• Anonym­PA
    Thu 10 Nov 2022 20:39
    2350 visningar
    11 svar
    -1
    11
    2350

    Underhållsstöd - delad vårdnad

    Hej, 

    Jag undrar om någon i detta forum har erfarenhet av att ha fått underhållsstöd när ni har haft gemensam vårdnad?

    Min killes ex går på försörjningsstöd och menar att han nu ska betala underhållsstöd för att hon har det så dåligt ställt.

    Min sambo får ut ca 24 000 kr efter skatt med omvårdnadsbidrag, barnbidrag etc
    Så det är ingen superfet lön han har. 

    Hur fungerar det och ska han ställa in sig på att han kommer vara tvungen att betala detta till henne? 

  • Svar på tråden Underhållsstöd - delad vårdnad
  • Anonym (ppp)
    Thu 10 Nov 2022 21:03
    #1

    Bor barnet/barnen inget hos honom eller väldigt lite så ja, då ska han betala underhållsstöd. Det handlar inte om vårdnad, man ska betala underhållsstöd oavsett vårdnadsformen.
    Har man inte råd att betala så betalar FK men han kan då bli skyldig dem det. Ibland bedömer de att en person inte ska betala tillbaka till dem för att man har så låg inkomst själv. 

    Men jag skulle tro att han själv har koll på detta, eftersom det gäller honom? 

  • Anonym (ppp)
    Thu 10 Nov 2022 21:04
    #2
    +1

    Han ska inte betala underhållsstöd för att hon har det dåligt ställt, utan för att man ska försörja de barn man har. 

  • Anonym (S-G)
    Thu 10 Nov 2022 21:06
    #3

    Har han barnen halva tiden?

  • Anonym­PA Trådstartaren
    Thu 10 Nov 2022 21:09
    #4

    Han har barnen varannan vecka. 
    Hon har tagit barnen på eget bevåg vissa dagar då de har gått hem till henne och sen säger hon att de vill vara kvar så om man ska vara exakt så kanske hon har haft barnen 16 dagar och han 12 dagar vissa månader. 

  • Anonym (Nej nej)
    Thu 10 Nov 2022 21:51
    #5
    AnonymPA skrev 2022-11-10 21:09:39 följande:

    Han har barnen varannan vecka. 
    Hon har tagit barnen på eget bevåg vissa dagar då de har gått hem till henne och sen säger hon att de vill vara kvar så om man ska vara exakt så kanske hon har haft barnen 16 dagar och han 12 dagar vissa månader. 


    Det där  kan hon glömma. 
  • Anonym (X)
    Fri 11 Nov 2022 07:50
    #6
    +2
    AnonymPA skrev 2022-11-10 21:09:39 följande:

    Han har barnen varannan vecka. 
    Hon har tagit barnen på eget bevåg vissa dagar då de har gått hem till henne och sen säger hon att de vill vara kvar så om man ska vara exakt så kanske hon har haft barnen 16 dagar och han 12 dagar vissa månader. 


    Bor barnet halvtid så ska han inte betala något, men det kan vara klokt att ordna ett umgängesschema om dom inte redan har det så att det blir tydligt vad som gäller. Familjerätten kan hjälpa till med det.
  • Anonym (Jenny­)
    Fri 11 Nov 2022 21:03
    #7

    Han ska inte betala underhåll om barnen bor växelvist. 
    OM han hade gjort det tror jag att hennes försörjningsstöd hade minskats med motsvarande summa, så hon hade inte fått mer pengar för det...
    För barnens skull hade jag kanske i samma situation valt att istället betala en del extra saker för barnen för att de ska få samma standard som kompisarna. (simskola, fotbollsträning, cykel, mobil, scoutläger eller vad som nu kan vara aktuellt)

  • Anonym (ppp)
    Fri 11 Nov 2022 21:14
    #8
    AnonymPA skrev 2022-11-10 21:09:39 följande:

    Han har barnen varannan vecka. 
    Hon har tagit barnen på eget bevåg vissa dagar då de har gått hem till henne och sen säger hon att de vill vara kvar så om man ska vara exakt så kanske hon har haft barnen 16 dagar och han 12 dagar vissa månader. 


    Ja är barnen hos honom så där mycket så är det inget problem. 

    Han kan väl ringa FK själv och fråga dem vad som gäller, så att han får svart på vitt om hon säger att han ska betala till henne. 
  • Anonym (S)
    Sat 12 Nov 2022 01:01
    #9

    Omvårdnadsbidrag, har barnen någon diagnos?

  • Anonym­PA Trådstartaren
    Sat 12 Nov 2022 06:18
    #10

    Ja, ena barnet har ADHD

  • daytim­3soapo­p3ra
    Sun 13 Nov 2022 14:34
    #11

    Därför är det bra att ha barnen lite mer än 50% - då kan du få underhållsstöd.

Svar på tråden Underhållsstöd - delad vårdnad