• Anonym (Anonym)

När jag är ledsen för något struntar jag i allt

Om jag blir ledsen för något eller får ångest blir jag så ledsen så jag kan sitta och glo i timmar och inte göra någonting. Får inte för mig att göra något. Jag struntar till och med i att äta och dricka om det är något riktigt jobbigt. Ja jag gör ju det till slut men då är det kanske 8 på kvällen. 

Hur kommer jag ut detta beteende? Att bara göra är inte lätt. 

Man kan ju nästan tro att jag har adhd men jag är utredd och det har jag inte. Men drag lär jag säkert ha. Men det sägs ju att alla har det. 

Hur ska jag göra? Terapi får jag inte och orkar ändå inte, jag vill bara ha lite råd av andra som kanske varit i samma situation. 

• Svar på tråden När jag är ledsen för något struntar jag i allt
  • Anonym (Jorå)

Ja, så är det. Händer det jobbiga saker så mår man dåligt. 

Men om du blir väldigt ledsen av saker som de flesta anser vardagliga tycker jag att du ska söka hjälp. Likaså om det är ångest i ordets kliniska betydelse som du menar. Det finns strategier för att hantera ångest och som gör en mindre förlamad av den. Mot ångest finns dessutom väl beprövad och ofta effektiv behandling via nätet. 

• Anonym (e)

Det har noll med ADHD att göra... Helt normal reaktion.

Se till att alltid ha lätttillagad eller lättäten mat hemma

• Anonym (Anonym)
    Mannagrynet1 skrev 2022-11-12 15:41:44 följande:

Det kallas LIVET. Inte konstigt med detta, du är så curlad av samhället att minsta lilla fis på tvären ska utredas eller vara någon diagnos.

Du ska nog vara tyst innan du vet vad det handlar om. Reagerar ju såklart intee så på små skitsaker. Men det känns som ingen annan är sådan.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (e) skrev 2022-11-12 16:03:46 följande:

Det har noll med ADHD att göra... Helt normal reaktion.

Se till att alltid ha lätttillagad eller lättäten mat hemma

Ja det kanske det är. Man ifrågasätter sig själv mycket efter över 15 år i psykiatrin. Fick besvär med ångest efter streptokockinfektion (pandas) och har nyligen fått veta det var därför då jag har klankat ner på mig själv sedan dess, tills nu. Vet liksom inte hur andra är. Tack för du sa det. Då är man inte ensam om det iallafall.
  • Anonym (e)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-11-12 19:04:46 följande:
    Ja det kanske det är. Man ifrågasätter sig själv mycket efter över 15 år i psykiatrin. Fick besvär med ångest efter streptokockinfektion (pandas) och har nyligen fått veta det var därför då jag har klankat ner på mig själv sedan dess, tills nu. Vet liksom inte hur andra är. Tack för du sa det. Då är man inte ensam om det iallafall.

Ah det är du.

Det är vanligt med ångest/dåligt mående att ha svårt att göra saker. Absolut

• Anonym (Anonym)
    Anonym (e) skrev 2022-11-12 19:08:45 följande:

Ah det är du.

Det är vanligt med ångest/dåligt mående att ha svårt att göra saker. Absolut

Har inte skrivit så mkt om det innan här så det vet jag inte. Ja , fast många verkar ju vara tvärtom med. De går bara till gymmet och så är allt bra. 
  • Anonym (e)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-11-12 19:17:40 följande:
    Har inte skrivit så mkt om det innan här så det vet jag inte. Ja , fast många verkar ju vara tvärtom med. De går bara till gymmet och så är allt bra. 
    Nej, va? gym kan lindra för vissa men det är ändå inte ok eller lätt
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (e) skrev 2022-11-12 19:35:46 följande:
    Nej, va? gym kan lindra för vissa men det är ändå inte ok eller lätt
    Inte vet jag, men det verkar så. 
  • Anonym (e)

Sluta jämföra dig med andra  och hitta en ångestlindrande metod

• Anonym (Gammalt)

Sen jag brände ut mig för över 20 år sedan har jag aldrig blivit densamma. Dalar kommer och går. Har blivit diagnostiserad med kronisk depression och äter ssri-preparat sen många år tillbaka. Jobbar dock heltid och ibland märker jag inte jag varit i en dal förrån jag har flera månaders jobb liggandes (vissa uppgifter) samt att jag kanske inte heller dammsugit på ett par månader och högen av färdigmatsförpackningar vuxit sig stora.

Men jag har lärt mig leva med det. Den ständiga förlamande tröttheten och tillbaka dragandet från socialt samspel. Sen min mor dog har jag nog inte skrivit mer än två tre inlägg på fb exempelvis..

• Anonym (hamb)
    Anonym (Gammalt) skrev 2022-11-12 20:33:19 följande:

Sen jag brände ut mig för över 20 år sedan har jag aldrig blivit densamma. Dalar kommer och går. Har blivit diagnostiserad med kronisk depression och äter ssri-preparat sen många år tillbaka. Jobbar dock heltid och ibland märker jag inte jag varit i en dal förrån jag har flera månaders jobb liggandes (vissa uppgifter) samt att jag kanske inte heller dammsugit på ett par månader och högen av färdigmatsförpackningar vuxit sig stora.

Men jag har lärt mig leva med det. Den ständiga förlamande tröttheten och tillbaka dragandet från socialt samspel. Sen min mor dog har jag nog inte skrivit mer än två tre inlägg på fb exempelvis..

Det kommer finnas nåt annat för dig framöver. jag lovar!! jag tror att det som tynger dig kan försvinna. Hjärta
  • FilippaFL
    Anonym (Gammalt) skrev 2022-11-12 20:33:19 följande:

Hoppas att du ska få må bättre igen Hjärta
  • Anonym (Hjortronsylt)

Långt ifrån ensam och känslan när man fastnat är obehagligt när man stannar upp tittar i tomma intet medans världen rullar på, det behöver varken vara diagnos bakomliggande el depression. Utan något kroppen är i behov av pga utmattning och det kan lätt uppfattas som ångest el annat dylik. Har någon kollat dina värden? Tänker mer på att man gör alltid sånt först innan någon utredning ska göras, annars har utredarna gjort saker i fel ordning. D vitaminbrist, järn, b vitamin? 

• Anonym (66:a)

Jodå jag känner igen det. Ibland tar det en hel dag att få på mig kläder och jag dricker bara kaffe. Det är som att hjärnan kopplar ur och jag kan inte lista ut vad jag ska göra först av morgnsysslor för att starta dagen. Det blir bara morgonrock och kaffe.  Inget mer. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (66:a) skrev 2022-11-13 05:53:09 följande:

Jodå jag känner igen det. Ibland tar det en hel dag att få på mig kläder och jag dricker bara kaffe. Det är som att hjärnan kopplar ur och jag kan inte lista ut vad jag ska göra först av morgnsysslor för att starta dagen. Det blir bara morgonrock och kaffe.  Inget mer. 

Anonym (Hjortronsylt) skrev 2022-11-13 00:21:48 följande:

Långt ifrån ensam och känslan när man fastnat är obehagligt när man stannar upp tittar i tomma intet medans världen rullar på, det behöver varken vara diagnos bakomliggande el depression. Utan något kroppen är i behov av pga utmattning och det kan lätt uppfattas som ångest el annat dylik. Har någon kollat dina värden? Tänker mer på att man gör alltid sånt först innan någon utredning ska göras, annars har utredarna gjort saker i fel ordning. D vitaminbrist, järn, b vitamin? 

Skönt att höra att jag inte är ensam om det här. Det är säkert instagram osv som påverkat mig. Allt ska se så perfekt ut. 

Jo jag har perioder utmattning. Så fort jag använt upp för mycket energi blir jag sådan. Då kommer ångesten och att jag inte får något gjort. De tror att jag kan ha lättare ME/CFS. 

Tycker det är så svårt att ibland veta vad som är vad när ångesten kommer krypande. Om jag är utmattad igen. Eller om jag faktiskt har ångest. men jag lär väl mig med tiden. 

Svar på tråden När jag är ledsen för något struntar jag i allt