• Cakepop120

    Hjälp med skor

    Mina favoritskor sen flera år tillbaka har gått sönder och jag insåg till min stora förtvivlan att de ej tillverkas längre! Jag har gång på gång köpt om samma modell men nu får jag hitta några nya helt enkelt. Just nu drar jag mig för att promenera längre sträckor för jag hatar de skor jag har. Vad är problemet tänker ni? Jag hatar mina fötter och min längd och alla snygga skor har platå eller klack. Chunky sneakers är jättesnyggt men jag vill inte bli en halv deci längre! Jag är redan 177 och i princip lika lång som min man. Jag vill ha skor med max 3 cm sula/klack. Nästa problem är att ju lägre skorna är desto längre ser de ut. Jag har strl 39 med smala ben vilket får många skor att se ut som riktiga clownskor på mig. 


    Mina förra favoriter hade förmågan att ha endast 3 cm sula och samtidigt se lite chunky ut. 


    Hjälp mig snälla att hitta nya skor som passar in på mina krav: 


     


    Max 3 cm sula/klack. 


    Modell sneakers. 


    Vita eller vita med detaljer i andra färger. 


    De får ej se ut som rena sportskor utan ska passa till vardags. 


    Inte ge ett alltför långsmalt (clownskor) intryck.


     


    Ursäkta ett fåfängt inlägg men just att köpa skor har alltid varit det värsta jag vet just för att jag har komplex över min längd och skostorlek. 

  • Svar på tråden Hjälp med skor
  • Anonym (Shoegazer)

    Vilket gulligt inlägg! Tyvärr har jag inte kunskaper om skor, men min erfarenhet av finare skobutiker är god. Personalen är ofta passionerat intresserad av skor, och om du visar dem modellen av de skor du brukade ha så är jag säker på att du kan få hjälp över disk. Lycka till med att hitta din nya favoritmodell. 

  • Anonym (Pip)

    Du är varken jättelång eller har enorma fötter. Jag känner flera kvinnor med strl 42, någon med 43 (vi beställer arbetsskor tillsammans på jobbet). 


    Slut fred med din kropp så kommer skoinköpen gå lätt. Du har ju så normal skostorlek att det utan problem går att hitta damskor i massor av modeller. 

  • Anonym (Gjkuh)

    Vad hette dina favvoskor, vilken tillverkare?

  • Anonym (Normalt)

    Alltså, du har helt normala fötter för din längd. Trodde du skulle ha större dessutom. 

    Jag är 163 cm lång och behöver stl 41. Ibland kan vissa skor funka med storlek 40, det handlar om tåformen typ.

    Det är störigt. Speciellt när det är vinterskor och ska ha plats för extrastrumpor... Jag är också smal, så jag ser ut som en ärkeclown isåfall. Alla mina bekanta som är i min size har typ 37-38 i storlek och så kommer jag med flera storlekar större. 

    Snacka om att man får dålig självkänsla när man läser trådar som dessa. 

  • Anonym (Pip)
    Anonym (Normalt) skrev 2022-11-14 08:53:37 följande:

    Alltså, du har helt normala fötter för din längd. Trodde du skulle ha större dessutom. 

    Jag är 163 cm lång och behöver stl 41. Ibland kan vissa skor funka med storlek 40, det handlar om tåformen typ.

    Det är störigt. Speciellt när det är vinterskor och ska ha plats för extrastrumpor... Jag är också smal, så jag ser ut som en ärkeclown isåfall. Alla mina bekanta som är i min size har typ 37-38 i storlek och så kommer jag med flera storlekar större. 

    Snacka om att man får dålig självkänsla när man läser trådar som dessa. 


    Exakt så. 


    Alltså, folk skiter i om ens fötter är 2-3 cm längre eller kortare. Det gäller att sluta vara så fokuserad på sitt eget utseende. Ingen bryr sig om man har strl 38 eller 42. Förutom skoförsäljaren. 

  • Anonym (Storfotad)

    Jag har lite svårt att sätta mig in i att det är svårt att hitta damskor i stl. 39 då jag själv har stl. 42. 
    Jag kan dock relatera till att det är svårt att hitta det man söker och tipsar om att sortera på färg, stl. och klackhöjd på Zalando och Footway. Jag brukar göra de jag ser som potentiella skor som favoriter och oftast finns också funktionen "liknande".

    Kanske kan du t.o.m. söka på din gamla favorit och hitta en liknande.

  • Anonym (Shoegazer)

    Tydligen fattade alla utom jag att det var en tråd om att få bekräftelse på sitt utseende så det stämmer inte, du som skrev att folk inte bryr sig. Känner mig så oerhört dum nu som tipsade om att gå till skoaffären när syftet var att berätta om det svåra i att vara hela 1,77 med nätta fötter. Haha! 

  • Anonym (Storfotad)
    Anonym (Shoegazer) skrev 2022-11-14 09:41:32 följande:

    Tydligen fattade alla utom jag att det var en tråd om att få bekräftelse på sitt utseende så det stämmer inte, du som skrev att folk inte bryr sig. Känner mig så oerhört dum nu som tipsade om att gå till skoaffären när syftet var att berätta om det svåra i att vara hela 1,77 med nätta fötter. Haha! 


    Fast det behöver det ju inte alls vara. Man kan mycket väl tycka att man är för lång och har för stora fötter trots att vi är många som har det än "värre".

    Jag håller tummarna för att TS hittar bra ersättare till de trotjänare hon haft. Väldigt svårt att tipsa om vad det skulle kunna vara, eftersom TS inte berättat om modellen som funkat.
Svar på tråden Hjälp med skor