• annieh897

    Smittorisk med nyfödd och julfirande

    Vår bebis kommer födas med planerat snitt några dagar före julafton. Om allt går bra kommer vi vara hemma igen för julfirande. Nu funderar jag på hur vi ska göra med firande. Vi har en sexåring som så klart ser framemot julafton, som alla tidigare jular inneburit träffar med närmaste släkten. 

    Men med en nyfödd i RS/influensa/covid-tider känns det inte som en höjdare med några släktbesök. Frågan är om vi ska begränsa oss till några få personer på julafton (ffa för sexåringens skull) eller om vi ska isolera oss helt och inte träffa någon utanför familjen alls. Normalt sett firar vi med ytterligare tio personer men det har vi sagt att det inte är aktuellt. 

    Hur tänker ni andra som kommer ha/har haft nyfödda under jultider?

  • Svar på tråden Smittorisk med nyfödd och julfirande
  • Långbenopluto

    Klart ni ska fira med de närmaste, ni måste ju tänka på det andra barnet.

    Ni kan ju be alla att tvätta händerna ordentligt så snart dom kommer in hos er samt be dom att INTE komma om dom har några symptom.

    Och babyn behöver inte hållas av alla.

  • Anonym

    Sexåringen kommer inte bli traumatiserad för livet om han en endaste jul får avstå att träffa folk.
    Spädbarnet behöver inte riskera livet. 
    Vänta, 

  • Anonym (Nä)

    Nej, där hade jag inte bjudit hem någon. Det hade känts för riskabelt. Vi bjöd npgra på fika när vår bebis var nyfödd, hon föddes ungefär 3 veckor innan jul. Också med planerat snitt, och jag var så omtumlad och hade ont trots noll komplikationer så det var skönt att vara själva. 

  • Anonym (Inte ängslig)

    Skulle det vara så känsligt hade mänskligheten dött ut för länge sedan. Barn blir allergiska idag för attan aldrig utsätts för något. Fira jul som vanligt de som vill gulla med bebisen kan tvätta händerna innan. 

  • Anonym
    Anonym (Inte ängslig) skrev 2022-11-10 20:31:45 följande:

    Skulle det vara så känsligt hade mänskligheten dött ut för länge sedan. Barn blir allergiska idag för attan aldrig utsätts för något. Fira jul som vanligt de som vill gulla med bebisen kan tvätta händerna innan. 


    Förr i tiden var det massor av barn som dog innan de blev vuxna.
    Det föds massor av barn, det är därför människan som art överlever. Inte för att alla barn överlever.
  • LFF

    Kan ni vara hos någon annan? Då skulle ju 6-åringen och pappan kunna åka och fira jul där och du och bebisen kan stanna hemma. Tänk på att du kommer att vara nysnittad så din ork kommer ju inte heller att vara speciellt stor.

  • Anonym (E)
    annieh897 skrev 2022-11-10 17:51:20 följande:
    Smittorisk med nyfödd och julfirande

    Vår bebis kommer födas med planerat snitt några dagar före julafton. Om allt går bra kommer vi vara hemma igen för julfirande. Nu funderar jag på hur vi ska göra med firande. Vi har en sexåring som så klart ser framemot julafton, som alla tidigare jular inneburit träffar med närmaste släkten. 

    Men med en nyfödd i RS/influensa/covid-tider känns det inte som en höjdare med några släktbesök. Frågan är om vi ska begränsa oss till några få personer på julafton (ffa för sexåringens skull) eller om vi ska isolera oss helt och inte träffa någon utanför familjen alls. Normalt sett firar vi med ytterligare tio personer men det har vi sagt att det inte är aktuellt. 

    Hur tänker ni andra som kommer ha/har haft nyfödda under jultider?


    Alltså, det ät ju inte ens säkert att du klarar av/vill fira jul med andra så snart efter snittet. 


    Pappan och syskonet kan åka iväg några timmar, tycker jag. 

  • Anonym (Inte ängslig)
    Anonym skrev 2022-11-10 20:47:18 följande:
    Förr i tiden var det massor av barn som dog innan de blev vuxna.
    Det föds massor av barn, det är därför människan som art överlever. Inte för att alla barn överlever.
    För att det inte fanns rent vatten, ordentlig mat, för att gifter användes i hemmet och mediciner inte fanns inte för att barnen inte var inlåsta. 
  • Anonym (village wisdom)

    Jag hade firat första julen i lugn och ro och bara med den egna familjen, du vet ju inte ens hur du mår? Dra ner kraven på fixande och flängande.

    Det kommer fler jular, såvida ingen av era föräldrar redan har allvarlig sjukdom och kanske inte får uppleva nästa jul, det är det enda som hade fått mig att ändra ståndpunkt i den situationen.

    De kan komma på lunch/fikabesök om de spritar sig, eller så bokar du in en dag i trettonhelgen redan nu och säger att då tycker vi att barnet har kommit förbi den mest sårbara tiden och då vill vi gärna ta emot er.

    Förklara läget med värme och vänlighet och ge dem något att se fram emot istället för denna julen. Ta det redan nu så hinner ev. upprörda känslor förmodligen lägga sig till det är dags.

  • Anonym (Sanna)

    Jag hade inte tagit nån risk alls, och löst det genom att dela på oss. Du och bebben och pappan och 6åringen. Då kan dom träffa andra

Svar på tråden Smittorisk med nyfödd och julfirande