• Anonym (Förvirrad)

Kan någon hjälpa mig med schemat?

Har fått ett 6 veckors schema som är nytt och verkar skeptisk om den stämmer. 
    Jag har räknat timmarna, 248 timmar.
    I mitt kontrakt står det 38,15 timmar/vecka.
    Är det rätt eller för mycket? För timmarna känns mer än det gamla schema 

• Svar på tråden Kan någon hjälpa mig med schemat?
  • Aniiee

Låter som att något blivit fel. 38 timmar i veckan i 6 veckor blir 228. Är det verkligen 38,15 timmar i veckan, eller är det 38 timmar och 15 minuter? Hur som helst blir ju inte det ytterligare 20 timmar utan antingen 54 eller 90 minuter till.

Kan ju finnas avtal där det ska vara ok med mer tid en period och mindre tid andra, så länge som totala tiden för året blir rätt men jag vet inte hur mycket det får diffa i sånna avtal. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (...)

Rast? Hur lång sådan har du?

• Anonym (B)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-11-13 01:10:25 följande:
    Kan någon hjälpa mig med schemat?

Har fått ett 6 veckors schema som är nytt och verkar skeptisk om den stämmer. 
    Jag har räknat timmarna, 248 timmar.
    I mitt kontrakt står det 38,15 timmar/vecka.
    Är det rätt eller för mycket? För timmarna känns mer än det gamla schema 

Har du räknat bort lunchrasten?
  • Anonym (Kia)

Om man tar 248/6 får man att du jobbar 41.33 i veckan vilket innebär 41 timmar och 20 minuter. Men som några frågat är rast borträknat? 

• Anonym (Förvirrad)

Rasten är 30 min men har ingen rast helgen, så 7 dagar under detta schema har jag ingen rast

• Anonym (Förvirrad)

Så 21 dagar har jag rast, 30 min

• Anonym (Katinka)

Fråga er HR/bemanningsavdelning istället. Oftast är personalsystemen byggda så att man inte kan schemalägga mer eller mindre än vad man är anställd på.
    Dock är 38:15 ett något udda heltidsmått, jobbar du jour? Beredskap? Såna pass räknas inte alla timmar, i vissa avtal. Det kan också påverka.
    Men dryfta dina funderingar med chef eller bemanning så får du svar på exakt hur det är beräknat och varför. 

• Anonym (Kia)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-11-13 19:53:47 följande:

Så 21 dagar har jag rast, 30 min

248h - 10,5 (rast) = 237,5 / 6 = 39,58

så då jobbar du ff mer om vi räknar bort rasten 
  • Anonym (Förvirrad)

Tack för svar. Då vet jag. Ska ta upp detta med dem

Svar på tråden Kan någon hjälpa mig med schemat?