• Anonym (Fundersam)

    Speciallärare eller specialpedagog?

    Hej... Vill vidare från mitt lärarjobb men inte sluta med skolan. Funderat länge på att bli antingen speciallärare eller specialpedagog men kan inte bestämma mig. Kan ni som tillhör dessa yrkesgrupper ge lite input..?

    Vad jobbar ni med och vad har ni för yrke?

  • Svar på tråden Speciallärare eller specialpedagog?
  • Anonym (Lärare)

    Vill du jobba med barn (klassiskt jobba bredvid och stötta) eller med att handleda andra lärare?

  • Anonym (ppp)

    Speciallärarutbildningen har olika inriktningar (tex matte), medan specialpedagogutbildningen är en. 

    Speclärare jobbar nästan enbart med elever, stödgrupper, stöd i klassrummet, individuellt stöd. Deltar ibland på möten med v.h,gör läs/skrivkartläggningar (om de gått inriktningen för det). Skriver ÅP.
    Spec.pedagoger är tänkta att jobba mer på organisatorisk nivå, handleda eller stötta lärare, driva skolutveckling. Jobba främjande och förebyggande på organisatorisk nivå snarare än jobba med elever. Sitter på många möten både med skolpersonal, föräldrar, kontakt mot tex BUP; socialtjänsten eller andra instanser ibland. 

    Dock ser detta väldigt olika ut på olika skolor. Jag arbetar som specialpedagog på gymnasiet men halva min tid blir jag ändå som speciallärare och sitter med många timmar stöd per vecka. Vi har inte så många speciallärare hos oss, så det är därför. 

    Jobbar man mot grundskolan eller förskolan kan det vara så att man jobbar mot fler än en skola, om det är små enheter. Då kan man vara anställd av en central enhet och får åka runt. 

    Tjänsterna är väldigt olika så man måste titta noga runt när man söker jobb. Tex kan man söka jobb på SPSM eller andra enheter och inte jobba direkt i en skola. 

  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-11-14 20:40:55 följande:

    Vill du jobba med barn (klassiskt jobba bredvid och stötta) eller med att handleda andra lärare?


    Jag vill gärna jobba med elever, typ en till en eller i väldigt liten grupp. Som en speciallärare.

    Men, mina ämnen är praktiska, inte teoretiska. Funderar på att läsa in svenska för läs och skriv-inriktning på Speclärare men vet inte... Funderat även på inriktning utvecklingsstörning, men då kanske det är samma där, att jag inte blir behörig för mer än mina ursprungliga ämnen ändå. Och då endast på särskola. Vill nog jobba på vanlig grundskola helst.

    Däremot har jag förstått det som att även specialpedagoger ofta ändå får jobba med elever... Och att speciallärare ändå får jobba i helklass, vilket jag faktiskt inte längre vill. Och jag tycker ändå att skolutveckling är spännande också, sånt som specialpedagoger jobbar med. 

    Så jag funderar lite på vad som blir mest jobbchanser med, vad ska jag satsa på liksom. Är specialpedagog ändå bättre kortet för att slippa helklass?

    Jag funderar också... speciallärare med inriktning utvecklingsstörning, borde de inte kunna jobba på vanlig skola? Vad skulle hindra? Jag menar, det finns ju massor med elever som behöver stöd med allt möjligt även där.

    Röriga tankar. 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (ppp) skrev 2022-11-14 20:49:44 följande:

    Speciallärarutbildningen har olika inriktningar (tex matte), medan specialpedagogutbildningen är en. 

    Speclärare jobbar nästan enbart med elever, stödgrupper, stöd i klassrummet, individuellt stöd. Deltar ibland på möten med v.h,gör läs/skrivkartläggningar (om de gått inriktningen för det). Skriver ÅP.
    Spec.pedagoger är tänkta att jobba mer på organisatorisk nivå, handleda eller stötta lärare, driva skolutveckling. Jobba främjande och förebyggande på organisatorisk nivå snarare än jobba med elever. Sitter på många möten både med skolpersonal, föräldrar, kontakt mot tex BUP; socialtjänsten eller andra instanser ibland. 

    Dock ser detta väldigt olika ut på olika skolor. Jag arbetar som specialpedagog på gymnasiet men halva min tid blir jag ändå som speciallärare och sitter med många timmar stöd per vecka. Vi har inte så många speciallärare hos oss, så det är därför. 

    Jobbar man mot grundskolan eller förskolan kan det vara så att man jobbar mot fler än en skola, om det är små enheter. Då kan man vara anställd av en central enhet och får åka runt. 

    Tjänsterna är väldigt olika så man måste titta noga runt när man söker jobb. Tex kan man söka jobb på SPSM eller andra enheter och inte jobba direkt i en skola. 


    När du jobbar som speciallärare, vilka ämnen ger du stöd i då? Är det endast ämnen som du har i din lärarexamen?

    Och när du har lärartjänst också, hur är anställningen då? Har du ferietjänst? 

    Är du nöjd med ditt yrkesval? Blev det som du tänkte dig? 
  • Anonym (ppp)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-11-14 20:59:29 följande:
    När du jobbar som speciallärare, vilka ämnen ger du stöd i då? Är det endast ämnen som du har i din lärarexamen?

    Och när du har lärartjänst också, hur är anställningen då? Har du ferietjänst? 

    Är du nöjd med ditt yrkesval? Blev det som du tänkte dig? 
    Jag är mycket nöjd med mitt yrkesval, även om jag får "bråka" lite med min chef för att få den typ av specialpedagogtjänst jag hade tänkt mig, men det ändrar sig sakta varje år tycker jag. 

    Jag ger stöd i främst de ämnen jag undervisade i (sv, eng) och då möter jag oftast elever med dyslexi eller har det svårt med läs/skriv ändå. Utöver det hjälper jag elever i alla ämnen där man läser/skriver så jag kan få hjälpa till med uppgifter i historia, samhällskunskap, religion etc. Jag undervisar däremot inte. 

    Jag har kvar min ferietjänst från när jag var lärare, även om vi skrev ett nytt anställningsavtal när jag var färdig med specialpedagogexamen. Jag ser ingen vits med att ha semestertjänst och jobba tid när varken lärare eller elever är på skolan, så jag är glad att min chef sa ok till det. 
    Däremot ser jag det inte som att jag har någon del lärartjänst. Jag undervisar inga klasser och inte ens smågrupper, men möter enskilda elever för särskilt stöd samt som jag nämnde innan,  ibland elever som behöver stöttning i läs/skrivämnen. 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (ppp) skrev 2022-11-15 20:11:09 följande:
    Jag är mycket nöjd med mitt yrkesval, även om jag får "bråka" lite med min chef för att få den typ av specialpedagogtjänst jag hade tänkt mig, men det ändrar sig sakta varje år tycker jag. 

    Jag ger stöd i främst de ämnen jag undervisade i (sv, eng) och då möter jag oftast elever med dyslexi eller har det svårt med läs/skriv ändå. Utöver det hjälper jag elever i alla ämnen där man läser/skriver så jag kan få hjälpa till med uppgifter i historia, samhällskunskap, religion etc. Jag undervisar däremot inte. 

    Jag har kvar min ferietjänst från när jag var lärare, även om vi skrev ett nytt anställningsavtal när jag var färdig med specialpedagogexamen. Jag ser ingen vits med att ha semestertjänst och jobba tid när varken lärare eller elever är på skolan, så jag är glad att min chef sa ok till det. 
    Däremot ser jag det inte som att jag har någon del lärartjänst. Jag undervisar inga klasser och inte ens smågrupper, men möter enskilda elever för särskilt stöd samt som jag nämnde innan,  ibland elever som behöver stöttning i läs/skrivämnen. 
    Tack så mycket för ditt svar!

    Tycker du att du blev rustad för arbetet som specialpedagog när du gick utbildningen? Jag tycker inte att man blev det från lärarutbildningen, väldigt mycket var så luddigt och man fick lära sig när man väl fick anställning. Är lite orolig att det är samma på övriga utbildningar som är riktade mot skola.

    Ja, jag tycker också att det låter vettigt med ferietjänst för specialpedagoger. Hur ska man annars jobba fullt ut om resten (elever och lärare) inte är på plats de veckorna. Men det verkar som att just specialpedagoger oftast har semestertjänst. 

    Vad fick dig att vidareutbilda dig? Tycker du att man behöver vara av ett "särskilt kaliber", eller vad man nu ska säga, som specialpedagog? Jag känner mig som en helt vanlig lärare och vet inte hur jag skulle kunna leda andra lärare, jobba med skolutveckling och ha svar på svåra frågor. 
  • Anonym (ppp)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-11-15 21:04:01 följande:
    Tack så mycket för ditt svar!

    Tycker du att du blev rustad för arbetet som specialpedagog när du gick utbildningen? Jag tycker inte att man blev det från lärarutbildningen, väldigt mycket var så luddigt och man fick lära sig när man väl fick anställning. Är lite orolig att det är samma på övriga utbildningar som är riktade mot skola.

    Ja, jag tycker också att det låter vettigt med ferietjänst för specialpedagoger. Hur ska man annars jobba fullt ut om resten (elever och lärare) inte är på plats de veckorna. Men det verkar som att just specialpedagoger oftast har semestertjänst. 

    Vad fick dig att vidareutbilda dig? Tycker du att man behöver vara av ett "särskilt kaliber", eller vad man nu ska säga, som specialpedagog? Jag känner mig som en helt vanlig lärare och vet inte hur jag skulle kunna leda andra lärare, jobba med skolutveckling och ha svar på svåra frågor. 
    Jag hade jobbat i över 20 år som lärare innan jag gick utbildningen så jag hade mycket med mig som jag haft nytta av. Sedan arbetade jag ca 60% som specialpedagog när jag studerade på halvtid och hade otroligt stor nytta av min specialpedagogkollega parallellt med utbildningen. När jag sen var klar skulle hon gå i pension, och då kände jag att jag lärt mig väldigt mycket av henne +  att jag haft spec.pedtjänst redan, så att inte allt var nytt när jag väl fick examen. För mig blev det därför ingen big deal när jag var klar. Det var väldigt bra att så där successivt kliva in mer och mer i rollen medan jag fortfarande studerade. 

    På ett sätt kan jag nog tycka lite grann att man kan behöva vara av en "viss typ", men jag tror många kan passa till det. Man behöver ha stort tålamod med andra, både eleverna och kollegor, och ha enormt stor förståelse emellanåt. Man behöver vara intresserad av att stötta de elever som kanske verkligen kan kännas krävande ibland, man måste stå ut med att kollegorna kommer och vill prata och blåsa ur sig etc. Man behöver vara stadig när det blåser, och man behöver klara av att stå upp för saker även om skolledningen tänker annat, tex pga ekonomin. 
    På utbildningen diskuterar man oerhört mycket runt det du tar upp, att leda andra, att jobba med skolutveckling och svåra saker, så man växer in i det. 

    Jag valde att hoppa på utbildningen av några olika skäl: dels för att jag under flera år innan blivit mer och mer intresserad av tex dyslexi. Varför är språk så svårt för vissa, och hur kan man hjälpa dessa bättre? Sedan har jag egna barn som i den vevan fick NPF-diagnoser och jag var väl inte alltid helt nöjd med hur deras skola agerade, och jag tänkte en hel del på hur de specialpedagogerna eller spec.lärarna kunde ha gjort för att hjälpa mina barn bättre, eller hur skolan borde ha vari organiserad bättre. Så kom möjligheten att få studera med statsbidrag och då var det helt enkelt dags att ta chansen. Jag skulle kunna återgå till att vara lärare, jag kan sakna det ibland, men jag blev så intresserad av det här istället att det tog överhanden. 
  • Anonym (ppp)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-11-15 21:04:01 följande:
    Ja, jag tycker också att det låter vettigt med ferietjänst för specialpedagoger. Hur ska man annars jobba fullt ut om resten (elever och lärare) inte är på plats de veckorna. Men det verkar som att just specialpedagoger oftast har semestertjänst. 
    Glömde den biten: sköterskor och kuratorer har semestertjänst så det är nog därför många skolor gör så även med specialpedagogen. Då kan de jobba med övergripande frågor tillsammans. 

    Är man anställd tex i ett centralt team som arbetar mot tex flera olika förskolor, så blir det nog rätt naturligt att man har semestertjänst. 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (ppp) skrev 2022-11-15 21:53:19 följande:
    Jag hade jobbat i över 20 år som lärare innan jag gick utbildningen så jag hade mycket med mig som jag haft nytta av. Sedan arbetade jag ca 60% som specialpedagog när jag studerade på halvtid och hade otroligt stor nytta av min specialpedagogkollega parallellt med utbildningen. När jag sen var klar skulle hon gå i pension, och då kände jag att jag lärt mig väldigt mycket av henne +  att jag haft spec.pedtjänst redan, så att inte allt var nytt när jag väl fick examen. För mig blev det därför ingen big deal när jag var klar. Det var väldigt bra att så där successivt kliva in mer och mer i rollen medan jag fortfarande studerade. 

    På ett sätt kan jag nog tycka lite grann att man kan behöva vara av en "viss typ", men jag tror många kan passa till det. Man behöver ha stort tålamod med andra, både eleverna och kollegor, och ha enormt stor förståelse emellanåt. Man behöver vara intresserad av att stötta de elever som kanske verkligen kan kännas krävande ibland, man måste stå ut med att kollegorna kommer och vill prata och blåsa ur sig etc. Man behöver vara stadig när det blåser, och man behöver klara av att stå upp för saker även om skolledningen tänker annat, tex pga ekonomin. 
    På utbildningen diskuterar man oerhört mycket runt det du tar upp, att leda andra, att jobba med skolutveckling och svåra saker, så man växer in i det. 

    Jag valde att hoppa på utbildningen av några olika skäl: dels för att jag under flera år innan blivit mer och mer intresserad av tex dyslexi. Varför är språk så svårt för vissa, och hur kan man hjälpa dessa bättre? Sedan har jag egna barn som i den vevan fick NPF-diagnoser och jag var väl inte alltid helt nöjd med hur deras skola agerade, och jag tänkte en hel del på hur de specialpedagogerna eller spec.lärarna kunde ha gjort för att hjälpa mina barn bättre, eller hur skolan borde ha vari organiserad bättre. Så kom möjligheten att få studera med statsbidrag och då var det helt enkelt dags att ta chansen. Jag skulle kunna återgå till att vara lärare, jag kan sakna det ibland, men jag blev så intresserad av det här istället att det tog överhanden. 
    Anonym (ppp) skrev 2022-11-15 21:55:26 följande:
    Glömde den biten: sköterskor och kuratorer har semestertjänst så det är nog därför många skolor gör så även med specialpedagogen. Då kan de jobba med övergripande frågor tillsammans. 

    Är man anställd tex i ett centralt team som arbetar mot tex flera olika förskolor, så blir det nog rätt naturligt att man har semestertjänst. 
    Tack för utförligt svar! 

    Återstår att fundera vad jag vill bli "när jag blir stor". Har snart 10 års lärarerfarenhet men vet fortfarande inte säkert... Vill ju ha lite av båda yrkena så frågan blir lite vad som blir bäst och mest brett... 

    Det är så svårt att veta när många annonser söker Speclärare/specpedagog. Bestäm er vad det är ni vill ha så jag också vet.... 
  • Anonym (ppp)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-11-15 23:26:12 följande:
    Anonym (ppp) skrev 2022-11-15 21:55:26 följande:
    Glömde den biten: sköterskor och kuratorer har semestertjänst så det är nog därför många skolor gör så även med specialpedagogen. Då kan de jobba med övergripande frågor tillsammans. 

    Är man anställd tex i ett centralt team som arbetar mot tex flera olika förskolor, så blir det nog rätt naturligt att man har semestertjänst. 
    Tack för utförligt svar! 

    Återstår att fundera vad jag vill bli "när jag blir stor". Har snart 10 års lärarerfarenhet men vet fortfarande inte säkert... Vill ju ha lite av båda yrkena så frågan blir lite vad som blir bäst och mest brett... 

    Det är så svårt att veta när många annonser söker Speclärare/specpedagog. Bestäm er vad det är ni vill ha så jag också vet.... 
    Haha, ja många arbetsgivare vet själv inte vad de menar när de skriver specialpedagog eller speciallärare. Då får man nästan ringa dem och fråga vad det är de söker. Tror de försöker täcka upp i annonsen, så de inte ska gå miste om någon som inte hade sökt annars. 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (ppp) skrev 2022-11-17 13:32:19 följande:
    Haha, ja många arbetsgivare vet själv inte vad de menar när de skriver specialpedagog eller speciallärare. Då får man nästan ringa dem och fråga vad det är de söker. Tror de försöker täcka upp i annonsen, så de inte ska gå miste om någon som inte hade sökt annars. 
    Vad tror du är mest brett utbildningsmässigt, specialpedagog eller speciallärare?

    Får man speciallärartänk/kunskaper på specialpedagogutbildningen? Antar att det lite granna beror på inriktning för specialläraren, men i och med att det ändå verkar som att risken/chansen är rätt stor att rektor vill att man ska jobba lite med bådas arbetsuppgifter så tänker jag att det kanske är bra att ha breda kunskaper. Och jag jobbar nog gärna lite med båda sakerna ändå.
  • Anonym (ppp)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-11-17 14:31:51 följande:
    Vad tror du är mest brett utbildningsmässigt, specialpedagog eller speciallärare?

    Får man speciallärartänk/kunskaper på specialpedagogutbildningen? Antar att det lite granna beror på inriktning för specialläraren, men i och med att det ändå verkar som att risken/chansen är rätt stor att rektor vill att man ska jobba lite med bådas arbetsuppgifter så tänker jag att det kanske är bra att ha breda kunskaper. Och jag jobbar nog gärna lite med båda sakerna ändå.
    Halva utbildningarna är samma ungefär, så alla får grunderna i tex NPF och mycket runt vad som står i skollagen runt anpassningar och stöd. Spec.lärarna får så klart en djupare kunskap i det område man specialiserar sig inom.

    Spec.ped får rätt mycket utbildning inom handledning av kollegor, arbetslag etc, som inte speciallärarna får. 

    Tänket är väldigt mycket detsamma på båda utbildningarna.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (ppp) skrev 2022-11-17 14:37:39 följande:
    Halva utbildningarna är samma ungefär, så alla får grunderna i tex NPF och mycket runt vad som står i skollagen runt anpassningar och stöd. Spec.lärarna får så klart en djupare kunskap i det område man specialiserar sig inom.

    Spec.ped får rätt mycket utbildning inom handledning av kollegor, arbetslag etc, som inte speciallärarna får. 

    Tänket är väldigt mycket detsamma på båda utbildningarna.
    Aha, tack! Återstår nu att bestämma sig vilken utbildning som känns bäst att söka...
  • Anonym (Fundersam)

    Är det fler som vill bidra till tråden? 

Svar på tråden Speciallärare eller specialpedagog?