.000 på 13+18.

    Anses det vara ett bra resultat eller skulle ni följa upp med nipt? Tror jag känner mig kluven för att jag hade lägre risk för ds med dottern och jämför! 


    kram! 

  • Svar på tråden Vad skulle ni gjort?
  • LFF
    SskEmma skrev 2022-11-09 10:37:38 följande:
    Vad skulle ni gjort?

    Hej!

    gjorde precis kub med mitt andra barn. 


    fick 1/5600 på downs syndrom och 1/20.000 på 13+18.

    Anses det vara ett bra resultat eller skulle ni följa upp med nipt? Tror jag känner mig kluven för att jag hade lägre risk för ds med dottern och jämför! 


    kram! 


    Ja, det är bra resultat. Men om du känner dig osäker så ska du ju så klart följa upp det om det gör dig lugnare. 
  • SskEmma

    Hon sa att det var mkt låg risk! Dvs typ 0,0001% 
    och att gränsen för vidare utredning är 1/200

    men känns ändå jobbigt att jag fick ?sämre? än med dottern 😣

  • Anonym (Anna)

    Risken för exempelvis hjärtfel är 1/100 och bara hälften av felen hittas vid rUL, så vill ni inte ha ett sjukt barn så skulle ni rent statistiskt vinna mer på att göra ett utvidgat UL på hjärtat än nipt. Ska du oroa dig vore det också mer logiskt att oroa dig för hjärtfel eller annat som det är högre sannolikhet för. Eller är det just DS i sig som skrämmer, inte att barnet kan föda med en allvarlig skada i största allmänhet?

  • Anonym (Bra siffror)

    Låter väldigt likt siffrorna jag fick. BM sa att det var jättebra siffror och födde en frisk och fin liten pojke:)

  • Cusoon

    Jag minns inte vad jag fick för siffror på kub men jag gick vidare med nipt och ul,  så det är det jag skulle rekommendera till dig. Jag var mest rädd för hjärtfel än att barnet skulle ha down syndrom.

  • Anonym (Hoho)

    Enligt siffrorna jag känner till så är ju 1/20000 så bra som ett KUB-test kan visa. 1/5600 skulle jag vara supernöjd med. Klart man kan gå vidare men om du fyller ett rum, eller ja, en hockeyarena med 5600 personer, är det bara en som bär på ett foster med DS. Jag skulle sitta lugnt i båten och glädjas åt det 😊

  • Anonym (En annan)

    Det är ju jättebra siffror skulle jag säga, men om ni blir erbjuden nipt gratis via vården så förlorar ni ju inget på att göra det. 
    Vi fick 1:260 på 21 och 1:20.000 på de andra.
    Vi skickade blodprov och fick svar att det inte var någon avvikelse. 

Svar på tråden Vad skulle ni gjort?