• Mrskos

Flytta utomlands

Jag har inget i Sverige. Ingen familj, ingen man, barn etc. inga vänner. Jobbar på hemtjänst i 2 år. Trivs ibland och ibland vantrivs. Är trött på livet, jobbet och allt här i Sverige.

Jag tänkte flytta till Tyskland. Har fått jobberbjudande där men jag undrar vad händer med mina räkningar här? :/ Har CSN, klarna och remeber lån.

Hur gör man när man flyttar utomlands? Alltså steg för steg, vad ska man göra? Tänker inte på själva flytta utan det här med myndiheter.

Ska jag skriva ut mig från Sverige?

Kan man jobba utomlands vitt och vara kvar skriven här?

Hoppas få svar på minA frågor

• Svar på tråden Flytta utomlands
  • Daisy28

När du fått jobb, bostad och flyttat ändrar du din folkbokföring hos skatteverket. Så mycket ner är det inte. Exakt  hur det funkar i Tyskland vet jag inte. Du är fortfarande skyldig att betala dina räkningar.

Ja, du kan jobba i Tyskland och bo, samt då skatta mm, i Sverige. Undvik att bo och jobba i Tyskland och vara skriven i Sverige om det gäller längre tid, 6 mån+. Kan bli trassligt med allt från skatt till sjukvård.  

• Anonym (Liy)

Dina räkningar ska du såklart fortsätta betala, eller menar du hur de ska skickas? Det bästa är väl att anmäla att du vill ha dem digitalt om det är så att du får på papper nu.
    Ring Skatteverket och prata med dem om hur allt fungerar? 

• Stooler

Jag har inget i Sverige. Ingen familj, ingen man, barn etc. inga vänner. Jobbar på hemtjänst i 2 år. Trivs ibland och ibland vantrivs. Är trött på livet, jobbet och allt här i Sverige.

Jag tänkte flytta till Tyskland. Har fått jobberbjudande där men jag undrar vad händer med mina räkningar här? :/ Har CSN, klarna och remeber lån.

Dina räkningar kommer alltid vara dina. Betalar du dem inte så går de till Kronofogden!

Hur gör man när man flyttar utomlands? Alltså steg för steg, vad ska man göra? Tänker inte på själva flytta utan det här med myndiheter.

Ska jag skriva ut mig från Sverige?

Kan man jobba utomlands vitt och vara kvar skriven här?

Att flytta inom EU är betydligt enklare än att flytta utanför. Svensk lagstiftning säger att om du på förhand vet att du skall bo utomlands 6 mån. eller mer så skall du skriva ut dig, Skatteverket har blanketter för ändamålet.

Men, det är jättemånga som inte bryr sig om att göra det, det finns egentligen inga större risker eftersom det inte är gränskontroller inom EU. Du kan stå kvar som folkbokförd i Sverige och anmäla "särskild postadress" (din tyska adress) hos Skatteverket. Det är ju inte säkert att du trivs i ditt nya land. Det värsta som kan hända är att Skatteverket tvångsutskriver dig, det är lite trassligt om man kommer till Sverige igen då processen att bli återinskriven kan vara lite strulig.

Det som kan ställa till det lite är sjukvård. Du har rätt till akutsjukvård i Tyskland som EU-medborgare. Men du måste ha "blå kortet" med dig från Försäkringskassan.

Det kan vara lite knepigt med att öppna bankkonto i ett annat land om man inte är resident. Om inte din arbetsgivare fixar det så är det bästa att ha ett konto hos en Internetbaserad bank som ex. Revolut innan du flyttar.

Lycka till!

• Anonym (O)

Skriv inte ut dig! Jag jobbade i England ett år (det här var innan Brexit) och blev varnad för att skriva ut mig de som gjorde det fick problem. 

Jag gjorde inget speciellt när jag flyttade, jag var skriven hos mina föräldrar, hade kvar mitt svenska bankkonto och betalade räkningar som vanligt. Är det ett EU land är det bara att åka. 

• Kockobello

Flytta till Asien istället. Varmt och skönt och mycket bättre.

Svar på tråden Flytta utomlands