• Anonym (Separation)

Bo i liten trea = två barn

Hej! 
    Jag ska separera från mannen och har hittat en liten lägenhet jag gillar. Det är en trea men på bara 60 Kvm. Jag tänker att barnen får egna rum och jag bor i vardagsrummet. Barnen är 8 och 5 år gamla. Det ena rummet är mycket större än det andra så min tanke är att de får varva, köra stora rummet typ ett halvår var. kanske att stora barnet får börja, mintingen vill ofta vara med mig ändå. 

eller är det bättre att jag och minstingen delar sovrum och och bara stora barnet får eget rum? På så sätt håller vi vardag fritt. 

ett alternativ är att flytta till ett Billigare område och köpa större lägenhet men jag är inte så sugen på det  

hur hade ni gjort? 

• Svar på tråden Bo i liten trea = två barn
  • svanilj

Om du känner dig bekväm med att bo i vardagsrummet så ge barnen varsitt rum. Det större barnet kan få det större rummet, när det barnet kommer upp mer i åldern så kan man byta.. då har de flesta barn bara en säng + skrivbord och inte så mycket mer som tar plats ändå. 

Sen kan jag tycka att barn som inte är i tonåren inte behöver ha egna rum. Gör det större rummet mysigt och smidigt att dela så kan du ta det mindre? Om du inte känner dig väldigt pepp på att sova i vardagsrummet förstås. 

• Anonym (T)

Fast tror inte åttaåringen är så sugen att ha sin 5-åriga bror eller syster springandes i samma rum när hen är där med sina kompisar. Skiljer rätt mycket på en åttaåring och femåring.

• Anonym (S-G)

Jag hade tagit det lilla rummet och barnen delat på det större.
    Du kan leta större lägenhet, eller flytta ut i vardagsrummet när barnen blir större.

• Anonym (Bibbi)

Nu är mina barn yngre, två och snart fem, men vi bor liknande. De sover båda i stora sovrummet, sedan har jag har gjort lekrum i vardagsrummet till minstingen. Vi har fått trycka ihop soffgruppen lite, men oftast är det bara jag och barnen, så då får vi plats ändå. 

• Anonym (Separation)
    svanilj skrev 2022-11-13 09:21:10 följande:

Om du känner dig bekväm med att bo i vardagsrummet så ge barnen varsitt rum. Det större barnet kan få det större rummet, när det barnet kommer upp mer i åldern så kan man byta.. då har de flesta barn bara en säng + skrivbord och inte så mycket mer som tar plats ändå. 

Sen kan jag tycka att barn som inte är i tonåren inte behöver ha egna rum. Gör det större rummet mysigt och smidigt att dela så kan du ta det mindre? Om du inte känner dig väldigt pepp på att sova i vardagsrummet förstås. 

Är lite kluven, det är öppen planlösning så vardagsrummet och köket är i ett.  vilket Kanske gör mig mindre pepp (blir Ju lite extra viktigt att bädda sängskåp/bäddsoffa direkt). Men är väl en vanesak tänker jag. Om jag bor i vardagsrummet tänkte jag försöka få plats med sängskåp, men svårt att veta om det får plats i förväg. Delar jag rum med mindtingen så tänkte jag sikta på 2 st 80 sängar som man kan göra till dubbelsäng om Man skulle önska i framtiden 

optimalt hade ju varit att skaffa en 4:a men dröjer nog 2-3 år innan jag har råd med en större lägenhet där vi vill bo. 

• Anonym (Separation)
    Anonym (T) skrev 2022-11-13 09:23:52 följande:

Fast tror inte åttaåringen är så sugen att ha sin 5-åriga bror eller syster springandes i samma rum när hen är där med sina kompisar. Skiljer rätt mycket på en åttaåring och femåring.

Jag tänker som du. De delade till ganska nyligen. Fick egna rum för något år sen när jag och barnens pappa flyttade till större tillsammans. det har funkat klockrent för dem att Dela innan men nu när de nyligen fick egna rum känner jag lite att jag inte vill ta det ifrån dem. Sen vill jag att stora barnet ska kunna dra sig undan och göra läxorna i lugn och ro etc. Känner att denna ålder lite är brytpunkten. 

men kanske ska fråga dem om de Är okej med att dela, som de gjorde innan.

• Anonym (Separation)
    Anonym (S-G) skrev 2022-11-13 09:24:58 följande:

Jag hade tagit det lilla rummet och barnen delat på det större.
    Du kan leta större lägenhet, eller flytta ut i vardagsrummet när barnen blir större.

Vi kommer att försöka köpa större lägenhet om 2-3 år vilket borde vara görbart. men är inte jättesugen på att låta dem dela igen. De fick nyligen egna rum när jag och barnens pappa flyttade tillsammans. så känns tråkigt att ta det ifrån dem. 

• Anonym (Missy)

Fungerar utmärkt att bo i en 3a med bara två barn. Barnen får sovrummen och som vuxen sover man i vardagsrummet. När jag separerade flyttade jag först till en 2a med 4 barn, det var trångt men fungerade. 3 mindre barnen delade på sovrummet och äldsta sov i vardagsrummet med mig.

1 år senare flyttade jag till en liten 3a och där har jag nu bott i 11 år. Numera med 3 barn, äldsta flyttade hemifrån för ca 8 år sen för att studera i ett annat land. 19 åringen har eget sovrum,16åringen och 14 åringen (samma kön) delar på ett sovrum och jag sover själv i vardagsrummet. Nu är barnen så stora att vi skulle behöva ett rum till, å andra sidan så det äldsta hemmaboende barnet flyttar hemifrån inom 1 år så snart får de egna rum. Faktum är att jag har börjat titta efter en tvåa och när jag bara har två barn hemma blir det förmodligen flytt till en tvåa istället för att spara pengar. 

• Anonym (Alva)

Jag hade valt att det stora rummet med yngsta dottern, och äldsta får det lilla sovrummet. Då kan barnen röra sig fritt i kök/vardagsrum om du är kvar i sängen eller behöver vara ifred och stänga om dig. 

Det blir inte optimalt när man skiljer sig, och det måste barnen också förstå. Man behöver inte utplåna sig själv för att barnen ska få allt. De kommer att bo där varann vecka, du ska bo där 100%. 

• Anonym (Separation)
    Anonym (Missy) skrev 2022-11-13 09:43:45 följande:

Fungerar utmärkt att bo i en 3a med bara två barn. Barnen får sovrummen och som vuxen sover man i vardagsrummet. När jag separerade flyttade jag först till en 2a med 4 barn, det var trångt men fungerade. 3 mindre barnen delade på sovrummet och äldsta sov i vardagsrummet med mig.

1 år senare flyttade jag till en liten 3a och där har jag nu bott i 11 år. Numera med 3 barn, äldsta flyttade hemifrån för ca 8 år sen för att studera i ett annat land. 19 åringen har eget sovrum,16åringen och 14 åringen (samma kön) delar på ett sovrum och jag sover själv i vardagsrummet. Nu är barnen så stora att vi skulle behöva ett rum till, å andra sidan så det äldsta hemmaboende barnet flyttar hemifrån inom 1 år så snart får de egna rum. Faktum är att jag har börjat titta efter en tvåa och när jag bara har två barn hemma blir det förmodligen flytt till en tvåa istället för att spara pengar. 

Vad fint att det funkade så bra för er. en tvåa är absolut en nödlösning här med känner jag. Vi prioriterar område, och det är väldigt dyrt där vi bor... men allrahelst en trea känner jag.., 
  • Anonym (Separation)
    Anonym (Alva) skrev 2022-11-13 09:55:41 följande:

Jag hade valt att det stora rummet med yngsta dottern, och äldsta får det lilla sovrummet. Då kan barnen röra sig fritt i kök/vardagsrum om du är kvar i sängen eller behöver vara ifred och stänga om dig. 

Det blir inte optimalt när man skiljer sig, och det måste barnen också förstå. Man behöver inte utplåna sig själv för att barnen ska få allt. De kommer att bo där varann vecka, du ska bo där 100%. 

ju mer jag tänker på det, desto mer känner jag att detta kanske är den bästa lösningen. Minstingen är fortfarande inte helt trygg att sova själv vilket ofta resulterar i att hon sover i vår säng. vilket kanske inte blir optimalt om man själv sover i en bäddsoffa....
  • minst

Jag hade låtit det äldre barnet få det lilla sovrummet och så hade jag bott med det lilla barnet i det större rummet. Jag tänker att 5 åringen har mer/fler/större leksaker och dessutom kanske du kan få plats med ett bra skrivbord som både du och barnen kan använda. Jag hade valt att ha en familjevåningsäng, med en bredare säng nedtill (tror 120-140 cm nedtill och 90 cm i överslafen). Då får du och barnet varsin säng men du får ändå en så stor säng att något av barnen kan smyga in till dig på natten utan att störa alltför mycket. Ibland kan det bästa vara att flytta in utan att bestämma innan. När man väl är på plats kan det kännas annorlunda. Oavsett hur du gör så tror jag att den trea räcker till, gott och väl.

• Anonym (Alva)
    Anonym (Separation) skrev 2022-11-13 10:06:11 följande:
    ju mer jag tänker på det, desto mer känner jag att detta kanske är den bästa lösningen. Minstingen är fortfarande inte helt trygg att sova själv vilket ofta resulterar i att hon sover i vår säng. vilket kanske inte blir optimalt om man själv sover i en bäddsoffa....
    Börja så. Inget är skrivet i sten, du kan ändra om det inte fungerar. I den åldern ville våra barn gärna sova hos oss.
  • Anonym (Separation)

Först och främst, tack för alla svar. Det blir nog så att jag och yngsta barnet dela rum till en början. så får stora barnet eget rum med våningssägn för eventuella kompisar som vill sova över. till stora rummet som jag och minstingen delar på tänkte jag mig antingen 2 st 90 sängar som går att ta ihop till en dubbelsäng vid behov. Alternativt en familjesäng som någon nämnde men jag är rädd att det skymmer ljuset i rummet lite...

Tänkte även passa på att be om input för budgeten som jag gjort upp. 
    Jag lägger upp min budget nedan och tar gärna emot kommentarer på den. 

34 000 Lön

1300 barnbidrag 

-15 000 Amortering och ränta mm

-500 el
    -500 träning 

-140 Akassa 

-300 Netflix och Spotify

-1500 Transport  

-1500 Försäkringar (barn/hem etc)

-1300 CSN återbetalning 

-300 TV

-900 Förskola och fritids

-1300 Sparande barn 

-5000 Mat

-4000 Buffertsparande 

= 5560 kvar för övriga kostnader (tandläkare, mediciner, Restaurang, VAB mm) '

Vad tycker ni? Vet att boende blir dyrt men det är inte mycket att göra. Känner ändå att jag vill prioritera bra område än billigare boende. Kostnaden för boende är inklusive amortering och det blir förhoppningsvis mer värdeökning i ett bra område, vilket på sikt borde löna sig. Jag ska även försöka få upp lönen någon tusenlapp men det dröjer nog ett år eller mer. 

Tacksam för all input!

Svar på tråden Bo i liten trea = två barn