-
Är i v35 och blev bjudna till kompisar med två barn varav den ena har vattkoppor, den andra inte fått ännu..Är det ok att träffa dem? Jag har haft v-koppor redan, men hört att man lätt får Bältros när man är gravid. Stämmer det?
-
Svar på tråden Ok att träffa barn med vattkoppor?
-
Nej om de har vattkoppor så ska du nog inte träffa dom nu. Risken att du får bältros finns ju där och som gravid ska man undvika det. Du är nära bf också och efter ett sånt utbrott med blåsor så blir man rätt sliten. Bältros kan bli riktigt besvärligt för vissa så undvik all sån smitta nu.
-
Ja jag håller med, undvik. Jag fick bältros efter att ha träffat ett syskonbarn som blivit frisk från vattkoppor, men fortf smittade. Jag var inte gravid då som väl var.
-
Det ska äl egenligen inte vara någon fara om man haft det själv men det är ju dumt att chansa.
-
ett tips ring sjukvårdsupplysningen och fråga det vet med säkerhet.
kram -
Frågade min BM och hon sa att det inte var någon fara om man har haft det.
Bältros är ovanligt att man får och då endast om man har nedsatt imunförsvar, -
Jag var i 7 månaden när min dotter på 2 år fick vattkoppor. Det var ingen fara för varken mig eller bebisen eftersom jag hade haft vattkoppor.
-
Tack för era svar!!! Jag tog det säkra före det osäkra så det får bli en våffeldag nästa helg istället!
Enligt sjukvårdsupplysningen var risken att smittas av bältros väldigt liten, men i värsta, värsta fall kunde lill*n i magen få vattkoppor efter förlossningen om jag ändå skulle bli smittad. Ville inte chansa, men nu får vi alla äta våfflor igen snart!
-
Mina barn har nyss haft vattkoppor och jag tog då reda på vad som gäller ang bältros.
Läs
www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx
Alltså INGEN med vattkoppor smittar en så den får bältros!!
De som får bältros får det av sitt egna vattkoppsvirus (som de hade som barn kanske), och sedan ligger i kroppen och "väntar" på att bryta ut tex om man är nedsatt av annan anledning.
Dock kan en med bältros smitta en annan så den får vattkoppor om personen inte haft det. -
jobbar på dagis och nästan alla barn har fått vattenkoppor. ringde min barnmorska idag, hon sa att det inte är farligt förrens veckorna innan förlossning. Så jag kunde fortsätta arbeta. MVH Sofie
-
ÅsaGåsaC: Tack för det!! Tur att man får lära sig något nytt varje dag!!
-
tror inte att det skall vara någon fara för dig att träffa de två barnen, men du kanske ska undvika det ändå.