Anonym (Sanera) skrev 2022-11-16 15:33:47 följande:
Skuldsanering
Ni som fått skuldsanering.
1. Vad krävs att få detta?
2. Är det svårt få det?
3. Vad exakt innebär skuldsanering och hur är det upplagt?
4. Hur mycket har man kvar att leva för?
5. Hemförsäkring, medicin, busskort, mat, el, internet, telefon. Räknas detta in med hyran eller betalar man detta för det man har över att leva för?
6. Klarar ni er bra?
Skicka ej länkar med information från kronofogden tack.
Är intresserad av vettiga svar. Hittar inte det jag sökte på nätet.
Jag och min sambo har skuldsanering båda två.
1. Vad krävs att få detta?
Det kräv att man har så stora skulder så de inte anses gå att betala av under överskådlig tid. Man ska ha gjort allt för att själv försöka lösa dem. Man får inte ha tagit lån/skaffat nya skulder för nära inpå. Man får inte ha ett pågående spelberoende.
Man behöver dock inte ha skulder hos Kronofogden eller inkasso som många tror.
2. Är det svårt få det?
Om du uppfyller alla krav är det inte svårt. Annars får man ofta avslag.
3. Vad exakt innebär skuldsanering och hur är det upplagt?
Det innebär att du får behålla ett förbehållsbelopp som varierar beroende på din personliga situation- om du är gift/sambo, har barn, hur du bor etc. Man brukar även få behålla en buffert - det är inte en fast summa för alla, någon skrev ovan att de hade 1500 kr/månad. Jag har 700 kr/månad. Juni och december är betalningsfria månader så då kan man spara lite extra.
Skulle du få ökad eller minskad inkomst begär man omprövning och få räknas förbehållsbeloppet om.
En skuldsanering löper är alltid fem år men om man tex har små barn kan betalningen förkortas till som minst 3 år.
4. Hur mycket har man kvar att leva för?
Jag får behålla pengar för halva hyran 4545 kr + 4728 kr för övriga kostnader + buffert 700 kr. Min sambo får samma summor.
5. Hemförsäkring, medicin, busskort, mat, el, internet, telefon. Räknas detta in med hyran eller betalar man detta för det man har över att leva för?
Medicin får du extra för upp till frikortsgräns, annars får man schablonsummor för mat/hygien/mobil/internet etc. Det är fasta summor. Alla saker man har utöver tex bil, djur etc får man stå för av sitt förbehållsbelopp.
6. Klarar ni er bra?
Vi har betydligt mer att leva för nu än vi hade innan. Nu vet vi att det räcker även om det är tuff budget och man vet ju att det är en andra chans och en begränsad tid.