• Fri 11 Nov 2022 17:23
    8364 visningar
    5 svar
    5
    8364

    Obesitascentrum

    Har ni erfarenheter kring egenremiss till fetmabehandling i Göteborg?
    Har efter flera års försök till viktnedgång kommit till insikt att jag inte klarar det på egen hand. 2018 gick jag ner närmare 30kg med motivationen att om inte jag klarade det då, så skulke jag förlika mig med en eventuell operation.

    Barn 3 kom och av anledningar så har jag gått upp 45kg och väger mer än någonsin. Jag har det senaste åren varit redo och försökt gå ner i vikt flera gånger, utan resultat och nu skickade jag egenremiss.

    De vill nu ha kompletterande prover och mer information som gör att jag måste vända mig till min vc, vilket gör mig matt eftersom det är nästintill omöjligt att boka tid hos dem.

    Men i alla fall, hur har det gått för er att söka hjälp i Göteborg? Hur lång tid kan jag förvänta mig att det tar? Har ni fått remiss skickad via VC eller annan instans? Vill veta så mycket som möjligt hur detta går till.

  • Svar på tråden Obesitascentrum
  • Fri 11 Nov 2022 18:34
    #1

    Byt V.c, gå privat eller skicka in prover via Werlabs.

  • Sat 12 Nov 2022 22:13
    #2
    Jag är bara jag skrev 2022-11-11 18:34:25 följande:

    Byt V.c, gå privat eller skicka in prover via Werlabs.


    Hur vet man vilka prover som behövs?
    Jag ska testa ringa vc på måndag, min upplevelse är att de flesta vårdcentraler i Göteborg är svårbokade.
    Har du erfarenhet?
  • Sun 13 Nov 2022 14:42
    #3
    Äppeljuicen skrev 2022-11-12 22:13:29 följande:
    Hur vet man vilka prover som behövs?
    Jag ska testa ringa vc på måndag, min upplevelse är att de flesta vårdcentraler i Göteborg är svårbokade.
    Har du erfarenhet?
    Har de inget sagt om vilka prover som fattas? Hmm... då kan det ju bli lite svårare. Men det borde de ju kunna svara på via mejl och då har du ju en lista att vidarebefordra till en annan V.c eller läkare.
    Jag har erfarenhet av V.c och läkare som inte velat elelr kunnat hjälpa och då har jag gått privat. Werlabs vet jag många som utnyttjat, dock inte jag själv. Man kan även få remiss från en privat läkare och bara ta proverna på sin egen V.c. Det har jag gjort. Då krävdes ingen bokning alls.
  • Anonym (Lotta­)
    Sun 27 Nov 2022 20:46
    #4

    Det finns ju Yazen appen där läkare dietist beteendepsykolog och Pt hjälper till med viktnedgång.
    Jag har fått utskrivet Ozempic där som gör att jag går ner i vikt på ett enkelt sätt.
    Jag klarar inte gå ner i vikt själv
    Kan inte räkna hur många dieter jag testat genom åren. 


    Nu förstår jag att jag saknar något mättnadshormon som jag nu får genom Ozempic.

    Tog en vecka från att jag registrerade mig till jag fick börja med medicin.

  • Mon 26 Dec 2022 00:16
    #5

    Hej!

    Nu har inte jag opererat mig i Göteborg, men skickade egenremiss till det landstinget jag tillhör. 
    Just för att slippa vänta på VC, hela tiden! 

    Du kan inte kontakta överviktscentrum där i Göteborg och be dom skicka remiss för provtagning? Jag fick hem en hälsodeklaration som dom ville att jag fyllde i grundligt men inget om kompletterade prover utan det tog dom.

    Bästa är att du ringer dom och frågat, dom brukar vara väldigt hjälpsamma och trevliga har jag erfarenhet av :)

    Lycka till!

Svar på tråden Obesitascentrum