• Anonym (Snål?)

Är det snålt att bjuda hem istället för ut på dejt?

Är det snålt av mig att bjuda hem en dam på middag istället för att bjuda ut en dam  på middag? 

Anledningen jag gör det är att jag känner mig hemma, inte främst att det blir billigare.

Om du hade blivit inbjuden på middag istället för utbjuden på middag hade du då tänkt vilken snål jävel? 

• Svar på tråden Är det snålt att bjuda hem istället för ut på dejt?
  • Anonym (E)

Nej, jag hade inte tyckt att det var snålt men är det första dejten om ni inte känner varandra skulle jag undvika det pga förväntningarna som kan uppstå. Hon kan känna sig pressad, att vara hemma hos en man är en utsatt situation. Japp nu kommer folk skrika feministdravel men kan inte räkna hur många vänner och bekanta som är försiktiga, med allt rätt.

Känner vi varandra lite hade jag tagit en hemmamiddag över ute varje dag

• Anonym (T)
    Anonym (Snål?) skrev 2022-11-11 09:15:18 följande:

Är det snålt av mig att bjuda hem en dam på middag istället för att bjuda ut en dam  på middag? 

Anledningen jag gör det är att jag känner mig hemma, inte främst att det blir billigare.

Om du hade blivit inbjuden på middag istället för utbjuden på middag hade du då tänkt vilken snål jävel? 

Nej, inte i det skedet, hade jag tänkt så.

Sedan hade jag inte velat ha en första dejt hemma hos någon jag inte känner.
  • Anonym (?)
    Anonym (Snål?) skrev 2022-11-11 09:15:18 följande:

Inte snål men om vi inte träffats innan och jag kände mig trygg  med honom hade jag tackat nej till hembesök

Sen hade det nog runnit ut i sanden på sikt med en kille som inte känner sig komfortabel på uteställen.

Om vi senare kör ett hembesök och det är vatten och uppvärmda rester hade jag nog börjat fundera hur han prioritetar
  • Anonym (Ida)

Jag hade inte velat gå hem till någon jag inte känner på första dejt.
    Men första dejt hade inte heller behövt vara middag. Hade kunnat träffas över en fika eller promenad.

• Anonym (Snål?)
    Anonym (E) skrev 2022-11-11 09:19:05 följande:

Nej, jag hade inte tyckt att det var snålt men är det första dejten om ni inte känner varandra skulle jag undvika det pga förväntningarna som kan uppstå. Hon kan känna sig pressad, att vara hemma hos en man är en utsatt situation. Japp nu kommer folk skrika feministdravel men kan inte räkna hur många vänner och bekanta som är försiktiga, med allt rätt.

Känner vi varandra lite hade jag tagit en hemmamiddag över ute varje dag

Anonym (T) skrev 2022-11-11 09:21:56 följande:

Anonym (?) skrev 2022-11-11 09:22:39 följande:
    Inte snål men om vi inte träffats innan och jag kände mig trygg  med honom hade jag tackat nej till hembesök

Sen hade det nog runnit ut i sanden på sikt med en kille som inte känner sig komfortabel på uteställen.

Om vi senare kör ett hembesök och det är vatten och uppvärmda rester hade jag nog börjat fundera hur han prioritetar

Anonym (Ida) skrev 2022-11-11 09:27:15 följande:

Men första dejt hade inte heller behövt vara middag. Hade kunnat träffas över en fika eller promenad.

Anledningen att jag vill det är inte att jag försöker få till sex på första dejten utan att jag tror jag ger bäst intryck i min hemmiljö. Men förstår givetvis att det är otryggt för henne så det är mer av en önskan.

Men tänk att det är första riktiga dejten jag bjudit in dig på, MEN vi känner varandra sen tidigare och har "hookat up" ett trettiotal gånger varav du har tagit initiativet till det 29 av de gångerna. Så du känner dig förhoppningsvis rätt bekväm i mitt sällskap redan. Är jag snål som inte bjuder ut utan bjuder in?
  • Anonym (T)
    Anonym (Snål?) skrev 2022-11-11 09:40:47 följande:

Anledningen att jag vill det är inte att jag försöker få till sex på första dejten utan att jag tror jag ger bäst intryck i min hemmiljö. Men förstår givetvis att det är otryggt för henne så det är mer av en önskan.

Men tänk att det är första riktiga dejten jag bjudit in dig på, MEN vi känner varandra sen tidigare och har "hookat up" ett trettiotal gånger varav du har tagit initiativet till det 29 av de gångerna. Så du känner dig förhoppningsvis rätt bekväm i mitt sällskap redan. Är jag snål som inte bjuder ut utan bjuder in?

Vad menar du med ?hookat up??

• Anonym (förväntningar)

När man blir hembjuden till en man så vet man att han till 99% (underförstått) förväntar sig sex. Därför är det lite känsligt att bjuda hem någon och därför tackar jag inte ja till en sådan dejt om vi inte har kommit så långt att även jag är öppen för sex. För min personliga del är det efter ca 1-2 månader och 4-5 dejter, men det där skiljer sig rejält mellan olika personer förstås. 

Om man redan känner varandra väl på ett kompisplan som går över till dejtande är det en helt annan sak. 

• Anonym (E)
    Anonym (Snål?) skrev 2022-11-11 09:40:47 följande:

Ja det är det första rådet för kvinnor som dejtar = att alltid träffas först på neutral plats.

I den situationen hade jag inte haft problem med att vara hemma. Lättare att lära känna varandra och inget störande bakgrundsljud.

• Anonym (Nej)

Nej, naturligtvis inte, åtminstone om man är en normal kvinna och inte en gold digger som förväntar sig att bli överöst med pengar i olika former.

• Anonym (Nej)
    Anonym (T) skrev 2022-11-11 09:44:09 följande:

Vad menar du med ?hookat up??

Sex antagligen.
Svar på tråden Är det snålt att bjuda hem istället för ut på dejt?