• ros3ns

    Två missfall, ingen undersökning

    Vi är ett par på båda 24 år som snabbt blivit gravida två gånger men båda gångerna fått missfall i vecka 5. Första gången fick jag krampliknande smärtor nedre buken och började blöda massor, förstod själv vad det innebar men ringde ändå kvinnokliniken för ett konstaterande. De sa att ingen undersökning behövs så tidigt och att jag bara skulle höra av mig om det blödde över tre till fyra veckor eller om jag fick feber osv. Jag kände mig väldigt rädd och vilsen i det hela, fick liksom inget mer än ett telefonsamtal på mindre än 3 minuter. Graviditetstest visade negativt redan dagen efter.


    Andra missfallet utspelade sig väldigt lika, fick ont och sedan blödde jag i intervaller. Nu är det tre dagar sedan och graviditetstest visar dock fortfarande positivt. Kvinnokliniken önskar inte heller denna gång att jag undersöks och sa mest att jag ska vara glad som lätt kan bli gravid och önskar mig lycka till nästa gång. 


    Jag vet egentligen inte om jag bara är ledsen av missfallet i sig eller om jag faktiskt känner mig besviken på bemötandet. Det må varit tidigt i graviditeterna båda gångerna men jag hade önskat mer från vården. Ingen ytterligare undersökning eller samtal. Jag känner mig ledsen i min ensamhet och hade önskat bara ett bekräftande från vården att det faktiskt är missfall och att kroppen stöter ut allt ordentligt. Jag ÄR tacksam att jag snabbt blivit gravid och jag ÄR lugn att jag är ung, men faktum kvarstår att jag är en ledsen kvinna som precis fått missfall. Jag har fått googla mig till att detta faktiskt är vanligt, jag trodde direkt det var nå fel på mig som är ung och inte har nå riskfaktorer för missfall. Ingen ville ge mig tiden och förklara något om missfall? Vad har ni för upplevelser av tidiga missfall?

  • Svar på tråden Två missfall, ingen undersökning
  • Cornellia

    I vecka 5 räknas det knappt som missfall, det är ju typ en vanlig mens. 


    Det sägs att 20% av alla graviditeter slutar i ett tidigt missfall så inget konstigt, eller något som man behöver undersökas för. 

  • callmepreggoornot

    Förstår att det känns tråkigt men vården har rätt i att det finns ingen mening med undersökningar för tidiga missfall utan komplikationer. Deras resurser behövs till annat. Information om missfall är lättillgänglig idag :)

Svar på tråden Två missfall, ingen undersökning