• Kvinna1989

    MyHeritage, erfarenheter?

    Ja någon som provat? :) Berätta gärna om erfarenheter!

    Det var någon som skrev i något forum nån gång att hen fick olika resultat från två olika dna firmor, så ja vi får se hur pålitligt detta är! :D

    Men, tänkte prova nu när det var ett erbjudande så man fick det betydligt billigare är normalpris. Mest för en kul grej :)

  • Svar på tråden MyHeritage, erfarenheter?
  • flemens

    Jag gjorde testet för några år sen. Fick till svar att jag var 100% finsk. Så antingen uppstod mänskligheten i Finland eller så kollar de inte särskilt långt bak i genhistorien. :)

  • Friger
    flemens skrev 2022-11-16 09:48:00 följande:

    Jag gjorde testet för några år sen. Fick till svar att jag var 100% finsk. Så antingen uppstod mänskligheten i Finland eller så kollar de inte särskilt långt bak i genhistorien. :)


    De kollar 5-6 generationer.
  • Friger
    Kvinna1989 skrev 2022-11-16 07:44:01 följande:
    MyHeritage, erfarenheter?

    Ja någon som provat? :) Berätta gärna om erfarenheter!

    Det var någon som skrev i något forum nån gång att hen fick olika resultat från två olika dna firmor, så ja vi får se hur pålitligt detta är! :D

    Men, tänkte prova nu när det var ett erbjudande så man fick det betydligt billigare är normalpris. Mest för en kul grej :)


    De är pålitliga för nära släkt och sen ökar osäkerheten ju mer avlägsen släkt det är. De anger nogranheten.

    Jag har jämfört säkra träffar mellan olika sidorna och det stämmer. Både dna och hur jag vet att det ligger till.

    Myheritage är den som är bäst för Sverige tror jag. I vart fall för mig. Flest träffar!

    Det här med ursprung och annat bygger på referensmateriel. Där skiljer sig de olika sidorna åt en del även om det stämmer i stora drag.


  • gråfågel

    Jag har laddat upp mitt dna (testat på ancestry) till my heritage, family tree dna och några andra, bland annat gedmatch. Bäst resultat om det är etnicitet du är ute efter hade ancestry och gedmatch, egentligen är gedmatch bäst, men det krävs kunskap för att förstå hur man använder det.

  • gråfågel

    Gedmatch är den enda siten där jag med samisk bakgrund faktiskt fick upp same som etnicitet och till och med varifrån som same. 

    På my heritage tolkades min samiska bakgrund som inuit och östasiat. 

    Ancestry tolkade den som amerikansk urinnevånare, östasiat och iberier.

    Familytree dna tolkade den som siberisk (inte helt fel kanske genetiskt) 

  • Kvinna1989

    Kul att höra lite erfarenheter :)

    Är dock nu osäker om min beställning gått igenom eller inte. Beloppet är reserverat men fick nått mail "slutför ditt köp nu" och trycker man där kommer man till betalnings sidan igen, men å andra sidan fick jag nått mail och att ett paket är på väg från nederländerna (om det nu är detta paket ens?)

    Hoppas det gått igenom , hade varit kul att se resultat! 

  • Marmor10
    flemens skrev 2022-11-16 09:48:00 följande:

    Jag gjorde testet för några år sen. Fick till svar att jag var 100% finsk. Så antingen uppstod mänskligheten i Finland eller så kollar de inte särskilt långt bak i genhistorien. :)


    Etniciteten som anges går ungefär till så att företaget har en referensgrupp med finsk etnicitet, en med svensk, en med tysk osv. Sedan jämförs ditt DNA mot de olika referensgrupperna för att se var ditt är mest likt. Det kommer ju dels att variera mellan olika företag eftersom de har olika refernesgrupper utifrån vilka och hur många som testat sig hos just dem, dessutom kan det ju över tid skilja sig hos samma bolag beroende på hur många nya som testar sig relaterat till de referenser du jämförs med. 


    Jag har mitt liggande på FTDNA och i början var jag 37% svensk 60% finne  och 3% sibirisk men det har över tid växlat till att vid ett tillfälle vara 98% finne till att nu ligga relativt stadigt på 65-69% finne, 1-2% sibirisk och resten svensk.svensk

    Att det sibiriska kommer från det lilla sameblod jag har är väl troligt men sedan är det så att jag har svenska anor ända bak till 1600-talet men den del av Sverige som mina anor på pappas sida kommer i från förlorade Sverige till Ryssland 1809 och blev sedan Finland. DNA kan ju inte skilja på vilken sida av älven som folk bosatte sig så istället för att säga finsk så borde det kanske vara tornedalen som är en etnicitetsgrupp.

    Etniciteten ska man nog mer se som ett kuriosa än som sanning men kan ju ge vissa tips om man letar efter en okänd person i relativ närtid. 

  • Marmor10
    Friger skrev 2022-11-16 09:48:52 följande:
    De kollar 5-6 generationer.
    Hur menar du? Det DNA man har består ju av delar av DNA från alla dina förfäder inte bara de senaste generationerna. 
  • Friger
    Marmor10 skrev 2022-12-01 13:18:52 följande:
    Hur menar du? Det DNA man har består ju av delar av DNA från alla dina förfäder inte bara de senaste generationerna. 
    Jo.. Men graden av släktskap sjunker för varje generation. På de sista träffarna har du bara små delar av en procent gemensamt på de markörer som jämförs.

    På FamilyTreeDna så kan du jämföra Y-Dna och du är man och Mitokondie-dna för kvinnor. Dvs se längre bak men bara kvinno-linjer och manslinjer.
  • Marmor10
    Friger skrev 2022-11-16 09:53:41 följande:
    De är pålitliga för nära släkt och sen ökar osäkerheten ju mer avlägsen släkt det är. De anger nogranheten.

    Jag har jämfört säkra träffar mellan olika sidorna och det stämmer. Både dna och hur jag vet att det ligger till.

    Myheritage är den som är bäst för Sverige tror jag. I vart fall för mig. Flest träffar!

    Det här med ursprung och annat bygger på referensmateriel. Där skiljer sig de olika sidorna åt en del även om det stämmer i stora drag.
    Det beror nog på vad man är intresserad av. De flesta som håller på med släktforskning testar sig på FtDNA i Sverige medan de som bara hoppas få se en etnicitet testar på MH. 
    FtDNA har aldrig marknadsfört sig annat än gentemot släktforskare som är intresserade av DNA träffar medan MH kört hårt med allmän reklam om just etnicitet och "hitta okända släktingar". 
    Alla DNA träffar är släktingar, nära eller långt bort, men att bara få ett namn säger inte mycket. En träff på Per Persson säger ju bara att ni är släkt men inte hur här gäller det att man själv har ett bra släktträd för att kunna placera in träffen. Så jag skulle säga att man får många fler träffar på MH men betydligt fler intresserade träffar på FtDNA.
  • Friger
    Marmor10 skrev 2022-12-01 13:33:33 följande:
    Det beror nog på vad man är intresserad av. De flesta som håller på med släktforskning testar sig på FtDNA i Sverige medan de som bara hoppas få se en etnicitet testar på MH. 
    FtDNA har aldrig marknadsfört sig annat än gentemot släktforskare som är intresserade av DNA träffar medan MH kört hårt med allmän reklam om just etnicitet och "hitta okända släktingar". 
    Alla DNA träffar är släktingar, nära eller långt bort, men att bara få ett namn säger inte mycket. En träff på Per Persson säger ju bara att ni är släkt men inte hur här gäller det att man själv har ett bra släktträd för att kunna placera in träffen. Så jag skulle säga att man får många fler träffar på MH men betydligt fler intresserade träffar på FtDNA.
    Jag testade mig på FtDNA (FamilyTreeDna), deras YFull. Sen laddade jag upp det till Myheritage. De är kompatibla.

    Jag tycker Myheritage är bättre, men det är en smakfråga. Jag har deras forskningsfunktion också. Den är bra.

    Använder egentligen bara FtDNA bara för Y-kromosomen.
  • Marmor10
    Friger skrev 2022-12-01 14:07:31 följande:
    Jag testade mig på FtDNA (FamilyTreeDna), deras YFull. Sen laddade jag upp det till Myheritage. De är kompatibla.

    Jag tycker Myheritage är bättre, men det är en smakfråga. Jag har deras forskningsfunktion också. Den är bra.

    Använder egentligen bara FtDNA bara för Y-kromosomen.
    Jag har också haft hela programmet en tid men tycker det är för dyrt jämfört med AD.

    Problemet för mig när jag förde över var att mina 9000 träffar på FtDNA blev över 30.000 på MH så att söka gemensamma anor där kändes som ett omöjligt projekt så det la jag ner direkt. Jag har fullt upp med att hitta de gemensamma anorna på de träffar jag har på FtDna 
  • Marmor10
    Friger skrev 2022-12-01 13:29:51 följande:
    Jo.. Men graden av släktskap sjunker för varje generation. På de sista träffarna har du bara små delar av en procent gemensamt på de markörer som jämförs.

    På FamilyTreeDna så kan du jämföra Y-Dna och du är man och Mitokondie-dna för kvinnor. Dvs se längre bak men bara kvinno-linjer och manslinjer.
    Ja den sjunker självklart med med bra släktträd och i synnerhet om matchen också har träd så brukar det gå att hitta gemensam ana även om den ligger långt bak. Jag har hittat personer  där den gemensamma ligger bak på början av 1700-talet. Då delar vi inte mer än 20-25 Cm men visst går det att hitta ändå, det beror bar på hur mycket arbete man vill göra

    Dessutom ,men inte mindre viktigt är att få pappersforskningen bekräftat så att inte några felaktiga fäder smugit sig in. 
  • Friger
    Marmor10 skrev 2022-12-01 18:40:54 följande:
    Ja den sjunker självklart med med bra släktträd och i synnerhet om matchen också har träd så brukar det gå att hitta gemensam ana även om den ligger långt bak. Jag har hittat personer  där den gemensamma ligger bak på början av 1700-talet. Då delar vi inte mer än 20-25 Cm men visst går det att hitta ändå, det beror bar på hur mycket arbete man vill göra

    Dessutom ,men inte mindre viktigt är att få pappersforskningen bekräftat så att inte några felaktiga fäder smugit sig in. 
    Håller med om pappersforskningen. Det går inte bara att använda sig av DNA.

    Framför allt förut var det lite rundgång i och med att folk inte rörde sig så mycket och ofta träffade någon i grannbyn.

    Har några på 1700-talets mitt men där går min gräns som jag har belägg för.

    Har en avlägsen släkting som lyckats släktforska en gren av min släkt hela vägen tillbaka till ynglinga-ätten om man ska tro släktträdet. Jag tycker det låter bra! :D


Svar på tråden MyHeritage, erfarenheter?