• Anonym (Y)

    Misstänker att min dotter har autism

    Har en sjuåriga dotter som efter att vi varit väldigt osociala pga corona, inte fungerar så bra socialt. Hon springer iväg om det är något kalas eller vi träffas några vuxna. Hon har en expressiv språkstörning, som nu ändå blivit mycket bättre. Hon är extremt blyg för andra. Pratar mest hemma. I skolan svarar hon på tilltal men pratar inte annars med lärare ?självmant?
    Hon känner sig ofta utanför trots att lärare inte kan se det. Hon umgås bara med en kompis. Hon älskar sin kompis men kan ofta bli arg på henne och oss. När hon var liten misstänk jag aldrig någon diagnos. Hon var så glad och bekymmerslös. Hon säger själv att hon ofta är ledsen.
    Har kontaktat bup, men vi har inte fått tid för bedömning förrän nästa år. 
    Vet egentligen inte vad jag vill med detta inlägg, vill nog få lite input. Känner mig så oroad för min dotters framtid.


     

  • Svar på tråden Misstänker att min dotter har autism
  • Anonym (gg)

    Om det är så att hon har det så är det jättebra att du sökt vård så tidigt. Jag såg inte att min son hade det förrän han gick i gymnasiet. Då har man varit med om så många misslyckanden att det skadar självkänslan, har din dotter autism så kommer hon få mycket mer stöd och kan hitta mer rätt i livet. Bra att hon har en kompis också. 

  • Anonym (Tyra)

    Försök att vara här och nu för din flicka. Det är bra att du ser hennes svårigheter, oavsett vad de beror på. Möt henne i hennes känslor. 

  • Anonym (Y)
    Anonym (Tyra) skrev 2022-11-10 08:48:16 följande:

    Försök att vara här och nu för din flicka. Det är bra att du ser hennes svårigheter, oavsett vad de beror på. Möt henne i hennes känslor. 


    Tack! Ja jag försöker verkligen. Men ofta säger hon bara att jag ska vara tyst och sluta. Men hon har iaf utvecklas så att hon senaRe ngn gång berätta om hennes känslor.
    Går även framåt på tex svenskan, men behöver mycket stöd från en vuxen att starta arbetet och under pågående. Behöver också hjälp på rasterna att komma med i lekar. 
    När jag pratade m bup efter de intervjuat mig så sa de att hon har tecken på adhd. Men att det också kan vara pga språkstörning som hon har det jobbigt 


    Hur yttrar det sig för din son?

  • Anonym (Tyra)
    Anonym (Y) skrev 2022-11-10 10:01:51 följande:

    Tack! Ja jag försöker verkligen. Men ofta säger hon bara att jag ska vara tyst och sluta. Men hon har iaf utvecklas så att hon senaRe ngn gång berätta om hennes känslor.
    Går även framåt på tex svenskan, men behöver mycket stöd från en vuxen att starta arbetet och under pågående. Behöver också hjälp på rasterna att komma med i lekar. 
    När jag pratade m bup efter de intervjuat mig så sa de att hon har tecken på adhd. Men att det också kan vara pga språkstörning som hon har det jobbigt 


    Hur yttrar det sig för din son?


    Det var inte min son men jag känner barn som har svårigheter och det du beskriver låter just som om hon kan behöva anpassningar så att hon får fortsätta utvecklas. 
  • Anonym (k,önbjloä)
    Anonym (Y) skrev 2022-11-10 10:01:51 följande:

    Tack! Ja jag försöker verkligen. Men ofta säger hon bara att jag ska vara tyst och sluta. Men hon har iaf utvecklas så att hon senaRe ngn gång berätta om hennes känslor.
    Går även framåt på tex svenskan, men behöver mycket stöd från en vuxen att starta arbetet och under pågående. Behöver också hjälp på rasterna att komma med i lekar. 
    När jag pratade m bup efter de intervjuat mig så sa de att hon har tecken på adhd. Men att det också kan vara pga språkstörning som hon har det jobbigt 


    Hur yttrar det sig för din son?


    Det kan vara det som du fått indikation om. 


    Testa att ha strikta rutiner, ladda gärna ner bildstöd och ha ett schema för hur tex morgonen kommer att se ut, det kan ni gå igenom kvällen innan och ha bredvid sängen så hon ser det. Vid behov även så hon kan kryssa av, laminerar man det är det bara att torka bort och använda igen. 


    Om det inte gör någon skillnad för henne så är det troligen inte autism iaf. (Även om alla med autism fungerar olika) 

  • Anonym (Y)

    Ok, tack för tipset men spontant känns det inte som om hon behöver det, morgon brukar fungera bra.


    Anonym (k,önbjloä) skrev 2022-11-10 10:17:18 följande:

    Det kan vara det som du fått indikation om. 


    Testa att ha strikta rutiner, ladda gärna ner bildstöd och ha ett schema för hur tex morgonen kommer att se ut, det kan ni gå igenom kvällen innan och ha bredvid sängen så hon ser det. Vid behov även så hon kan kryssa av, laminerar man det är det bara att torka bort och använda igen. 


    Om det inte gör någon skillnad för henne så är det troligen inte autism iaf. (Även om alla med autism fungerar olika) 


  • Anonym (f)

    Inget i din trådstart säger autism alls. Var får du det ifrån?


    Hon har sin språkstörning som givetvis påverkar men i övrigt låter hon som en helt vanlig 7åring

  • Anonym (Y)
    Anonym (f) skrev 2022-11-10 10:53:39 följande:

    Inget i din trådstart säger autism alls. Var får du det ifrån?


    Hon har sin språkstörning som givetvis påverkar men i övrigt låter hon som en helt vanlig 7åring


    Det som stämmer in är att hon har problem med sociala kontakter. Tycker inte om när det är mycket folk och högljutt. Släkt beskriver henne som egen o svår att få kontakt med:(
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (Y) skrev 2022-11-10 10:58:45 följande:
    Det som stämmer in är att hon har problem med sociala kontakter. Tycker inte om när det är mycket folk och högljutt. Släkt beskriver henne som egen o svår att få kontakt med:(
    Ljudkänslighet och egenheter är typiska för autism. 
  • Anonym (k,önbjloä)
    Anonym (Y) skrev 2022-11-10 10:47:10 följande:

    Ok, tack för tipset men spontant känns det inte som om hon behöver det, morgon brukar fungera bra.


    Jag avsåg inte bara morgon utan för hela dagen. Skolan får göra för skolan och du för den tid ni spenderar ihop  


    Morgonen fungerar troligen bra för att ni har samma rutiner hela tiden. Hon vet vad hon ska göra och i vilken ordning. 


    Men jag tycker inte det låter som autism av det du beskriver, isf möjligen add/adhd men hon kan lika gärna bara vara introvert eller så är det språkstörningen eller blyghet. Eller helt enkelt att hon är en sån som har svårt att skaffa nya vänner om det är något som oroar Det finns en mängd saker och det är bra att ni uppmärksammar hennes känsla om att vara utanför, men det kan likväl också vara en känsla, inte ett faktum. En del människor vill ha mer uppmärksamhet än andra kan eller vill ge. Det handlar om mognad och förståelse för andra. 

Svar på tråden Misstänker att min dotter har autism