• Anonym (Typ)

Praktiska frågor kring skilsmässa.

Hej. 

Jag har länge känt att vi glider ifrån varandra. Vi kan inte kommunicera och det sker bråk konstant. Jag känner mig konstant irriterad i hans närvaro och han är en väldigt manipulativ person som endast tänker på sig själv. 

Till frågan. 
    Vi äger en bostad tillsammans. Vi kommer att behöva sälja den. Och förhoppningsvis går vi i vinst och kan dela på vinsten. Vi kommer att behöva fixa egna bostäder och Jag vill gärna äga en egen bostad. Bostäderna är dyra i staden som vi bor i .. behöver ta reda på hur mycket jag ungefär får låna. Men det vet vi egentligen inte förens vi sålt bostaden eftersom då får man veta vilke  summa det landar på och hur mycket man kan gå in med i insats. Men hur har ni gjort som varit i samma sits? Har ni tips eller råd? Vad gör man först och hur ska man tänka? 

• Svar på tråden Praktiska frågor kring skilsmässa.
  • Anonym (Abc)

Har ni köpt de senaste 5 åren så räkna med att ni får 20% mindre än ni gav. Då borde du vara safe i kalkylen tänker jag.

• Anonym (Andreas)

Jag skulle nog börja med att flytta in första bästa hyresrätt så snart som möjligt och landa där först och hitta en vardag och se hur din ekonomi kommer att bli i realiteten. Sen kan du börja i lugn och ro leta lämplig bostad att köpa och boka in möte på banken och kolla upp vad du kan låna. Du behöver liksom ha loss pengarna först för att veta vad du kan låna och vad du faktiskt kommer ha råd med varje månad. 

• Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Abc) skrev 2022-11-16 23:08:02 följande:

Har ni köpt de senaste 5 åren så räkna med att ni får 20% mindre än ni gav. Då borde du vara safe i kalkylen tänker jag.

Mindre....? Snarare tvärtom, vi sålde nyligen (köpte för lite mer än fem år sedan) och fick 50 % mer än vi gav för huset.
  • Anonym (Typ)

Tack för tipsen. 
    Saken är den att det inte finns så många hyresrätter och de lägenheter som man kan hyra i andrahand kostar mer än att köpa och äga. Så jag tror att det är bättre att faktiskt köpa. 
    Men jag vet inte i vilken ordning allt ska ske. Vilket som är bäst liksom. Hur har ni andra gjort, ni som inte hyrt en lägenhet dvs. 

• Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Typ) skrev 2022-11-16 23:48:21 följande:

Tack för tipsen. 
    Saken är den att det inte finns så många hyresrätter och de lägenheter som man kan hyra i andrahand kostar mer än att köpa och äga. Så jag tror att det är bättre att faktiskt köpa. 
    Men jag vet inte i vilken ordning allt ska ske. Vilket som är bäst liksom. Hur har ni andra gjort, ni som inte hyrt en lägenhet dvs. 

Du måste ju inte bo kvar i samma stad heller. Passa på att se något nytt?

Så som man kan göra är att man letar lägenhet parallellt med säljprocessen. Man säljer under förutsättning att man själv hittar en bostad då. Det ställer till det att ni är två som måste hitta boenden först och ni riskerar att gå miste om inte bara en köpare utan kanske flera.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Skeptisk) skrev 2022-11-16 23:13:48 följande:
    Mindre....? Snarare tvärtom, vi sålde nyligen (köpte för lite mer än fem år sedan) och fick 50 % mer än vi gav för huset.
    Man ska nog inte göra några glädjekalkyler. Mitt exempel kan man se som ett värsta scenario.

I ditt fall köpte du för över fem år sedan och kan mycket väl prickat in det lilla hack i bostadspriserna som skedde runt den tiden. Vidare har du redan sålt. Men nu är marknaden definitivt osäker. En prisjustering nedåt ha skett. Objekten ligger kvar längre etc. Men sen finns det så klart enskilda objekt som kommer göra motsatt resa. Men det kan vi omöjligen veta nåt om när det gäller ts. Och då är min uppskattning bra som bas när man räknar.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Typ) skrev 2022-11-16 23:48:21 följande:

Tack för tipsen. 

Det beror ju helt på hur din ekonomi ser ut och vilka risker du är beredd att ta. Många banker erbjuder sk övergångslån, dvs att de accepterar att du har dubbla lån tills den gemensamma bostaden är såld och ägarskifte är genomförd. Då kan du köpa lägenhet och flytta direkt. Men då ska man ju klara dubbla lån också och i dagens läge kan det kanske ta tid att sälja.

Men börja med att ta ut två oberoende mäklare så att du får en uppfattning om bostadens värde. Räkna sen.
  • Anonym (?)

I dagens läge skulle jag sälja först och köpa sen för att ha koll på vad ni har. Undantag om ni inte har väldigt stora reserver 

Så starta försäljningprocessen med mäklare mm. Då får ni en uppskattning vad ni kan få ut. Samtidigt börjar ni titta på nya boenden för att få koll på markande.

Sälj med lång tillträdelsetid och så fort kontrakten är i hamn börjar ni buda på nya bostäder.

Svar på tråden Praktiska frågor kring skilsmässa.