• Obscenitet

Kvinnoyrken och låga löner?

Har förstått att många kvinnor har betydligt lägre löner än typiskt manliga yrken. 

jag jobbar inom socialtjänsten och har varken hög eller låg, tjänar 46400 och har jobbat i lite mer än 15 år, inte chef men har en övergripande roll. Bor i storstad. Inom socialtjänsten generellt är lönerna enligt mig rätt genomsnittliga. Mellan 30-40 tusen ca

ni som är sjuksköterskor, undersköterska mm som anses vara lågbetalda kvinnoyrken . Vad tjänar ni? 

• Svar på tråden Kvinnoyrken och låga löner?
  • Daisy28
    Obscenitet skrev 2022-11-15 15:11:42 följande:
    Kvinnoyrken och låga löner?

Har förstått att många kvinnor har betydligt lägre löner än typiskt manliga yrken. 

jag jobbar inom socialtjänsten och har varken hög eller låg, tjänar 46400 och har jobbat i lite mer än 15 år, inte chef men har en övergripande roll. Bor i storstad. Inom socialtjänsten generellt är lönerna enligt mig rätt genomsnittliga. Mellan 30-40 tusen ca

ni som är sjuksköterskor, undersköterska mm som anses vara lågbetalda kvinnoyrken . Vad tjänar ni? 

Snittlönens för sjuksköterskor är ca 40 000 kr/mån enl scb
  • Obscenitet
    Daisy28 skrev 2022-11-15 15:14:15 följande:
    Snittlönens för sjuksköterskor är ca 40 000 kr/mån enl scb
    Ja det är väl inte låg lön utan rätt genomsnittligt. däremot om man kollar hur mycket energi jobbet tar så kan det ju vara lågt 
  • Daisy28
    Obscenitet skrev 2022-11-15 16:19:37 följande:
    Ja det är väl inte låg lön utan rätt genomsnittligt. däremot om man kollar hur mycket energi jobbet tar så kan det ju vara lågt 
    Ligger i nivå som gymnasielärare.
  • Daisy28

Inoim det mansdomnerade yrket soldat är idag lägsta ingångslön 22 000 kr/mån

• Dexter dot com

När jag slutade som uska för några år sedan hade jag 29000kr i grundlön efter 25 år inom äldreomsorgen.

• CCA

När jag slutade som förskollärare för 4 år sen hade jag 27 000 i lön och 15år i yrket 

• Obscenitet
    CCA skrev 2022-11-15 19:50:10 följande:

När jag slutade som förskollärare för 4 år sen hade jag 27 000 i lön och 15år i yrket 

ja det tänker jag är låg lön faktiskt 
  • me33

Generellt har ni lite för bra löner, det är färre yrken idag som erbjuder ett större lönekuvert än för 5 år sedan. Särskilt i Sthlm, många unga har det risigt. 

Att det ska vara bra löne inom det sociala ser jag som knäppt, riktig skitbransch, är hellre arbetsbefriad än arbetar inom det. 

Även, ni som har bra lönen nu 27K/mån som simpel förskolelärare, var glada för lönerna är på väg nedåt.

Svar på tråden Kvinnoyrken och låga löner?