• Anonym (Kaffedraken)

    UNDERHÅLL- Räknas bådas inkomst?

    Jag har barnen på heltid. Nu har den biologiska pappan köpt en lägenhet tillsammans med hans nya sambo, borde inte det räknas som en extra inkomst? 


    Jag vill bara veta hur reglerna är kring underhållet ser ut när det finns två inkomster eftersom pappan då delar alla kostnader med den nya? 
  • Svar på tråden UNDERHÅLL- Räknas bådas inkomst?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Y) skrev 2022-11-13 18:27:58 följande:
    UNDERHÅLL- Räknas bådas inkomst?

    Jag har barnen på heltid. Nu har den biologiska pappan köpt en lägenhet tillsammans med hans nya sambo, borde inte det räknas som en extra inkomst? 


    Jag vill bara veta hur reglerna är kring underhållet ser ut när det finns två inkomster eftersom pappan då delar alla kostnader med den nya? 
    Underhåll är väl ett fast belopp per barn? 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Nej, hon har inte att göra med hans underhållsskyldighet. Han får stå för kostnaderna för sitt eget barn och det är bara din och hans ekonomi man räknar på.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Korvspad) skrev 2022-11-13 18:38:25 följande:

    Nej, hon har inte att göra med hans underhållsskyldighet. Han får stå för kostnaderna för sitt eget barn och det är bara din och hans ekonomi man räknar på.


    Iofs, måste rätta mig själv där... Kan vara så att hans kostnader beräknas lite annorlunda. Vet du, kolla med Fk. Enklast så.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för länken! 

    Ska försöka bena ut allt som står. Nån kanske har erfarenhet av nått liknande? 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Är inte underhåll en fast summa? Dvs man betalar lika mycket oavsett vad man tjänar. Så var det förr. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Y) skrev 2022-11-13 18:27:58 följande:
    UNDERHÅLL- Räknas bådas inkomst?

    Jag har barnen på heltid. Nu har den biologiska pappan köpt en lägenhet tillsammans med hans nya sambo, borde inte det räknas som en extra inkomst? 


    Jag vill bara veta hur reglerna är kring underhållet ser ut när det finns två inkomster eftersom pappan då delar alla kostnader med den nya? 
    Nej, sambons inkomst räknas inte direkt in men däremot så halveras ju hans boendekostnad.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (T) skrev 2022-11-14 14:26:11 följande:

    Är inte underhåll en fast summa? Dvs man betalar lika mycket oavsett vad man tjänar. Så var det förr. 


    Det är bara minimum som man kan kräva föräldern på och det är mycket riktigt en fast summa. Fk har däremot en sida där man kan fylla i vardera förälders inkomster och utgifter och då se vad man borde betala i underhåll utifrån detta. Talar av egen erfarenhet där exet betalar ett par tusen mindre än han borde men fortfarande mer än minimum....
  • Anonym (Kaffedraken)
    LFF skrev 2022-11-14 14:36:03 följande:
    Nej, sambons inkomst räknas inte direkt in men däremot så halveras ju hans boendekostnad.
    FK kan inte beräkna efter det, eftersom deras kostnader helt beror på deras (hans och sambons) inkomster och fordelningar.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tow2Mater skrev 2022-11-14 16:10:26 följande:
    FK kan inte beräkna efter det, eftersom deras kostnader helt beror på deras (hans och sambons) inkomster och fordelningar.
    Det står i den länk du själv postade om man väljer "Beräkna underhållsbidrag". 

    Fyll i bostadskostnad per månad. Delar du bostaden med en annan vuxen fyller du i halva bostadskostnaden.
Svar på tråden UNDERHÅLL- Räknas bådas inkomst?