• Anonym (Emsie)

Hur ska man få läraren att förstå?

Jag har en son som går i 2:an som har en del svårigheter. Han har framförallt svårt med läsningen och han går hos specialpedagog 2 ggr i veckan för att läsa. Matten har gått bra och han klarade målen i 1an. Nu har han fått ny lärare som har rödmarkerat honom i matte. Enligt henne så är det ett specifikt mål som han inte klarar. Jag vet att han kan det utan problem. Han har därför fått en läxa med det han enligt läraren inte kan. Det var totalt 11 uppgifter. Han löste uppgifterna på 30, 2 sek. Och han har dessutom en motorisk diagnos som gör att det tar längre tid för honom att skriva. Läraren fortsätter ge honom de här uppgifterna för enligt henne så kan han inte. 

• Svar på tråden Hur ska man få läraren att förstå?
  • Anonym (MR klister)

Uppfattat 

• Anonym (Fundersam)

Konstigt då att han inte kan visa samma kunskaper i skolan. Känns ändå rätt självklart att rödmarkera honom om han inte visar vad han kan. En fråga man direkt kommer att tänka på är hur mycket hjälp han fick från mamma att lösa uppgifterna...? Och å andra sidan, har läraren visat honom hur man skulle lösa detta? Har de testat detta i skolan på papper så att du har fått se resultatet, att han verkligen inte kan? Det är väl bara bra att hon ger honom möjligheten att bli godkänd.

• Anonym (Teddy)

Det verkar märkligt. Vad svara hon dig när du beskriver vad han gör hemma?

• Anonym (S)
    Anonym (Emsie) skrev 2022-11-13 19:15:53 följande:
    Hur ska man få läraren att förstå?

Jag har en son som går i 2:an som har en del svårigheter. Han har framförallt svårt med läsningen och han går hos specialpedagog 2 ggr i veckan för att läsa. Matten har gått bra och han klarade målen i 1an. Nu har han fått ny lärare som har rödmarkerat honom i matte. Enligt henne så är det ett specifikt mål som han inte klarar. Jag vet att han kan det utan problem. Han har därför fått en läxa med det han enligt läraren inte kan. Det var totalt 11 uppgifter. Han löste uppgifterna på 30, 2 sek. Och han har dessutom en motorisk diagnos som gör att det tar längre tid för honom att skriva. Läraren fortsätter ge honom de här uppgifterna för enligt henne så kan han inte. 

Så läraren rättar inte läxan? 
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-11-13 19:20:50 följande:

Konstigt då att han inte kan visa samma kunskaper i skolan. Känns ändå rätt självklart att rödmarkera honom om han inte visar vad han kan. En fråga man direkt kommer att tänka på är hur mycket hjälp han fick från mamma att lösa uppgifterna...? Och å andra sidan, har läraren visat honom hur man skulle lösa detta? Har de testat detta i skolan på papper så att du har fått se resultatet, att han verkligen inte kan? Det är väl bara bra att hon ger honom möjligheten att bli godkänd.

Han har visat kunskaperna för förra läraren. De gjorde en prognos i skolan. Han fick 24 av 25 på prognosen. Men läraren sa att det var en vikarie som satt med honom och de vet inte hur mycket han gjorde själv. Men varför satt det någon med honom och om de inte vet hur mycket han gjorde själv så borde de låtit hobom göra om det.
    och han fick ingen hjälp av mig, jag stod med telefonen och tog tid. Fast hon ger inte honom någon möjlighet att utvecklas om han får uppgifter som han skulle klara i sömnen.
    sen kan jag bli lätt provocerad på såna här svar När man ifrågasätter ts. det finns ingen mening att skriva en tråd om man ska hitta på. När jag läser en tråd så utgår jag från att det ts skriver stämmer.
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-13 19:21:11 följande:

Det verkar märkligt. Vad svara hon dig när du beskriver vad han gör hemma?

Hon är väldigt svävande i sina svar. Hon är nyexaminerad och lite osäker. kändes inte som att hon tyckte själv att hon hade gjort rätt bedömning
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (S) skrev 2022-11-13 19:25:21 följande:
    Så läraren rättar inte läxan? 
    Jo det antar jag att hon gör. 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Emsie) skrev 2022-11-13 20:03:11 följande:
    Han har visat kunskaperna för förra läraren. De gjorde en prognos i skolan. Han fick 24 av 25 på prognosen. Men läraren sa att det var en vikarie som satt med honom och de vet inte hur mycket han gjorde själv. Men varför satt det någon med honom och om de inte vet hur mycket han gjorde själv så borde de låtit hobom göra om det.
    och han fick ingen hjälp av mig, jag stod med telefonen och tog tid. Fast hon ger inte honom någon möjlighet att utvecklas om han får uppgifter som han skulle klara i sömnen.
    sen kan jag bli lätt provocerad på såna här svar När man ifrågasätter ts. det finns ingen mening att skriva en tråd om man ska hitta på. När jag läser en tråd så utgår jag från att det ts skriver stämmer.
    Och jag utgår från att ts i många fall försöker få situationen att framstå i absolut bästa dager för en själv. Sedan brukar det krypa fram saker allt eftersom där det ändå är så att den som ts beklagar sig över ändå hade liiiite rätt trots allt.

Enklast hade väl varit att låta honom göra ett nytt test, fast med sin lärare. Dessutom ska man inte ifrågasätta tidigare lärares resultat, det ska din son inte betala för. Om han nu med den nya läraren märkligt nog inte kan samma sak och att hen därför reagerar så förstår man ju mer varför hen resonerar på det sättet.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Emsie) skrev 2022-11-13 20:04:40 följande:
    Hon är väldigt svävande i sina svar. Hon är nyexaminerad och lite osäker. kändes inte som att hon tyckte själv att hon hade gjort rätt bedömning
    Men så här. Han går i tvåan. Hon rödmarkerar honom. Couldn't care less. Det är inte ens dags för betyg än. Om ni har olika uppfattning och läraren tycker att det är så viktigt så får ni ta möte med rektor, där man kan lyfta att han redan uppvisat sina kunskaper.
  • Anonym (Filma)

Eftersom han kan det utan problem, filma det med mobilen (det tog väl bara en halv minut?) och maila läraren. Det hade jag gjort. 

• Anonym (aaa)

Elever ska givetvis göra sådant i skolan. Gör barn saker hemma kan man aldrig vara helt säker på hur det gått till, så är det. 
    Jag jobbar i skolan själv, så ingen undrar. 

Om det nu var så viktigt för läraren att kolla av detta så borde det inte gjorts hemma. 

Barnet går bara i åk 2, det finns många skolår kvar och det kommer göras massor av uppgifter, så inget att haka upp sig på, men ring rektorn om du och läraren inte kan kommunicera. 

Svar på tråden Hur ska man få läraren att förstå?