• Anonym (Lilja)

Hur kan vi hjälpa mitt barn?

Mitt barn går i åk 1. Har haft en tuff start i ettan. 

hens svårigheter sitter inte i inlärningen. tvärtom. Lär sig otroligt fort. Har läst sen hen var 4 år. Kunnat räkna tidigt, bokstäver etc. tar in kunskap och gott minne osv. 

men, i skolan spårar det ut. Hen säger själv att hen inte vet varför det blir så. O sen ibland säger hen att det är så mkt barn och höga ljudnivåer. 

det Blir inte bra för mitt barn. Hen hamnar i ?bus? som hen ej kan avstyra. hen har svårt att reglera sig. Så det går alltid för långt. Inte våldsamt eller så. Utan mer störande. 

miljöb i skolan är inte den bästa. Det understryker alla. Skolan ska läggas ner. Två nya byggs upp i området. Det är trånga utrymmen och många pedagoger som säger upp sig. Mkt outbildad personal. för ca en månad sedan började en ny pedagog i klassen (som jobbar på skolan ett tag) o der gjorde underverk för eleverna. För klassen och för mitt barn. 

men nu ska hen sluta. O är sjukskriven till hen slutar. O med det har vi landat på ruta 1 igen. Mitt barn hamnar i situationer som hen ej kan hantera. Inget förebyggande arbete finns för att minska dessa situationer. 

jag skulle kunna tänka mig att en ev utredning på mitt barn skulle kunna landa i någon NPF diagnos eventuellt. Eller iaf drag av. Både jag och hens pedagog är på det klara med vad hen har svårt med i skolan. För mkt intryck. för mkt barn på liten yta. Behöver mer lugn. Behöver förebyggande arbete. Tydlighet och förberedelse till viss del. 

en av pedagogerna försöker ofta mellan raderna hinta om utredning. Jag känner mig dock kluven till utredning. Hemma funkar allt. Med kompisar på fritiden, med familj, släkt funkar det. men i skolan brakar det. Ska vi utreda hen för det? Vi vet ju vad hen behöver. Behöver vi en utredning för det? Upplever emellanåt att allt lägg på barnet och skolan backar från sitt ansvar. 

ge mig era tankar. Era erfarenheter. står nån i samma sits? Någon som gjort och hur har det då blivit för er? 

tacksam för input. 

• Svar på tråden Hur kan vi hjälpa mitt barn?
  • Anonym (Bella)

En fördel med en diagnos, vad jag har förstått, kan vara att det går att ställa högre krav på anpassning från skolans sida. Ni kan ställa er i kö för utredning (brukar vara lång väntetid) och känns det helt fel när det blir er tur så kan ni tacka nej. 

• Anonym (Lilja)
    Anonym (Bella) skrev 2022-11-15 21:32:32 följande:

En fördel med en diagnos, vad jag har förstått, kan vara att det går att ställa högre krav på anpassning från skolans sida. Ni kan ställa er i kö för utredning (brukar vara lång väntetid) och känns det helt fel när det blir er tur så kan ni tacka nej. 

Det är sant. Men det hjälper ju inte mitt barn fram till dess. Vad kan jag kräva av skolan? jag som förälder försöker göra mitt hemifrån. Vi pratar med hen. Vi har varit med i klassen vid några tillfällen (då är det lugnt och fint så klart). Vi har möten med pedagogerna för att få inblick och kunna samarbeta med dem. 

• Anonym (Lärare)
    Anonym (Lilja) skrev 2022-11-15 22:59:59 följande:

Det är sant. Men det hjälper ju inte mitt barn fram till dess. Vad kan jag kräva av skolan? jag som förälder försöker göra mitt hemifrån. Vi pratar med hen. Vi har varit med i klassen vid några tillfällen (då är det lugnt och fint så klart). Vi har möten med pedagogerna för att få inblick och kunna samarbeta med dem.

Skolan ska kunna erbjuda avstörande medel såsom skärmar och hörselkåpor, en del barn mår bra av att sitta med musik i hörlurarna. Arbetsron är så klart skolans ansvar men jag tror inte de löser den biten i brådrasket. Kanske finns också möjlighet att få arbeta utanför klassrummet, t ex i ett grupprum?

Eftersom skolan uppenbarligen är problemet här skulle jag inte se mig om efter en utredning. Det kommer inte att göra någon praktisk skillnad, även om skolor gärna vill påstå det. De kan tekniskt sett ansöka om extra pengar för att anställa en stödperson eller extra pedagog t ex men det görs "aldrig" så jag skulle inte räkna med det. Dessutom har skolan fortfarande skyldighet att värna om elevernas arbetsmiljö.
  • Citronella

Jag tycker ditt barn låter helt normalt, inget av det du skriver får mig att tänka på någon diagnos men det är ett lätt utväg för skolan de kan skylla ifrån sig och får mer pengar. Vuxna personer klarar inte av att vara i den miljön de säger upp sig eller sjukskriver sig men barn som reagerar likadant anses det vara något fel på. Har du möjlighet tycker jag du ska byta skola redan nu (inte till någon av de nybyggda) 

• Anonym (Milla)

Nu är det inte säkert att ditt barn har någon diagnos utan det är det yttre omständigheterna som gör att det inte fungerar för ditt barn. Vilket barn som helst skulle få spader med så många olika lärare samt allt stök med skolan.

Ska berätta om mina barn, den ene har adhd och den andre add. Båda fungerar jättebra hemma för vi har anpassat vår vardag för att det ska fungera samt att jag är tydlig med regler och rutiner (minska stress) mm. Men i skolan är det en helt annan deal. Kraven på barnen är helt annorlunda och det där med att sitta stilla och få instruktioner får andra konsekvenser. Det går inte jämföra en dag i skolan med hemma (men det vet du redan).

På vad du skriver så låter det som att ditt barn har sänkt impulskontroll, visst skulle det kunna betyda adhd/add. Skulle ditt barn få en sådan diagnos så är det bara till ditt barns fördel. Mer hjälp och stöd finns för ditt barn då med kognitiva anpassningar och resurs i form av personal.

• Anonym (Lärare2)

Utred även om hemmiljön fungerar! Det är skolmiljön som inte är bra och ditt barn kommer vistas mycket stor del av sitt unga liv i just skolan. Med en utredning, om den visar på något, kan föräldrar och lärare ställa krav på rektor om att det behövs extra stöd. Det finns en viss penningpott att söka som kan gå till exempelvis en resurs men utan "bevis" gör man inte det. En extra person i klassrummet kan göra underverk oavsett om denne är riktad till just en specifik elev eller mot alla.

• Anonym (Mamma)

I skolan ställs andra krav på barnet än hemma,  det är oftast därför det inte märks hemma.

Har en 15 åring som nyligen fick add diagnos med lite autism  menninte tillräckligt för diagnos. 
    Är inget fel att göra utredning har man tur så kan det ju göra att det är lättare att få den hjälp barnet behöver. 

Kam det vara så att barnet kan så mycket att det blir uttråkad,  alltså inte får tillräckligt med utmaning i skolan. 

• Anonym (Att välja sina strider)

Jag tänker att det är viktigt att ta bort barnet från en miljö som inte fungerar och att detta kan göras på olika sätt.

Ibland är det genom att byta skola, i bland genom att försöka hitta anpassning och ibland genom en flytt!

Att saker och ting fungerar hemma betyder att det finns ett sammanhang som faktiskt fungerar och fundera lite på hur ni ska gå vidare. Barn behöver skola för att utvecklas vidare, och ibland är det bättre att starta om i ett nytt lugnare sammanhang än att gå i en rörig miljö.

• Anonym (Byt)

Byt skola eller klass (om de andra klasserna är bättre) offra inte fler år på en skitskola. Var med en dag i klassen om du är osäker inför ditt beslut.

• Anonym (Byt)

Missade att du varit med. Min upplevelse är att en katastrof skola inte brukar lyckas dölja det en hel dag. Var du med en timme eller så är det annat. Oftast behöver man inkludera fritids 

Svar på tråden Hur kan vi hjälpa mitt barn?