• Persan

    Älskar salt, hur minska?

    Enda sedan liten har jag alltid älskat den salta smaken. När jag äter pommes kan jag ösa på rejält med salt, så andra nästan tycker det är oätligt. Min far är likadan, köper smör med extra salt, saltar alltid maten extra innan han smakar osv. Är själva salt smaken (sälta?) som jag vill åt. Mat känns så tråkigt och smaklöst om det inte smakar lite salt. Väljer alla dagar i veckan att äta något riktigt saltigt framför godis/bakelser osv. Socker klarar jag mig utan. 

    Har inte fått några symptom på mitt salt ätande, dricker inte mer än vad de flesta gör eller liknande. Men kollegor på jobbet reagerar på hur mycket jag saltar och har skrämt upp mig med diverse sjukdomar jag kommer få om jag fortsätter. 

    Kan man på nått sätt få den saltiga smaken utan att använda salt? 
    Låter som jag tömmer saltkaret vid varje måltid, riktigt så illa är det inte, men om man förutsätter att maten är "normal" saltad, så kanske jag lägger på en-två teskedar extra salt på tallriken. 

  • Svar på tråden Älskar salt, hur minska?
  • Anonym (Saltfantasten)

    Och som trodde jag var salttokig, men i jämförelse med dig är jag nog inte det. Skrattande
    Jag har också alltid föredragit salt jämfört med socker. Som gravid var jag fullkomligt galen i salta saker! Då åt jag pommes, salta jordnötter och salta riskakor jämt. Efter covid tappade jag smaken för sött och övergick till att äta Saltiner istället för tex Digestive.
    Men hur eller hur... Mycket är en vanesak. Du har vant dig med mycket salt. Och väldigt mycket salt är inte nyttigt. Och precis som alla andra ovanor man har går det självklart ändra på. Dra ner på saltmängden lite i taget. Krydda maten med kryddor istället för att vräka på salt.Smör på mackan behövs inte alls. Ta goda pålägg istället. Och smaka av innan du vräker på extra. Salt behövs självfallet för att mat ska smaka, men inga enorma mängder. Den extra goda smaken får man genom kryddor. Och dom kan du använda i mängder nästan allihopa. Glad

  • Anonym (Hjälp!!)

    Minska lite i taget.
    Herregud, en tesked är vad jag tar i maten totalt när jag lagar till hela familjen. Två teskedar extra på en portion är extremt mycket.
    Börja med att minska till 1 tsk max, sen 3/4 tsk efter nån månad, sen 1/2 etc. Målet är att smaka på maten och sen kanske justera med ett par skak på saltkaret om det verkligen behövs. Det är så normala människor gör.

    En tillverkare av pulversoppor (minns ej vilken nu) gjorde ett experiment. De har dragit ner på salt i sina produkter successivt under lång tid. Nu lät de folk smaka, dels på dagens soppa, dels på soppan med den salthalt den hade 1980. Även folk som var så gamla att de ätit soppan 1980 tyckte att den moderna varianten var godare och "smakade som den skulle". Så det går att vänja sig vid mindre salt. 

  • Anonym (S)

    Det enda sättet att komma ifrån det här är att sluta helt med salt ett längre tag, helst ett par månader. Sedan när smaklökarna har nollställt sig (tekniskt sett hjärnan) så kan du försöka med pyttesmå mängder.

  • Anonym (S)

    Du måste också fatta på riktigt att du leker med din hälsa!

    Över 1 tesked salt per dag är skadligt för hälsan. För mycket salt kan höja blodtrycket, vilket ökar risken för hjärtinfarkt, stroke och njurskador.

    medisera.se/fragor-svar/salt-vanliga-fragor-och-svar/

    Ett annat sätt att minska saltet i framtiden är att laga mat själv från grunden.

Svar på tråden Älskar salt, hur minska?