• Thu 10 Nov 2022 21:30
    1510 visningar
    3 svar
    3
    1510

    Berätta allt om äggdonation!

    Vi har gjort vårt 5:e och sista IVF försök och orkar inte mer (40+ och dålig äggkvalitet). Vi kommer med största sannolikhet lägga ner hela barnfrågan (jag har två stora barn sedan tidigare relation). 

    Men jag kan inte sluta drömma om ett gemensamt barn med min nya sambo och har börjat läsa på om äggdonation. Ni som gjort, kan ni berätta mer om hur det fungerar. Sätter man t ex alltid in en blastocyst för att maxa oddsen? Och vad gäller för frysförsök? 

    Berätta gärna så mycket som möjligt! Har förstått att man genomgår någon utredning innan man godkänns, hur lång tid tar denna?

  • Svar på tråden Berätta allt om äggdonation!
  • Thu 10 Nov 2022 21:44
    #1

    Vi gjorde det utomlands. Ingen kö, inga förbesök, hjälp med VUL och undersökningar av en privat gynekolog här i Sverige, allt sköttes via mejlkontakt, åkte ner för insättning bara. Men vi gjorde dubbeldonation. Satta in 2 blastocyster varje gång. Frös ner överblivna så det blev mest FET vi gjorde. Sista embryot blev ett syskon.Vid bara ÄD måste man infinna sig 5 dagar innan för själva spermietillgången. 
    I Sverige går det kanske lite annorlunda till. Längre kö framför allt. Dyrare också. Och inga anonyma donatorer- dvs barnet kan vid 18 få reda på vem donatorerna var. 
    Chansen att bli gravid vid färskförsök med 2 blastisar är ca 55%. 

  • Thu 10 Nov 2022 22:11
    #2
    Jag är bara jag skrev 2022-11-10 21:44:29 följande:

    Vi gjorde det utomlands. Ingen kö, inga förbesök, hjälp med VUL och undersökningar av en privat gynekolog här i Sverige, allt sköttes via mejlkontakt, åkte ner för insättning bara. Men vi gjorde dubbeldonation. Satta in 2 blastocyster varje gång. Frös ner överblivna så det blev mest FET vi gjorde. Sista embryot blev ett syskon.Vid bara ÄD måste man infinna sig 5 dagar innan för själva spermietillgången. 
    I Sverige går det kanske lite annorlunda till. Längre kö framför allt. Dyrare också. Och inga anonyma donatorer- dvs barnet kan vid 18 få reda på vem donatorerna var. 
    Chansen att bli gravid vid färskförsök med 2 blastisar är ca 55%. 


    Tack snälla för att du delar med dig! Vilket land? Och vad kostar ett försök? Här verkar varje försök kosta runt 100 000 kr. 💸
  • Thu 10 Nov 2022 22:17
    #3
    misspiggi skrev 2022-11-10 22:11:35 följande:
    Tack snälla för att du delar med dig! Vilket land? Och vad kostar ett försök? Här verkar varje försök kosta runt 100 000 kr. 💸
    Tjeckien. Jag minns inte vad vi betalade, men långt,långt ifrån några 100000. Ett av skälen till varför vi valde just Tjeckien. De var billigare helt enkelt. Och väldigt enkla att ha med att göra. Bemötandet är minst lika viktigt. Att kontakten är enkel, att man blir lyssnad på, att man kan diskutera sig fram till saker. 
    Det bästa är att kolla runt på flera kliniker- både här och utomlands. Jämföra allt man tycker spelar roll. Gärna få referenser- prata med andra som gått på samma klinik. Fundera på vad man själv tycker är viktigast. Vissa matchar utseende och intressen nästan in absurdum. För andra kvittar det om donatorn kan spela gitarr som man själv.
Svar på tråden Berätta allt om äggdonation!