• Anonym (J)

Sonen åkte på resa med kompis, nu kom en räkning.

Sonen åkte på en resa med kompisens familj till Spanien under höstlovet. Han hade med sig fickpengar och resan var betald av oss. nu när hon kom hem fick vi ett sms av mamman med kvitton på 4000 kr. Dom har vart på en massa aktiviteter och sonen har inte berättat om dessa. Är det korrekt att göra så tycker ni? 

Jag betalade fast jag egentligen inte hade råd. Fick låna pengar. 

det har vart lyx i överflöd på den resan så kände att dom redan lagt ut så mkt mer än så. Ätit på restaurang varje dag t.ex. , det fanns inte med bland kvittona. 

• Svar på tråden Sonen åkte på resa med kompis, nu kom en räkning.
  • Embla twopointoh

Hur gammal är sonen?

Jag tycker väl att både föräldrarna som tar med sig ett av sina barns kompisar, och de till barnet som följer med, att man ser till att innan resan sätta sig och prata igenom  sådana saker som vad gästen förväntas stå för själv och vad värdarna bjuder på, och vilken prisklass det handlar om.

Det verkar som en sådan överenskommelse inte fanns, och då tycker jag inte att det är konstigt om värdarna förutsatt att gästen står för vissa saker själv och därför skickar räkningen till gästens föräldrar.

Det är såklart lätt att vara efterklok, men i nuläget ser jag inte något annat vettigt val än att du hostar upp pengarna (som du skriver att du har gjort) och ser det som en dyrköpt läxa att nästa gång kommunicera tydligt kring förväntningarna och ekonomin.

• Anonym (Ann)
    Anonym (J) skrev 2022-11-09 20:48:29 följande:
    Sonen åkte på resa med kompis, nu kom en räkning.

Sonen åkte på en resa med kompisens familj till Spanien under höstlovet. Han hade med sig fickpengar och resan var betald av oss. nu när hon kom hem fick vi ett sms av mamman med kvitton på 4000 kr. Dom har vart på en massa aktiviteter och sonen har inte berättat om dessa. Är det korrekt att göra så tycker ni? 

Jag betalade fast jag egentligen inte hade råd. Fick låna pengar. 

det har vart lyx i överflöd på den resan så kände att dom redan lagt ut så mkt mer än så. Ätit på restaurang varje dag t.ex. , det fanns inte med bland kvittona. 

Känns konstigt att de/ni inte gått igenom ordentligt vad fickpengarna skulle räcka till. De verkar ändå varit generösa som betalt restaurang mat varje dag. Så det känns inte som att de försöker mjölka pengar av dig. 

Säger som ovan, du får se det som en dyr läxa.

• Anonym (Jenny)

Ja, jag tycker det är konstigt att under en vecka ta med ett barn på aktiviteter för ett värde av 4 000 och sen skicka räkning. 

I min värld så kan man inte förutsätta att detta är okej och jag fattar faktiskt inte varför du betalade. Varför bestred du inte fakturan?

• Anonym (J)

Dom är rika och tänker nog inte att det är nåt märkvärdigt med såna summor. Det är det för mig, jag visste ingenting vad dom hade inplanerat. Borde kollat upp det. 

Men då vet jag att det inte var så konstigt gjort. 

blev lite sur nämligen. 

• KyligSynaps

Nej, då borde dom har förvarnat om att man har tänkt att äta på restuarang men inte se till att han kommer få mat med. 

• Drottningen1970
    Anonym (J) skrev 2022-11-09 21:22:48 följande:

Dom är rika och tänker nog inte att det är nåt märkvärdigt med såna summor. Det är det för mig, jag visste ingenting vad dom hade inplanerat. Borde kollat upp det. 

Men då vet jag att det inte var så konstigt gjort. 

blev lite sur nämligen. 

Fast jo det är jättekonstigt. Självklart tar man inte på eget bevåg andras barn på dyra aktiviteter utan att checka av, och sedan begära pengar i efterhand.
  • Anonym (J)
    Anonym (Jenny) skrev 2022-11-09 21:20:53 följande:

Ja, jag tycker det är konstigt att under en vecka ta med ett barn på aktiviteter för ett värde av 4 000 och sen skicka räkning. 

I min värld så kan man inte förutsätta att detta är okej och jag fattar faktiskt inte varför du betalade. Varför bestred du inte fakturan?

I min värld är det faktiskt en orimlig summa. 

vi gör aldrig sånt som spa, restaurangbesök varje dag osv. Tycker det känns lite tokigt som förälder att ta med en massa barn på spa och sen förvänta sig att jag ska betala. Sonen är ingenting för sånt. Har aldrig ens vart på spa. 

vi går på vanliga badhus. 

borde kanske gjort det?bestridit men vill inte att sonen ska behöva skämmas. för redan höra att vi är så fattiga osv. Jämfört med dom. 

• KyligSynaps

Hade din son vetat hur dom tänkte göra. Så tror jag inte att din son själv hade valt att följa med. Skvallra så han kan ta upp det med sin polare. 

• Anonym (J)
    KyligSynaps skrev 2022-11-09 21:26:08 följande:

Hade din son vetat hur dom tänkte göra. Så tror jag inte att din son själv hade valt att följa med. Skvallra så han kan ta upp det med sin polare. 

Han visste inte om att dom planerat in sånt. Tror som dig  

sonen har fattigare vänner än oss, det finns inte på kartan att jag ens skulle ta med deras barn på badhus utan att fråga och sen kräva penga. 

dom är 13 år. 

• Anonym (Jenny)
    Anonym (J) skrev 2022-11-09 21:26:07 följande:

I min värld är det faktiskt en orimlig summa. 

vi gör aldrig sånt som spa, restaurangbesök varje dag osv. Tycker det känns lite tokigt som förälder att ta med en massa barn på spa och sen förvänta sig att jag ska betala. Sonen är ingenting för sånt. Har aldrig ens vart på spa. 

vi går på vanliga badhus. 

borde kanske gjort det?bestridit men vill inte att sonen ska behöva skämmas. för redan höra att vi är så fattiga osv. Jämfört med dom. 

Ja, du borde inte betalat INNAN du stämt av med någon. Och du borde ställt lite frågor.

Nu får du istället stå ut med att detta kostade, och människorna som du betalade fick ingen ledtråd om att detta inte var okej... 

Det kostar på att försöka framstå som rikare än man är.
Svar på tråden Sonen åkte på resa med kompis, nu kom en räkning.