Anonym (???) skrev 2022-11-11 08:50:27 följande:
Kommer lukten från äcklig kudde? Köp ny kudde och nya örngott, ny borste osv.
Nej, kuddarna är rena och hyfsat nya, och de luktar inte. Borsten tvättar jag regelbundet.
Mrs Moneybags skrev 2022-11-11 08:59:27 följande:
Går hon och lägger sig med vått hår alternativt sätter upp håret medan det är vått? Prova att tvätta och föna torrt efteråt, så att ingen fukt är kvar på hårbotten.
Hur ofta tvättar hon håret?
Nej, lägger sig inte med vått/uppsatt hår. Hon har tvättat ca 2 gånger i veckan innan, men nu blir det oftare då det luktar så illa.
Anonym (Också) skrev 2022-11-11 09:24:26 följande:
Jag hade så när jag var i de tidiga tonåren. Fattade aldrig vad det berodde på och vågade aldrig fråga nån. Skämdes massor och undrade om andra kände lukten. Försökte att inte resa mig så huvudet viftade för nära någon för det var så jag själv kände lukten; föra huvudet bakåt och lukta samtidigt typ. Hade nästan glömt bort det tills jag läste tråden.
Antar att det har att göra med typ talgkörtlar eller så. Hormoner som kommer igång eller nåt. Maskerade med parfymerade schampon, tvättade håret typ varje dag, då var det mindre lukt.
Hon tycker själv det är jobbigt och pinsamt så jag vill ju gärna få bort det...
Anonym (oihagehäa) skrev 2022-11-11 09:36:45 följande:
Byt kudde, hårborste etc. Värt att testa iaf.
Testa ett milt schampo, inte bara en gång utan flera. Jag har mjäll och använder Daxxin, men spär t det med vatten innan jag använder det. Ofta kokar jag vatten som får svalna och så häller jag i det i flaskan så blir det enklare.
Min frisör berättade att många barn luktade illa numer pga att många köper microfiberhanddukarna som man knäpper med en knapp och så går de med det för länge. Håret ska enkom kramas ur och möjligen ha en handduk på tills det slutar droppa, sen lufttorka helt innan läggdags eller föna torrt.
En period använde jag NoPoo metoden men det blev för bökigt med mjället. Man tvättar med balsam bara, gnuggar in i hårbotten och låter sitta två min, sköljer av. Vid mjäll sas det att man skulle blanda bikarbonat i balsamet och sen göra likadant som ovan vid tvätt och därefter skölja med äppelcidervinäger blandat med vatten. Jag stod inte ut med doften av äppelcidervinägret i håret så jag använde citronvatten istället.
Man kan även testa med att emellan hårtvättarna badda med citronvatten i hårbottnen.
Rituals har också bra schampon som doftar mycket, dyra men dryga. jag som har mycket hår behöver bara en tiokronas stl (om jag inte vart ute på skogstur ett par dagar så håret är extra fett) så kostnaden blir ungefär densamma i slutändan ändå.
Forever har ett schampo som också är superbra, men väldigt dyrt. Dock är det om möjligt ännu drygare än Rituals schampon.
Har inga äckliga kuddar eller borstar, och ingen microfiberhandduk. Hon går inte med handduk i håret länge heller, någon minut kanske.
NoPoo tror jag gör saken värre, har själv testat det och mitt hår blev katastrof och luktade otvättat vad jag än gjorde. Hon har samma hårkvalitet och tjocklek som jag. Lockigt och långt samt jättetjockt.
Ska testa med citron eller äppelcidervinäger!